Romantiska musiktips

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag har blivit ombedd att köra en minikampanj Good Society för några nyfrälsta rollspelare som är stora Jane Austen-fans. Jag brukar tycka att det ökar stämningen att ha lite ambient musik när man spelar via discord. I vanliga fall när jag spelleder Good Society brukar jag använda filmmusiken från olika kostymdraman, men i det här fallet misstänker jag att det kan bli lite störande eftersom igenkänningsfaktorn av filmmusiken blir för hög och de kommer direkt att associera till filmen musiken kommer ifrån.

Jag söker därför efter tips på romantisk musik som passar i regeny / victorian era och som inte är filmmusik från ett kostymdrama. Jag tänker att någon på rollspel.nu borde ha denna smala expertkunskapen. =)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Det var ju inte för inte som den här perioden (ungefär) kallades för den romantiska perioden i musikhistorien, så jag hade helt enkelt bara spelat en massa tidstypisk musik, om du inte har tid att gräva ner dig själv så finns det andra som har gjort det på till exempel spotify https://open.spotify.com/playlist/5lZ0TfPlOBbyOmeX1jqcZd en personlig favorit hade annars varit att köra enbart pianomusik då jag tycker det kan bli lagom som bakgrundsmusik, och bland där är Robert Schumann en favorit även om han egentligen nog var lite senare än regency.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det var ju inte för inte som den här perioden (ungefär) kallades för den romantiska perioden i musikhistorien, så jag hade helt enkelt bara spelat en massa tidstypisk musik, om du inte har tid att gräva ner dig själv så finns det andra som har gjort det på till exempel spotify https://open.spotify.com/playlist/5lZ0TfPlOBbyOmeX1jqcZd en personlig favorit hade annars varit att köra enbart pianomusik då jag tycker det kan bli lagom som bakgrundsmusik, och bland där är Robert Schumann en favorit även om han egentligen nog var lite senare än regency.
Utmärkt spellista! Tack @Björn den gode . Jag försökte göra en sökning efter en liknande spellista men min Google-Fu var uppenbarligen inte tillräckligt stark.
 
Top