Nekromanti Rymdsandlådespel

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Vilket spel är den bästa sandlådan i rymden? Är sugen på att prova något sådant, men vet inte riktigt vad som är bra. Har kikat lite på Space Engineers, StarMade och Elite: Dangerous.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Fading Suns kan vara ett alternativ om man vill förlägga berättandet på en hög adlig, borgerlig eller kyrklig nivå.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
PAX;n131302 said:
Fading Suns kan vara ett alternativ om man vill förlägga berättandet på en hög adlig, borgerlig eller kyrklig nivå.
Fast jag tror frågeställaren är ute efter dataspel. Hen är inte så jättetydlig med det, men Elite nämns, och frågan ligger i forumet för Kultur, inte Rollspel.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Bolongo;n131339 said:
Fast jag tror frågeställaren är ute efter dataspel. Hen är inte så jättetydlig med det, men Elite nämns, och frågan ligger i forumet för Kultur, inte Rollspel.
Tydlighet har aldrig varit min starka sida, men jo det var det jag menade :)

Trodde faktiskt Pax syftade på 4X spelet Emperor of the fading suns först :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Space Engineers och Elite: Dangerous är två väldigt olika sorters sandlådor. Jag har kört en del Space Engineers, och det är "lego"/Minecraft i rymden (Men snyggare grafik), Går att, som med Minecraft; köra solo, bjuda in folk, eller sätta upp en server. Vid uppdatering med ny typ av saker av gräva efter måste man ut ur området man redan utforskat, eftersom det nya kan bara dyka upp i icke-seedadade chunkar.

Elite: Dangerous har jag bara känt lite på ännu. Jag blir galen på att spela med råttan, så jag behöver nog köpa en joystick innan jag ger min in på den. Har i alla fall lyckats docka med en rymdstation. Ser lovande ut, och jag älskade det ursprungliga Elite. Sandlådesynpunkt... En hel galax att flyga runt i, och expansion på gång för att kunna landa på planeter. Gör de en modul där man kan gå runt i skeppen och rymdbaser, samt bygga om insidan... Ursäkta... Började jag dregla nu? Nåja. :)

Kerbal Space Engineers kan nog passa in under sandlådespel också. Mer makro-komponenter. Spelet har lärt mig några saker om Newtonian-fysik som jag inte tänkt på innan. En hel del saker är förenklade, som att friktionen vid inträde bara är en grafisk effekt och inget man måste bry sig om. Gillar man rymd-projekten från 60-talet och framåt, eller se små gröna gubbar, rekommenderar jag det varmt.

Tre olika spel, tre helt olika fokus och känslor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har hört bra saker om Rebel Galaxy.

Jag har varit lite sugen på Elite: Dangerous, men... jag har inte riktigt fattat om det går att spela som singleplayer eller om det är påtvingad multiplayerskit som gäller. Senm verkar det vara lite för... sandlådigt för min smak. Jag vet, det är poängen. Men jag föredrar mina sandlådor med ett mainquest att hålla i handen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Bolongo;n131339 said:
Fast jag tror frågeställaren är ute efter dataspel. Hen är inte så jättetydlig med det, men Elite nämns, och frågan ligger i forumet för Kultur, inte Rollspel.
Jag förstår PAX.

OP frågar efter "sandlådor" och det begreppet har jag bara hört i samband med papperåpenna rollspel.

Känns liksom inte relevant för dataspel - tycker alla dataspel har så tydliga ramar och begränsningar att isåfall är de alla sandlådor: Transport Tycoon, Skyrim och Far Cry.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Sandbox har såvitt jag vet använts ganska länge för att beskriva dataspel med öppna världar. Tror det är därifrån termen kommer ursprungligen, även om det självklart aldrig blir lika fritt och öppet som i ett riktigt rollspel.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Leumas;n131384 said:
Sandbox har såvitt jag vet använts ganska länge för att beskriva dataspel med öppna världar. Tror det är därifrån termen kommer ursprungligen, även om det självklart aldrig blir lika fritt och öppet som i ett riktigt rollspel.
Så pass.

Men som redan börjat diskuteras ovan; är verkligen "sandbox" en användbar benämning? Jag menar, jag kan ju gilla Fallout och jag kan gilla Civilization, men jag tycker de är i tillräckligt väsensskilda genrer (och tilltalar helt olika sorters spelare), för att "de är bägge sandlådor" ska kännas en smula meningslöst. Vad man gör i sandlådan känns liksom mycket mera centralt än att det är en låda av sand.

I skarp kontrast till papperåpenna. VAD du gör i din sandlådekampanj kan ju kvitta; att du spelar i en sandlåda räcker för att berätta något viktigt: nämligen att du spelar utan någon överordnad kampanjtråd: spelarna får hitta på lite vad de vill; det finns ingen särskild quest som kampanjen kretsar kring; att världsbyggandet är det viktiga (även om det bara är ett värdshus omringat av monster), i motsats till hur många rollspel mer eller mindre struntar i att få det att "hänga ihop"; spelet är en löst sammanhängande rad av "coola scener". Att du spelar i en sandlåda berättar en hel del; tillräckligt för att det ska kännas relevant som huvudsaklig etikett.

Jag gissar att vad jag skulle frågat är: vad är det du vill ha ut av ditt rymdspel, vad för typ av spel är du ute efter (och svara inte "sandlåda") - men nu blev jag mer intresserad av att argumentera emot sandlåda som dataspelsetikett, så den biten får jag överlämna till övriga hjälpsamma forumiter :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
CapnZapp;n131437 said:
Men som redan börjat diskuteras ovan; är verkligen "sandbox" en användbar benämning?
Ja, självklart. Det klargör en viktig aspekt. Sen behöver du ju ytterligare kriterier för att snäva upp det mer. Exempelvis är fallout ett sandlåde-RPG i ett postapokalyptiskt USA.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Elite:dagerous är på rätt mycket rea på steam till och med månadsskiftet. Har dock inte prövat det, så jag vet inte om det är bra.

Rebel Galaxy som Krank nämner är rätt bra, om det inte gör dig nått att ditt rymdskepp inte kan åka i höjdled. Spelade en åtta-tio timmar av bara farten när jag spontatnköpte det. Så det är lite mer som pirates, men med rymdskepp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
CapnZapp;n131437 said:
Jag gissar att vad jag skulle frågat är: vad är det du vill ha ut av ditt rymdspel, vad för typ av spel är du ute efter (och svara inte "sandlåda") - men nu blev jag mer intresserad av att argumentera emot sandlåda som dataspelsetikett, så den biten får jag överlämna till övriga hjälpsamma forumiter :)
"Sandlåda" är väl egentligen inte mer användbart än t.ex. "action" eller "pussel" eller för den delen det HELT värdelösa "adventure"...

Som vanligt behövs fler än ett ord för att beskriva ett spel. "Turbaserat pusselspel" till exempel, eller "plattforms-2d-action".

"Sandlåda" tycker jag funkar bra som bred genre; mest för att det brukar signalera att jag borde hålla mig borta då jag uppskattar spel med en tydlig röd tråd och inte alltför många utsvävningar och subsystem; jag vill ha fokuserade upplevelser och välsvarvade berättelser som INTE uppstår via emergens.

Men jag håller med om att det behöver preciseras för att man ska kunna tipsa om något. Jag uppfattade trådstartaren som att det inte var 4X-spel hen var ute efter direkt; däremot kan man utifrån exemplen konstatera att det snarare rör sig om spektrat mellan Elite-spel och mer minecraftiga saker; dvs man spelar en person (snarare än en härskare som i 4X) och att gameplay ska handla om att man bygger saker.

När jag tänker efter så har nog "sandlåda" i min erfarenhet nästan uteslutande använts för att beskriva just minecraftliknande spel. Terraria, Space Engineers, StarMade. Man får nästan bokstavligen en låda sand, men bygger saker, man bestämmer själv när man är klar. Och att detta skiljer sig en del från SimCity och Civ eftersom man där har ett mer fokuserat byggande, plus "gudsperspektivet". Och ska man beskriva det de spelen har gemensamt så tycker jag nog att "sandlåda" funkar ganska bra.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Bolongo;n131339 said:
Fast jag tror frågeställaren är ute efter dataspel. Hen är inte så jättetydlig med det, men Elite nämns, och frågan ligger i forumet för Kultur, inte Rollspel.

En klar miss från min sida. Dataspel är inte min kopp te helt enkelt - inte nu längre.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
X serien, spel från "The X-universe", är extremt sandlådig av sig. Det känns som att det mesta rymdrelaterat går at göra i dem (åtminstone från 3orna och framåt, har inte igentligen spelat de tidigare).

Från seriens wikipedia sida:
X is a science fiction space trading and combat simulator series created by German developer Egosoft. The series is set in the X-Universe where several races populate a number of worlds connected by jumpgates. The games feature free roaming gameplay with trading, combat, empire building, and missions; leading to the series' phrase: "Trade, Fight, Build, Think".
Jag känner inte till så mycket av de första spelen, för det var "X³: Reunion" som jag började med för en mängd år sedan. Vilken av dem du ska ge dig på vet jag inte helt. Men jag skulle nog föreslå någon av 3ans versioner: "X³: Reunion", "X³: Terran Conflict", eller "X³: Albion Prelude" (vilket var en prolog till X Rebirth). Samtliga av dem är stand alone, så man måste inte äga Reunion för att kunna spela de andra (har jag för mig i alla fall). Om jag skulle föreslå en specifik av 3orna, så skulle det nog vara Terran Conflict... men jag minns inte varför (om den var mer komplet, eller störst, eller vad det nu än kan ha varit), men Reunion funkar nog minst lika bra den om inget annat.

Annars så kan du ju de dig på den senaste versionen "X Rebirth (tror den är räknad som X4, men är inte säker), som kom ut för en 2 år sedan. Ny motor, bättre grafik, och sådant har jag för mig. Den var dock inte helt väl mottagen, fick inte så bra betyg och så... vet inte om det har blivit bättre med tiden. Egosoft brukar dock alltid fortsätta arbeta på deras spel rätt lång tid efter släppen för att göra dem bättre... antingen direkt, eller via expansioner/DLC. X Rebirth t,ex hade fått 25 patcher på bara en ca 4 månaders tid efter släppet... och just nu är spelet uppe i ca version 3.60. XD

Om du inte kan bestämma dig vilken du kanske ska ge dig på, så finns det ett boxset kallad för "X-SuperBox" på steam där man får de 5 första spelen (så inte de två senaste, Albion Prelude och X Rebirth), den är rätt billig just nu också 13.59 € (höst rea som varar till 1 december). Albion ligger på 5€ och Rebirth på 10€ just nu under samma rea.

Vad jag nog borde säga om X spelen, åtminstone X3-orna och framåt, är att de inte är lätta spel att ta sig in i, och de är inte lätta spel över huvud taget, och story delen i de spelen jag har spelat är väl inte de starkaste. Dom är inte helt spel för en "casual gamer"... eller ja... man kan ju spela dem casual och så... men de kan vara väldigt tidskrävande, och spelen håller definitivt inte spelarens hand. Det är inte ovanligt att man måste ta till hjälp från spelar gjorda tutorials och liknande för att få en uppfattning om hur man gör vissa saker, och även med tutorials så är det inte garanterat att det kommer underlätta att försöka utföra vad man vill. Storyn gå också hoppa över utan några problem.

Det krävs sin spelare för att verkligen ta ett bet ur X spelen, för det är inte ett spel för alla spelare. De X spelen jag har spelat är lite som Minecraft, där det helt enkelt är vad man gör det till. Må det vara en stridspilot som tar an pirater och andra fientliga element, en handelsman, bygga dina egna produktions anläggningar som förser dig med pengar/material/etc, high-jacka dig din väg upp till större och bättre skepp, säga "fuck it..." och bli pirat som prowlar de vanliga handelsvägarna, etc... go right ahead... som sagt, it is what you make of it.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ett annat spel som jag vill ta upp, mitt favorit spel när det gäller sådant här, och spelet som fick mig att bli intresserad i denna typen av spel. Det spelet är "Freelancer". Där X spelens story är rätt mager och så, så är Freelancers story långt mycket bättre. Spelmässigt sätt så är det mycket simplare än vad t.ex X spelen är... och den är nog lite mer casual-vänlig också... men med det sagt så tycker jag personligen att Freelancer är långt mycket bättre än X spelen.

Spelet är uppdelat på det sättet att under en tid så gör man story uppdrag, och efter X antal sådana så släpps spelaren lös att göra som den vill i spelets värld, och efter spelaren sen har nått en viss mängd "grejs" (pengar, eller poäng eller vad det nu än är, var månnga år sedan jag spelade sist) så blir spelaren igen kontaktad av NPC'er att något har hänt eller infon som krävdes har kommit fram etc, varpå man då måste göra en ny sträng av story uppdrag, och sedan bli släppt lös igen för ett tag. Hur man tjänar in dessa pengar/poäng/etc, är upp till spelaren... handel, diverse typer av uppdrag av olika slag som kan hittas på stationer, allmän strid, etc... do what you will. Har för mig dock att man inte måste direkt ge sig på nästa sträng av uppdrag.., men jag är inte helt säker på det längre (som sagt, många år sedan jag spelade sist).

Det är under de där "viloperioderna" mellan uppdrags strängar som man då helst ska se till att uppgradera sitt skepp, eller köpa nytt skepp, och eller diverse utrusting och vapen. För motståndet blir starkare efter hand som storyn går (även om det tydligen är möjligt att klara spelet med första skeppet och utrustning och vapen, har för mig det var möjligt i alla fall... svårt dock... man måste vara riktigt bra på strid för det).

Något intressant med Freelancer är att personen som låg bakom Freelancer, Chris Roberts, är samma person som låg bakom spel serien Wing Commander, och föregångaren till Freelancer som hette Starlancer (tror den var helt story driven, ingen sandbox eller något). Inte nog med det... Chris Roberts vision för Freelancer var massiv, han ville ha en stor spelvärld, där tusentals spelare kunde spela tillsammans, med ett fungerande ekonomisk system, etc, etc, etc... en massiv vision som sagt. Det visade sig lättare sagt än gjort, och de var 18 månader över den tänkta 3 års utvecklings perioden. Microsoft ville köpa Roberts företag, och Roberts sa som det var med Freelancer, de var över tiden, de behövde stora summor av pengar som bara ett stort företag kunde förse dem med, för att kunna fortsätta utvecklingen av Freelancer med sin vilt ambitiösa vision och kraftigt oförutsägbara utveckling schema. Och i tron på att de inte skulle sätta käppar i hjulet för hans och hans företags vision för spelet, och låta dem sikta högt, så sålde Roberts företaget till Microsoft, lämnade företaget och tog en kreativ konsult roll för spelet tills dess släpp. Det första Microsoft gjorde efter köpet var att göra just vad Roberts trodde att de inte skulle göra, de beordrade företaget att kapa stora mängder av visionen och abitionen för spelet, och fokusera på att göra spelet klart snarare än att fortsätta lägga till allt som skulle ha varit i spelet (automatiska flygkontroller, konversations val (tänk Mass Effect konversations val, fast kanske inte lika stort), sido uppdrag, etc).

Det var bl.a detta som fick Chris Roberts att tröttna på spel industrin, varpå han lämnade den helt och skapade företag för att skapa film och tv-serier (2004's The Punisher film har hans producent fingrar is sig). Spola fram en mängd år, 2011, ett nytt företag vid namnet "Cloud Imperium Games Corporation" dyker upp. Spola fram till Oktober 2012, CIGC startar en Crowdfunding kampanj från deras hemsida, "Roberts Space Industries", en kampanj med målet att samla in mellan 2 och 4 miljoner dollar för att skapa ett "space sim" för PC med en tung riktning mot sandlåde typen av spel. Spelet skulle vara ett singleplayer spel med en traditionel "branching storyline" i den som skulle heta "Squadron 42", och till det skulle det finnas ett online universum spel som skulle ha namnet "Star Citizen" (rings a bell?). De lyckades ju med kampanjerna, fick in lite mer än 6.2 miljoner dollar... ett år senare nåde de 23 miljoner (via deras hemsida då ju)... och just nu så har de tjänat in över 97 miljoner dollar.

Det är ju så klart Chris Roberts som ligger bakom det hela, och... Squadron 42, men specifikt Star Citizen delen, är en spiritual successor till Freelancer. Vad Squadron 42 och Star Citizen kommer vara/bli, är vad Roberts hade för vision med Freelancer. Men pga Microsoft som totalt kapade deras vision vid knäna, men även pga den begränsade kraften på datorer för 10-15 år sedan, så blev hans vision aldrig en verklighet. och det är inte förrän nu, som hans vision för Freelancer har en chans att kunna bli verklighet... den kan ju kanske misslyckas, men chansen finns ju att den lyckas.

Så.. därför tycker jag att man ska spela Freelancer åtminstone en gång... för att få en smak av vad Roberts vill skapa. Visst, den fulla visionen finns ju inte i Freelancer... men Freelancer som den är, är redan väldigt omtyckt av både spelare och kritiker, och mig då ju också. Dessutom så är modscenen för Freelancer rätt stor, och där finns via den scenen en mångd spelar ägda servrar som är ingång och kopplade till deras egna mod, för den som vill spela ett space-sim i sandlåde format (huvudstoryn är ju inte med där då ju har jag för mig). Många av dessa moddar finns på mod sidan "Mod DB"... vilket är en mod sida som jag tror är till och med större än Nexus (är inte helt säker på det, de är stora dock... och var stora redan innan Nexus ens fanns har jag för mig).


Jaja... det blev mycket detta... som vanligt. Sorry! XD
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Freelancer är riktigt bra. Jag saknar egentligne inget där; jag som avskyr Eve Online och allt vad "ha med andra spelare att göra" heter, och gillar mina sandlådor med en central story som är lätt att följa, tyckte Freelancer rentav verkar ha blivit MER min kopp té efter att alla de där grejerna Roberts ville ha kapades bort. Jag är nog helt enkelt lite för mycket av en casual gamer för att riktigt lockas av de mer hardcore:iga Eliteklonerna.

Vi får väl se vad Star Citizen blir. Ordentligt släpp verkar ju ligga, ahem, en smula in i framtiden.

Det största problemet med Freelancer är att man numera måste köpa det begagnat och krångla för att få det att funka på moderna datorer...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Sant. På det mer eller mindre allt du säger.

Även om jag gillar X-Universum spelen, så har det inte fastnat lika mycket för mig som Freelancer. Jag kan lägga lika mycket tid på X-spelen som jag kan på ett spel som Freelancer, och har nog lagt mer tid totalt på X-spelen än på Freelancer.

Men Freelancer, trots att det ser sämre ut, trots att det kanske inte hanterar perfekt, trots att man måste krångla lite för att få det att fungera (alla svar finns ju på nätet), trots att jag lagt mindre tid på det än X-spelen, trots allt som är "fel" med Freelancer, och trots allt som är tekniskt sätt bättre med X-spelen (specielt X3'orna och senare)... så känns Freelancer bättre och mer minnesvärt än vad X-spelen gör. Stora delar av det tror jag har med storyn att göra. Freelancer känns mer... personligt... if that makes sence.

Och som dig så tycker inte jag heller om att behöva ha med andra spelare att göra... jag är en singleplayer through and through... och flyr multiplayer spel snabbare än vampyrer flyr solen. XD Visst, jag har spelat en del MMORPGs, jag spelade City of Heroes/Villains i 3 år, och jag var medlem av Super Groups (guilds) där, men större delen av mitt spelande i det, men definitivt andra MMO's, var just solo.

Så där av att jag är lite skeptisk till Star Citizen. För om jag fick som jag ville så skulle jag vara den enda riktiga personen i spelet när jag spelade Star Citizen. Jag vet att Squadron 42 ska vara singleplayer mer eller mindre (kanske co-op om man vill? Är osäker på det)... men om jag förståt det rätt så kommer Squadron 42 bara vara story baserat... inget sådant som i Freelancer där du har tid till att göra vad du vill. Vilket jag skulle tycka var synd. Jag gillar hur Freelancer gör det trotts allt.

Om Star Citizen visar sig vara 100% multiplayer, och att man alltid kommer vara i kontakt med andra spelare runt en... så tror jag inte att jag kommer spela Star Citizen. Kanske prova det så klart (förutsätt att det finns ett demo... jag har inte varit med i crowdfunderna eller något, så det får bli ett demo om möjligt). Men så länge jag inte kan vara 100% själv i det spelet, alternativt om jag måste vara bland dem men inte kan "stänga av" dem och/eller mig själv från att kunna bli attackerad och/eller rammad av dem, mm, så kommer jag nog inte bli långvarig i Star Citizen.

Jag skulle nog klassas som en Care Bear inom mmo världen. Jag har inget som helst tålamod för troll och/eller greivers och andra av deras slag i mmo's, eller PvP för den delen. Så jag har alltid spelat på singleplayer i alla spel, och alltid valt PvE servrar i mmoäs. Multiplayer och PvP är något av det mest tråkiga och ointressanta som finns ur min mening. Och jag har inget som helst behov av att hävda mig, och/eller banka bröstkorgen med knytnäven medan jag utrycker min överlägsenhet till alla andra, eller allt annat sådant trams. XD
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tog mitt eget råd ock köpte Elite: Dangerous.
Det är supervårt att flyga omkring med rymdskeppet, men när jag bytte vad höger och vänster med musen gjorde och vad a och d gjorde så slutade jag bli åksjuk i alla fall.
Det är väldigt mycket mer simulator än andra rymdspel jag kört, tex Freelancer (som jag precis som alla andra här tycker är lite av måttstocken).
Det är ett sånt spel där du måste lära dig hur man landar, vilket såklart börjar med att be rymdstationen om docktingstillstånd och sen går igenom ett helt gäng steg.
Slappar du i luftslussen? Böter!
Står du för nära någon annans parkeringsplats? Böter! osv.

När man väl har ladas går det att få lite uppdrag, köpa och sälja varor, rymdskeppstillbehör, nya rymdskepp och så vidare.

Det är överhuvud taget mer detlajism än ös, vilket jag trodde att jag skulle ogilla. Jag ville ju skjuta laser på rymdpirater och space-trucka runt med en ovärderlig last.

Men det var rätt trevligt att åka nått solsystem bort och leverera lite slavar också. I alla fall när varje del i att lyfta, ställa in kurs, flyga och landa var ett litet projekt.
 
Top