Säkerhetsverktyg inbakade i system

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Det har varit en del intressanta diskussioner om säkerhetsverktyg det senaste. Jag funderar på om det finns något smart sätt att baka in detta i systemet. Min första tanke är ju en formaliserad session zero, men går det att skriva regler som gör det lättare att hantera saker som kommer upp under spelets gång?
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Har en fundering gällande Apocalypse World's "special moves". Detta är ju ett slags mekaniserande av "ni har sex" och förutsättningen enligt reglerna är att samtycke råder plus att det står explicit hur detta påverkar dig. Vete fan om det är en säkerhetsmekanism egentligen, men det snuddar kanske på det?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, jag tycker det är ett jättebra exempel! Tack, det hjälper mig att förstå vad du menar.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Ökenros gör session zero på ett väldigt intressant sätt tycker jag där man simulerar en bokcirkel som recenserar en fiktiv kärleksroman och där varje spelare får säga vad hen tyckte var bra och dåligt med romanen. Frågor kommer upp på ett naturligt sätt om vilken snusknivå spelarna vill ha och hur att hantera gamla sunkiga troper. Känns som att detta externaliserar känslor på ett intressant sätt vilket kanske kan göra det lättare att uttrycka om man är obekväm med någonting. (För övrigt väldigt trevligt skrivet spel, ser fram emot att spela det)
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag tänker mig att grupper som använder sig av säkerhetssystem alla har sina egna sätt att göra det på. Om det ska bakas in i systemet uppfattar jag det som att det bör vara spelmekaniskt väsentligt utöver socialt och vänskapligt väsentligt. Om det inte går att göra det spelmekaniskt väsentligt att säkerhetssystemet uttrycker sig på ett visst sätt kanske det räcker med information som beskriver hur säkerhetssystem kan användas. Den informationen som är väsentlig för spelledaren kan tas upp i ett spelledarkapitel, t.ex. "såhär kan du göra ett Session 0", "såhär kan du agera om det uppstår konflikt vid bordet", etc. Information som är väsentligt för spelare kan tas upp i karaktärsrelaterade kapitel, t.ex. "du kan ignorera mentala effekter och social påverkan som får dig att begå sexuella eller våldsamma handlingar du inte är bekväm med att din rollperson gör", "X-card", etc.

Om du vill ha rent spelmekaniska effekter som tenderar att vara gynnsamma eller terapeutiska för gruppen utöver endast säkerhetsfunktioner kan du ju titta på saker som "adversity tokens"/"momentum" för failing forward-effekter (som är kända för att bl.a. öka risktagandet hos tillbakadragna och försiktiga spelare).
 
Top