PROMOTION Rootsystem RPG – Rotsystem på polska!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag minns inte om jag postat om det här redan här i recensioner och nyheter-sektionen, men ni får väl slå mig på fingrarna om jag har det… =)

För ett ganska bra tag sedan nu hörde en snubbe vid namn Konrad Więckowski av sig och ville översätta mitt rollspel Rotsystem till polska. Jag sade som det var, att jag tyckte det skulle vara asroligt – men att han egentligen inte behövde min välsignelse eftersom spelet är släppt via CC-BY-licens.

Jag tänkte att det skulle bli lite som med den där amerikanske taxischaffisen som out of the blue hörde av sig och ville göra en engelsk översättning, dvs att det inte skulle bli så mycket av. Men visst, en rolig tanke.

Sedan… Dök det upp en quickstart-grej på DrivethruRPG.

Och så fanns det en Facebook-sida.

Och fler grejer på DrivethruRPG; inklusive översättningar av flera äventyr och dessutom ett helt nyskrivet äventyr som just nu bara finns på polska.

Och en crowdfunder, som i skrivande stund har fyra dagar kvar och 56 backers. Vilket alltså är fem fler än min original-indiegogokampanj.

I fredags genomförde Konrad en livesänd intervju med mig, så vill man höra mig prata på lite staplande engelska om Rotsystem och rollspel i allmänhet finns det här:


Såatte… Inom ganska kort kommer det alltså, i princip helt utan att jag behövt lyfta ett finger, en polsk översättning av Rotsystem.

Om ni pratar polska får ni gärna vara med och stötta crowdfundern (eller om ni bara tycker att projektet är ballt), och om ni känner polska rollspelare får ni gärna tipsa dem om det här =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker det är svincoolt det här. Skönt med ett spel som finns på polska före det finns på engelska
Eller hur! Tydligen har de en riktig rollspelsboom i Polen just nu, och om man kan vara en liten del av det så är det ju svinhäftigt.

Överlag har det här varit en riktig ego-boost för mig, och gett mig en hel del energi, inspiration och lust att göra mer till Rotsystem…
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Stort grattis. Vore kul att höra om hur rollspelsmarknaden i Polen ser ut. Vad för typ av spel etc. Men det kanske framgår av den intervjun?
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Skoj!
Jag höll på att dra ihop en grupp här nere i Krakow och Konrad var med i det gänget. Tyckte jag kände igen namnet. Har delat crowdfundern på FB och hoppas att några fler Polacker kanske hoppar på tåget :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vore kul att höra om hur rollspelsmarknaden i Polen ser ut. Vad för typ av spel etc. Men det kanske framgår av den intervjun?
Inte jättemycket tyvärr. Vi pratar med Rotsystem och sen om rollspel i allmänhet liksom globalt/internationellt. Men jag vet att en hel del översättningar görs; jag upptäckte ju t.ex. tack vare Konrad att de grejer jag skrivit för Fria Ligan översatts och getts ut där.

Vi hade också en superintressant diskussion efter streamen; den önskar jag egentligen att vi också spelat in. Vi pratade lite om det här med översättningar, kulturella skillnader och så. Det politiska läget i Polen och landets historik med sovjet och statskommunismen etc. I sverige är ju till exempel "klasskamp" något som kan ses som positivt eller negativt lite beroende på var man står; att prata klass etc är ändå förhållandevis rumsrent även om det inte är helt modernt just nu. I Polen är det liksom helt omöjligt, säger man "klasskamp" där så associerar folk typ enbart med Stalin och Sovjet och DDR och så vidare, till "kommunismen". Så hur gör man då en vettig översättning av ett utpräglat vänsterorienterat spel?

Med lite tur blir det väl fler samtal mellan mig och Konrad…
 
Top