Nekromanti Romerska/Grekiska gudar

Benwick

Veteran
Joined
4 May 2011
Messages
21
Location
Trelleborg
Den här teckningen gjorde min bror till ett romerskt museum i Tyskland.
Eftersom museet är en modern byggnad ville arkitekten även ha en modern version av gudarna, t.ex. amerikansk comicstil. Också för att det skulle blir mer intressant för elever.
På andra fotot ser man resultatet (9 x 3 m) i museet med bakbelysning.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Awesome! =)

Urläckert, jag blir alldeles hänförd.

... säger solvebring som först frågade sig varför man alltid ska skyla könsorgan, och aldrig kan visa saker så som de är, men som därefter läste om museet och förstod.
 

Benwick

Veteran
Joined
4 May 2011
Messages
21
Location
Trelleborg
och museet ligger i Södertyskland var dem är rätt konservativ och katolsk. Så det blev en stor och het debatt inom museumsledningen om man skulle visa Venus naken över huvudtaget. Till slut bestämde den rätt unge borgmästare att dem inte ska vara så pryd och tog ansvaret om det skulle bli ett problem med besökare.
Min bror använde även en liten trick för att kunna visa Venus framsida och samtidigt visa en del av hennes baksida - om du titta noga :)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Benwick said:
och museet ligger i Södertyskland var dem är rätt konservativ och katolsk. Så det blev en stor och het debatt inom museumsledningen om man skulle visa Venus naken över huvudtaget. Till slut bestämde den rätt unge borgmästare att dem inte ska vara så pryd och tog ansvaret om det skulle bli ett problem med besökare.
Min bror använde även en liten trick för att kunna visa Venus framsida och samtidigt visa en del av hennes baksida - om du titta noga :)
Är jävligt snyggt.. Tänk om man hade lagt resurserna på detta under sin skoltid istället för att sova på lektionerna :gremsmile: Jag har faktiskt inget annat att säga förutom att jag hoppas din brorsa inte "växer upp och skaffar ett riktigt jobb"

Då jag är lat och inte vill lägga för mycket tid på att googla, vilket museum är det?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Benwick said:
och museet ligger i Södertyskland var dem är rätt konservativ och katolsk. Så det blev en stor och het debatt inom museumsledningen om man skulle visa Venus naken över huvudtaget. Till slut bestämde den rätt unge borgmästare att dem inte ska vara så pryd och tog ansvaret om det skulle bli ett problem med besökare.
Min bror använde även en liten trick för att kunna visa Venus framsida och samtidigt visa en del av hennes baksida - om du titta noga :)
Aha, vad kul. =)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Är jag jättepetig om jag påpekar att Hefaistos är det grekiska namnet och Vulcanus det latinska? Nåja, namnen är inte med så direkt i den »faktiska« bilden.

Hursomhelst så är bilden snygg.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Same goes för Vesta; det är hennes latinska namn, "Hestia" är det grekiska. Seriöst, kan folk inte skilja på latinska och grekiska ord? Hör det inte till allmänbildningen?

Also, Hercules har ett grekiskt namn; Herakles. Victoria; Nike.

I övrigt; bilden är awesome. Jag gillar särskilt de små (förmodligen anakronistiska) keruberna som klär av Mars och Venus; hela idén med stilen är fet. Saknar Proserpina och Pluto dock, de hade tillfört lite skön emo-faktor. Ville man verkligen utbilda kidsen borde Quirinus också vara med.
 

Benwick

Veteran
Joined
4 May 2011
Messages
21
Location
Trelleborg
det är möjligt att vissa namn är förväxlade. det är en gammal online-version som vi hade lagt ut i vår tyska forum och vi själv var inte så duktig med dem grekiska och romerska namn.
vi sag också en lista/textbild med (nästan) alla gudarna - det är ju hur många som helst. och vi tyckte det var intressant att romarna bara har tagit dem grekiska gudarna och gav dem latinska namn.

vi har faktiskt tänkt på att man skulle göra en Trading-Card-Game med alla gudarna (grekiska, romerska, nordiska ...). men det är ett för stort projekt för oss.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Benwick said:
vi tyckte det var intressant att romarna bara har tagit dem grekiska gudarna och gav dem latinska namn
Na, det är inte riktigt sant. Romarna kom i kontakt med, och imponerades av, den grekiska kulturen när de invaderade. De började dyrka de grekiska gudarna, men eliten lärde sig också grekiska och kallade därför gudarna med deras riktiga namn. De latinska namnen är ofta (alltid?) tidigare etruskiska (alltså, typ för-romerska) gudar som smälte ihop med sina grekiska ungefärliga motsvarigheter.

Men det är detaljer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sen fanns ju ur-romerska gudar som de här husandarna vad de nu hette, och tex Quirinus som jag nämnde tidigare som var en jätteviktig gud i tidigromersk tid men senare föll i glömska. Ett annat exempel för lite verklig mytologisk förvirring är Dispater, Orcus och Pluto, som alla sort of/kind of var dödsrikeshärskare; Orcus verkar ha etrusiskt ursprung, medan Pluto hade grekiskt och Dispater...well, ingen aning faktiskt, men det visar fint på hur panteonen liksom inte var så där fattigt ordnad och konsekvent som den alltid ska vara i alla jävla fantasyvärldar, utan varierade lokalt och över tid. En intressant detalj som särskilt många inte känner till är att Plutos grekiska namn egentligen är Ploutōn, inte Hades - Hades är namnet på hans domän.

Sen har ju majoriteten av alla indoeuropeiska gudar spännande kopplingar sinsemellan samt till den rekonstruerade för-indoeuropeiska panteonen; det är liksom inte en slump att ni känner igen många av de grekoromerska, keltiska och germanska gudarnas koncept om ni läser fucking Rigveda. Sjukt spännande egentligen, att de vediska och de forneuropeiska gudarna har gemensamma rötter, och att tillochmed deras namn liknar varandra ibland. Liksom; Dyauṣpitṛ - Dispater, Vanas - Venus, Danu - Danu (faktiskt!), Yama - Ymer, Deva - Daeva (via Iran) - Dievas, ni kan läsa massa om det här tex. Det är ju dock också ett av de bästa argumenten öht för att all religion är påhitt, att de så sjukt uppenbart är produkter av mänskliga kulturer och har inspirerats av varandra från första början (jag skulle tex argumentera för att islam är en ren mix av kristendom, judendom, manikeism och zoroastrianism (och en hel buddhism inom mer esoteriska grenar), blandade med några element från förislamsk arabisk religion, medan tex sikhismen tydligt är en "best of" islam och de dharmiska religionerna, och buddhismen och jainismen ursprungligen verkar ha varit mysticistiska proteströrelser gentemot den vediska religionen). Detta gör icke desto mindre religionerna fascinerande, dock - snarare blir de extra fasincerande av det, för oss som gillar att se hur kulturer hänger ihop (död åt lapptäckesfantasyvärldar för evigt).
 
Top