Nekromanti Rykten i Symbaroum

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
SPOILERVARNING! Kan innehålla spoilers i ryktesform för de officiella Symbaroumäventyren.

Nu under december så plitade jag ner en ryktes-julkalender åt mina spelare. Vi har nyligen börjat med Väktarens Vrede så ryktena är framförallt riktade mot det äventyret och kring Tistla Fäste. Det är lite blandat med kraftig inspiration från böckerna till helt egenpåhittat. De fick helt enkelt ett nytt rykte om dagen, här följer alla 24. Någon annan kanske kan ha glädje av dem, men framförallt har någon fler trevliga rykten som ni kan dela med er av? Fyll gärna på.

Skvaller i Symbaroum. En ryktes-julkalender


#1 Har ni hört om de senaste anfallen mot skogsbyarna norr om Tistla Fäste? De säger att det är den mystiska rovklanen som är i farten, men jag har hört från säkra källor att det bara är vanliga barbarer som klär ut sig i djurhudar, skallar och annat.

#2 Hörde ni om kultisterna som blev tagna på bar gärning i Svartheden? Mässor till mörkrets demoner mitt ibland hederligt folk, eller ja, nåja folk iallafall. Det sägs att de utförde människooffer med och flådde dem som djur! Jag vet dock att det kryllar av fler kättarceller i Svartheden och inte bara där, utan här i fästet också, kryllar av dem!

#3 Visste ni att om man blandar ett rejält stop Adersel med Veloum-barbarmust och lite Zarekisk beckjom så blir det till en livgivande förtrollad brygd! Det gäller dock att Veloumen är bryggd på de norra klanernas vis och att beckjomen är tillräckligt stark. Får man fel sort eller har fel mängd kan det hela omvandlas till ett dödligt gift istället!

#4 Maktkampen inom Ordo Magica mellan Eufrynda och Kapitelmästare Cornelio verkar aldrig avta. Eufrynda fick ett rejält bakslag med den där konungagravs-expeditionen som slutade med alla döda och förmörkring av en hel dalgång. Tur man inte var inblandad i det fiaskot, kan du tänka dig skammen? Den där nye ordensmästaren, Kullinan av Furia, verkar stå mer på hennes sida än kapitelmästarens dock, men han verkar lite märklig, och har du hört att han ska vara flera hundra år gammal?

#5 Ett dussin nya fall av vandöda som återuppstått de senaste veckorna. Det blir bara värre och värre. Vissa säger att mörkermästarna är tillbaka, eller att några överlevde och gömmer sig mitt ibland oss. Jag säger att det är Prios som visar sitt missnöje och att vi måste blidka honom genom att dräpa alla otrogna. Vi borde starta med att hänga alla barbarer innanför murarna, eller vad säger du?

#6 Barbarerna är inte kloka. De tror visst på någon sägen om en Blodsdotter som har kommit för att frälsa dem, dräpa alla deras fiender och återupprätta Symbar, har du hört något så dumt? Uthwed på Häxan & Bjäran hävdar att det bara är klanerna i norr som tror på tramset, men du vet ju hur de är de där barbarerna, opålitliga hedningar allihop.

#7 Hörde att Elmendra var tillbaka. Ni vet hon den tokiga skattletaren som alltid tjatar om Symbar. Nu påstår hon återigen att hon hittat ett nytt spår och är eld och lågor, ska hon aldrig lära sig? Hon kommer sluta i alvernas grytor, sanna mina ord.

#8 Smakar njurpajen konstigt säger du? Har du funderat på var alla kadavren från Styggodromen tar vägen? Inte det? Det borde du nog göra innan du köper en 1-örtegspaj nästa gång. Eller du kanske börjat uppskatta eftersmaken av otvättad svartalf?

#9 En gammal Ordo Magica-notarie som antagits förlorad har kravlat sig fram halvdöd ur skogarnas djup. Han verkar ha förlorat förståndet totalt och har hängett sig åt någon hednisk spindelkult. Han skriar om Solspindeln som kommit för att leda ambrierna in i ljuset igen och om den utvalde som bedragit honom och kommer att göra så igen. Tonsel hette han visst...

#10 ”… där natt och dag saknar mening, där mörker glimmar och ljuset samlas i skuggorna, där står tronen som åter ska bära, en härskarinna, en regent, en gudars näste …” Så går den, den mest kända strofen från Sarkomals profetia. Jag har hört att Den döende solens ridderskap vill forsla koppartavlan med profetian från tempelruinen i närheten av Karvosti till huvudstaden för att uttolka resten av den till sin egen fördel. Det finns nog andra som har en del att säga om det...

#11 Rövarbanden blir allt fler och allt fräckare. Igår hörde jag om Rövarhövdingen Nattklinga. Hon ska ha lett ett överfall mot en hel jägarkårspatrull i öppet dagsljus och dräpt åtta av dem själv. Den ende som kom undan hävdar att hon skrek mot himlen efteråt, ylandes efter hämnd mot de som stulit hennes rättmätiga pris.

#12 Visste du att hundratals svartalfer fick sätta livet till vid uppförandet av Tistla Fäste? Hela stammar arbetades ihjäl, med Nattbäckas goda minne. Och Karrabaddokkerna var inblandade, sanna mina ord! Man kan höra de dödas klagorop i de gamla underjordiska resterna under fästet, nere i katakomberna och i grottorna, där hör man de mest hårresande saker...

#13 Bråka aldrig med en ordensmagiker, speciellt inte på hemmaplan. Lucinda Gyllenhår, den undersköna mästertjuven, du vet? Hon gjorde en djärv räd mot Ordo Magica-tornet förra vintern. Det slutade med att hon rev ut bägge sina ögon och sprang skrikandes längs fästets gator med det gyllene håret i full brand. Hon är inte direkt underskön längre.

#14 Andaro säger sig ha blivit hjälpt av alver i skogen, har ni hört något så befängt? De ska ha varnat honom för korruptionsosande marker i hans väg och styrt honom i en säkrare riktning. Trams! Alla vet ju att alver mördar en så fort de får syn på en. Hjälpsamma alver, bah! Den enda hjälpsamma alven är en alv som hjälpt mig skära halsen av den.

#15 Herr Godalg, portvakten i Ordo Magicas torn, honom är det bäst att hålla sig på god fot med. Han sägs vara en av de äldsta och mest bildade svartalfer som någonsin skådats. Vissa viskar att han skulle ha lärt sig ordensmagi och i hemlighet vara en av ordens mästare. Några hävdar till och med att han skulle vara en mänsklig ordensmästare som förvandlat sig till en svartalf och fastnat i denna form. Andra är övertygade att han endast är en gammal vresig vätte med osedvanligt höga tankar om sig själv och sitt värv. En sak är iallafall säker, om man hamnar på hans svarta lista kan han göra livet surt för en, på mer än ett sätt. Han är mer inflytelserik och har fler kontakter än man kan tro.

#16 Prios är död! Det är sant, jag hörde en templar och en teurg argumentera om det, och templaren var helt säker på sin sak. Han sa att Prios dött och att det är vår uppgift att hämnas honom. Teurgen kallade honom galen och templaren såg ut att vara redo att dra vapen över saken, så jag flydde kvickt därifrån.

#17 Det finns gudar i skogarna. Iallafall mäktiga uråldriga väsen som dyrkas som gudar av barbarer, svartalfer och alver. De finns de som betalar rejäla summor för att hitta dem. Det är inte Prios frommaste barn vi talar om. Tvärtom, kättare och svartkonstnärer är vad de är. Jag antar att de dyrkar dem, därute under trädens skyddande mörker. Gör de något annat vill jag helst inte tänka på det.

#18 Hörde ni om banden av vandöda som sägs härja kring mörkerdalen inne i Davokar? Jag har hört både från jägare och lycksökare att de skickas ut från ett ondskans tempel där inne i mörkret. Och att det är en vandöd svartmagiker som styr över dem. Tror ni att det kan vara en ny mörkermästare?

#19 Har ni hört om de senaste fyndigheterna vid Svartigelkyftan? Inte? Jag har en exklusiv karta till salu, garanterat äkta, för endast 50 daler. Va? Nä det är inte blodfläckar, det är bara, öhhm, lite vin jag spillt. Ska vi säga 25 daler? Den leder er helt säkert till skatter! Inte det? 10 daler då? Fem! Snälla ta den bara, allt den gett mig är död och elände… Va? Byta mot er karta? Garanterad skattfyndighet? Gravkammare? Lo-Apak? Kör i vind!

#20 Sarvola är en kättare eller hur? Men han tycks ha mäktiga bundsförvanter. Både Nattbäcka och högt uppsatta teurger sägs stödja honom, vissa i hemlighet. Men inte förstefadern inte, han tycks ha en personlig vendetta mot Sarvola om man ska tro vissa viskande röster inom Solkyrkan. Frågar du mig skulle Tistla Fäste vara en betydligt värre plats utan hans missionsstation.

#21 Ni vet ju att Tistla Fäste är byggt på äldre ruiner, ja brunnen är ju en påminnelse om något. Men det finns andra uråldriga ting här i staden, paddstatyn på torget som bär dess namn är ett av dem. Det sägs att ingen vet vad för varelse det kan ha varit, om det verkligen är ett skelett och inte bara en skulptörs förvridna fantasier, men jag har hört från pålitliga källor att statyn vaknar till liv när månen står i full. Den vaknar och släcker sin törst i människoblod! Det är allmänt känt att Paddans torg är ett av de farligaste ställena i fästet, men det är inte många som vet varför.

#22 Borgmästare Nattbäcka är allmänt omtyckt och populär här i staden, visst? Men han är även fruktad och hatad, som den sanna despot han är. Du gör bäst i att inte komma i onåd hos honom, det mildaste som kan hända är en bannlysning från fästet på livstid, de strängare straffen ska vi nog inte tala så högt om. Få har korsat hans vilja och överlevt det är allt jag säger. Han har den där hemska häxan vid sin sida ständigt, som en vaktande hund i koppel och dessutom tycks han ständigt ha drottningens stöd. Man kan undra vad han har har för hållhake på konungahuset. Men inte jag. Jag undrar inget! Glöm att jag sa något. Glöm mig!

#23 Barbarernas häxor ni vet? De äter barn. Det är sant. För att på mystiska sätt förlänga sina liv. Men de åldras synligt ändå, det är därför de bär masker allihop, för att de är förvridna och skrumpna därunder. Maskerna själva är magiska de med och ger sina bärare enorma krafter. Allt från bestars förmågor till bundna andar och demoniska krafter. På tal om masker så har jag faktiskt ett par till salu, garanterat äkta, ni blir mäktiga som ärkehäxor! Bara 50 daler?

#24 Har ni hört barbarlegenden om den siste av de röda besvärjarna? Nikolasus den väldige, en enorm man med hår och skägg vitt som snö och känd för sitt bullrande skratt som ska ha ekat genom skogarna. Han lär ha vandrat hela Davokar runt och besökt i stort sett varenda by, borg och bosättning. Han ansågs väldigt givmild och generös och gav ofta märkliga gåvor till de han fattade tycke för men kunde även straffa de han ansåg ovärdiga med fruktansvärda förbannelser. Ingen vet idag vad hans värv bestod av och vad hans utvärderingar av barbarstammarna ska ha haft för syfte, men än idag kan man finna de finurliga artefakter han lämnade efter sig och man hör ännu uttrycket “blivit klappad av röde Nikolasus” vilket betyder att man haft osedvanlig tur eller hittat något märkvärdigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Ambitiöst och coolt. Ska helt klart använda det vi inte redan lyckats slugga förbi i vår version av VV.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Mycket bra! Vi ska påbörja Väktarens vrede nu till helgen. Detta ska jag definitivt använda! Tack!
 
Top