D&D Rustningar - sova och simma

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Detta gäller främst 5e, men jag tänkte att det säkert kan vara applicerbart även i andra versioner och OSR.

Jag grunnade på en potentiellt "havsbaserad" kampanj, och tänkte att tunga rustningar inte direkt är en bra idé när det finns risk att hamna i plurret. Men jag vill å andra sidan inte "förbjuda" det om spelaren har en idé de vill spela. Det finns säkert regler om sånt här redan, men jag ville göra det enkelt för mig själv och för spelarna att veta vad som gäller, så jag tänkte helt sonika säga om man har rustning och hamnar i plurret behöver man slå ett athletics. Svårighetsgraden är rustnings AC (utan Dex-bonus) och om rustningen ger disadvantage på stealth har man även disadvantage på det här slaget.

Jag gillade tanken och tänkte att det skulle man ju kunna applicera på det alltid populära "jag sover i min rustning"; con-save mot rustningens AC (återigen, utan DEX-bonus på AC:n), och disadvantage som för stealth. Misslyckas du får du en nivå exhaustion.

Att försöka simma runt i fullrustning blir ju då i princip en dödsdom; DC 18 med disadvantage på slaget. Jag är helt okej med det =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Låter rimligt! Det går ju att sova i rustning men då lär du göra det typ sittande, det är otroligt obekvämt att ligga ner med alla kanter och grejer som är formade utefter att en ska vara stående. Även ringbrynja är halvtufft att andas i liggande, tunga grejer!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag tänker att i en havskampanj/piratkampanj så är en sådan där lång rock en tung rustning, en stor vit skjorta är medium armor och en väst utan tröja under är lätt rustning.

Varför? För martial klasserna är redan värst! De suger bredvid trollnissarna. Börjar man ta saker ifrån dem pga realism så blir de ännu värre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Är du till havs har du vanligtvis tid att se din fiende och sätta på dig din rustning innan drabbning. Sjösoldater bar medium-tung rustning från athenska hopliter i linothorax eller bröstplåt, via romerska legionärer i ringbrynja eller lorica segmentata till spanska soldater i bröstplåt och morion. Nu pratar vi alltså antik, medeltida och renässanssjödrabbningar, innan bredsidan, som fokuserade på bordning.

Ramlar man i vattnet drunknar man förstås, så rekommendationen är att inte gör det ;)
 
Top