Rymdstrid ala 1700tal

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Vi hade just en bra tråd hur man gör intressant rymdstrid om man vill att den känns framtida och inte 1700tals slagsida strid.

Men jag vill ha motsatsen.
Jag älskar Hornblower böckerna och skulle gärna ha rymdstrid som känns som slagsida båtstrid ifrån den tiden.

Så vad har ni för tips för att göra det intressant?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Vi hade just en bra tråd hur man gör intressant rymdstrid om man vill att den känns framtida och inte 1700tals slagsida strid.

Men jag vill ha motsatsen.
Jag älskar Hornblower böckerna och skulle gärna ha rymdstrid som känns som slagsida båtstrid ifrån den tiden.

Så vad har ni för tips för att göra det intressant?
Kort svar: gör det som i det klassiska brädspelet Wooden Ships and Iron Men.

(Jag har tänkt skriva om det här sedan @Dimfrost la upp sin post, men jag kommer nog tyvärr inte att hinna. Jobb, familj, träning är mina dåliga ursäkter).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har inte läst något Star Trek-rollspel, men i tv-serierna och filmerna fungerar rymdstriderna där ungefär som när två piratskepp ligger och skjuter bredsidor på varandra. Folk kastas omkring, saker exploderar, och att försöka undvika attackerna är inte att tänka på.

Hur man gör det intressant vet jag inte. Jag har alltid tyckt att det verkar vara ett vansinnigt sätt att slåss på, och då är de andra sätten också rätt dumma.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är det OK om jag ställer en liknande fråga?

Hur får man ens till en intressant strid mellan två 1700-tals fartyg till havs?

Innan ni svarar: betänk att det här är en rollspelsfråga.
Jag antar att spelarna spelar rollpersoner som är matroser/soldater/pirater på ett större fartyg med kanske 200+ sjömän.
Hur får man det att bli intressant för individuella rollpersoner i en masstrid?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Är det OK om jag ställer en liknande fråga?

Hur får man ens till en intressant strid mellan två 1700-tals fartyg till havs?

Innan ni svarar: betänk att det här är en rollspelsfråga.
Jag antar att spelarna spelar rollpersoner som är matroser/soldater/pirater på ett större fartyg med kanske 200+ sjömän.
Hur får man det att bli intressant för individuella rollpersoner i en masstrid?
1500-tal snarare än 1700-tal, men det här är förstås något vi tänkt på en hel del till Kopparhavets hjältar.

Det finns ju olika sätt att angripa frågan. Om tanken är att RP bara är random sjömän ombord på ett linjeskepp så finns det väl egentligen inget större intresse i att spela ut vad fartyget gör - snarare ställs de inför en serie utmaningar som de själva måste klara - en strid, en våghalsig klättring i riggen etc. Här kan man hantera fartyget som vilken äventyrsmiljö som helst.

Vill man istället att RP skall vara delaktiga i fartygets framfart (eller, om RP inte är direkt inblandade, spelarna på en metanivå) så blir det förstås lätt väldigt detaljerat och spelmoment som riskerar att dra ned momentum. I Kopparhavets hjätar så höll vi det på en väldigt allmän nivå, med hjälp av utmaningar, vilket innebär att skeppsmanövrar bryts ned till 4-5 färdigheter, och varje RP kan ta ansvar för en eller flera färdigheter. Tanken är att både bjuda in hela spelgruppen till att aktivt ta del i sjöstriden, och att göra det översiktiligt och dynamiskt så att man slipper sitter och pilla med vindriktning etc...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Så vad har ni för tips för att göra det intressant?
När du nämner Hornblower tänker jag direkt på Honor Harrington. Där tvingas ju bredsidorna fram genom ren handwaving egentligen, men på något sätt funkar det ändå. Motorerna som används för att åka fortare än ljuset i den världen skapar en 'wedge' som är ogenomtränglig med konventionella medel. Så du slänger upp din wedge när du blir beskjuten och ingen kan skada dig. Du tar ned din wedge för att blamma, och då kan fienden blamma tillbaka. Träffytan blir smalare--på sidorna--och bredsidor ensues. Det görs dock på makalöst stora avstånd och med stora volleys missiler istället för kanonskott.

En annan variant är ju Rogue Trader/40K-varianten där du helt enkelt skiter i vad som låter rimligt och istället gör det för att det skapar en cool estetik.

1615557469949.png
Honor Harrington i serievarianten, Tales of Honor.

Det jag gillar med Honor Harrington-varianten är att det fortfarande finns intressanta beslut. Tar vi upp vår wedge nu? Snart? Sen? Tar vi ned den och blammar eller väntar vi ut motståndarnas blammande först?

Oavsett vilken förlagan är så är ju det intressanta för mig i slutänden vad karaktärerna håller på med. Inte om det är bredsidor eller ej.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Vi hade just en bra tråd hur man gör intressant rymdstrid om man vill att den känns framtida och inte 1700tals slagsida strid.

Men jag vill ha motsatsen.
Jag älskar Hornblower böckerna och skulle gärna ha rymdstrid som känns som slagsida båtstrid ifrån den tiden.

Så vad har ni för tips för att göra det intressant?
Beror lite på vad man ser som fundamentalt för 1700-tals skeppsstrid. Är det taktiskt manövrerande och placering som är viktigt? Eller att det finns en kapten som vrålar orders?
Eller möjligheten att borda fiendens skepp och gå lös med närstridsvapen?

Har lirat en del Corolios, och tycker att deras stridsystem för skepp har lite 1700-talsvibbar. Enda nackdelen är att det är svårt att hantera flera fiendeskepp samtidigt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Beror lite på vad man ser som fundamentalt för 1700-tals skeppsstrid. Är det taktiskt manövrerande och placering som är viktigt? Eller att det finns en kapten som vrålar orders?
Eller möjligheten att borda fiendens skepp och gå lös med närstridsvapen?

[/
Det är mer mer kaptenen som jag vill ha, Tillsammans med en besättning som alla har sina roller de måste utföra synkat för att saker ska fungera. min fantasi kittlas av konceptet att ha sjömän som tränat för att ladda kanonerna effektivt, eller rulla fram krutet på ett säkert sätt utan att vara i vägen för andra. Jag har ingen aning om hur man gör det intressant i rollspel dock.

Men jag känner att sätta det i rymden har flera fördelar, Dels föevinner pressen att ha saker helt historisk korrekta, och dels öppnar det möjligheter till att göra saker mer exotiska och spännande.
 
Top