Nekromanti Rollspelsutmaning (funderingar)

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Jag har funderat endel på att det vore kul att köra en utmaning där man ska skriva ett rollspel på 10-20 sid.
Det som rollspel som skrivs för den här utmaningen troligen kommer att bli bra till är ju bla. nybörjarrollspel, då de 10 sidorna begränsar en till ett enkelt regelsystem.

Några idéer för några regler i utmaningen är följande:
Max 10 (eller 20 vad tycker ni andra?) sidor
Rollformuläret får max vara en enkelsidig a4
Max 2 olika typer av tärningar.

kan ni komma på fler regelförslag så kom gärna med dem. Tycker ni att reglerna blir för begränsande?
Sedan undrar jag även: Vad tycker ni om den här idén, är den bra eller blir hela utmaning bara ngn sorts trobergs dogmautmaning wannabe?
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Tycker det är lite väl likt Dogmautmaningen, som har begränsningen till 2 sidor + 1 sida rollformulär.

// Radagast
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Mmm, men det ger utrymme för lite större utsvävningar. Dogma är kul, men jag tror att ett spel på 10 sidor skulle bli mer spelat (och därmed vara bättre investerad tid).

Risken är att det är för stort för att folk skall kunna tänka sig att "bara kasta ihop något". Så antalet deltagare kanske blir lite begränsat. Själv hade jag tyckt att det skulle vara kul att göra ett sådant mindre rollspel tillsammans med någon eller några som någon sorts "lagtävling".
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Bra idé. Fast man kan ju vara flera som gör ett dogmarollspel fast en lagtävling vore faktiskt väldigt kul. Fast är då är det väl nästan bättre med 20 sid? Fast med 10 på flera personer vill nog förståss flera också delta.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Entomophobiacs "utmaning"...

Personligen tycker jag det är att sikta lite åt fel håll att säga något i stil med "Skriv ett rollspel på X sidor, med X storlek och X typsnitt" eftersom det redan är gjort i Trobergs dogmautmaning.

Vad jag istället tyckte var intressant var Entomophobiacs utmaning som dök upp, då det inte var formatet, utan tiden, som var begränsad. Alltså, du får en viss mängd tid på dig att göra klart ett rollspel, exkl. bilder och layout(så fattade jag det iaf.).

Entomophobiac gjorde ett rollspel på 51(ellervareva) sidor på tre dagar. Eftersom han gjorde detta över ne helg tror jag man ganksa säkert kan anta att han jobbade i snitt 10 timmar/dag(Rätta mig om jag har fel, Ento). Jag har därför valt att tolka utmaningen så att jag ska skriva ett rollspel på 30 timmar(3 gånger 10, alltså.). Jag valde att tolka det på det viset eftersom jag inte har tre heldagar att lägga undan, någonsin.

Själv är jag nu på timme 18, och har alltså 12 timmars arbete kvar. Detta är en utmaning mycket mer i min smak, då jag jobbar bättre än någonsin under tidspress. :gremsmile:

/Mask
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag råkade se lite om Ansari X-Prize och Spaceship One, och fick en idé till en annan utmaning, men jag har ingen aning om hur jag skulle få råd till den.

Tanken är helt enkelt att donera en klase pengar till ett stipendium, som delas ut som en engångssumma till de privatpersoner (dvs inte registrerade företag) som på något sätt kan ge ut ett nytt rollspel. Kriterierna skulle i så fall vara att personerna bakom måste finansiera trycket själva, de får inte ha backning av något företag eller organisation, eller tillhöra något företag eller organisation, spelet måste vara egenskrivet och det får inte vara en kopia, plagiat eller översättning, och en viss minsta upplaga måste finnas.

Detta är på intet sätt några konkreta planer på pris, men tanken är helt enkelt att få folk att börja göra spel på allvar, inte bara dogma.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag kan förstå din avsikt, och det är en god sådan, men den här typen av "nästan-dogma"-utmaningar tror jag faller på att om man nu har ambitionen att skriva ett rollspel på 10-20 sidor, då gör man det ändå. Och då låter man sig nog inte begränsas av formatet. Har man skrivit 20 sidor och tycker att det skulle bli bättre med två sidor till, då tror jag att de flesta skulle fortsätta med rollspelet och göra det så bra som möjligt, och strunta i utmaningen.

Alltså, begränsningen på 10-20 sidor leder inte direkt till att man utmanas som rollspelsmakare (inte på samma sätt som dogmat), och det är för stort för att locka andra än de som har tillräckligt bra idéer för att ändå göra ett medellångt rollspel.

Din avsikt är berömvärd, men jag tror det enklaste sättet att locka till fler medellånga rollspel är att helt enkelt pusha för de projekt som håller på att skrivas, och ge respons åt dem som har något sådant rollspel färdigt. Framgång föder ju framgång, så det tror jag är bästa sättet att gynna den delen av rollspelsmakarhobbyn.

Men jag kan ha fel. För mig verkar 10-20 sidor ganska mycket, eftersom jag är så fruktansvärt oproduktiv. För andra kanske det känns som en mer engagerande och rolig utmanng än dogmat.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Mmm, men det ger utrymme för lite större utsvävningar. Dogma är kul, men jag tror att ett spel på 10 sidor skulle bli mer spelat (och därmed vara bättre investerad tid).
Det där håller jag verkligen med om. Det känns som om många av dogmaspelen inte ens är tänkta att spelas även om flera är det. jag spelar inte dogmaspelen eftersom de i princip bara har koncept och jag måste bygga alltför mycket själv. Då gör jag hellre allting själv från början.

En utmaning på 10 sidor skulle göra att man fick mer information och faktiskt kunde spela spelet. Det finns liksom en poäng med att man inte "bara kan slänga ihop" ett spel och det är att man slipper alla spel som inte är menade att spela, elelr i alla fall flera av dem. 10 sidor är dessutom inte speciellt mycket.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Varför mini och inte mega?

Varför jämt envisas med att göra små rollspel? Jag har faktiskt aldrig fattat poängen med Trobergs dogmautmaning. Själv är jag mer intresserad av monumentala, storslagna, välutarbetade rollspel med intressant och fantasieggande världbeskrivningar. Endast regler, IMHO, passar i det lilla formatet; gärna regler som får plats på en sida. Men seriöst världsbeskrivningsmaterial som når uppmot 200 sidor har jag ingenting emot.

Dogmautmaningen var säkert en skoj grej för att undersöka hobbyns möjligheter i det lilla formatet. Men finns det verkligen inga andra sätt att utmana independentrollismakare än att tvinga dem presentera snuttifierande skapelser?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Varför mini och inte mega?

Jag har faktiskt aldrig fattat poängen med Trobergs dogmautmaning.
Det handlar väl mest om att man kan vara fantasifull och genreöverstigande på ett sätt som ytterst få skulle våga vara i ett längre rollspel. Genom att på ett snabbt sätt få kunna testa sin förmåga att framhäva ett spelkoncept på ett begränsat utrymme så premieras man till att vara nyskapande och djärv. Och man kan ganska enkelt få mycket respons på ens spel, vilket göra att man får en bra inblick i vilka idéer som verkar fungera och vilka som inte blev lika tilltalande. Ska man göra ett stort rollspel så tar det väldigt lång tid innan man får reda på att ens idé kanske inte var så häftig ens från början.

Endast regler, IMHO, passar i det lilla formatet; gärna regler som får plats på en sida.
Det är lustigt, för jag tycker att det är just regelbiten som får begränsas mest och som får genomlida flest kompromisser av det lilla formatet. Själv är jag mycket mer fascinerad av de olika spelkoncept jag hittills sett i dogmautmaningarna. Men att du resonerar olika är ju ett bra tecken på att alla kan hitta varsin del som tilltalar dem.

Men seriöst världsbeskrivningsmaterial som når uppmot 200 sidor har jag ingenting emot.
Det kan vara toppen, men personligen så skulle jag inte börja med ett så ambitiöst projekt bara för att någon jeppe (inte ens troberg) sade "hej, jag har en ny utmaning! Alla ska göra ett rollspel på 200+sidor. Omröstning kommer ske om tre år."

finns det verkligen inga andra sätt att utmana independentrollismakare än att tvinga dem presentera snuttifierande skapelser?
"Utmana"... Nej, jag tror inte det. "Uppmuntra", däremot, det finns det nog. Till att börja med kan man ju uppmuntra dogmaskaparna till att göra fullversioner av sina dogmaspel, så att de kan få brodera ut alla idéer de verkar ha till ett större och mer omfångsrikt rollspel.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Entomophobiacs "utmaning"...

jo, jag har sett den utmaingen och den intresserar mig endel men varför jag kom med en idé om en utmaning med rollspel på 10-20 sidor är mer för att jag vill köra ngt i ett lite mindre format.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Re: Entomophobiacs "utmaning"...

Annat alternativ om man bara vill göra ett kollaborativt minispel under begränsad tid är att göra 24-timmarsspel med några forumiter. Inget förberett timme 0 och när den 24'e timmen är slut så skall det ligga ett färdigt rollspel på någon server så att man kan ladda ner det. Text, regler, illustrationer, layout.. allt skall göras under (tex) ett dygn.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Entomophobiacs "utmaning"...

hmm kul idé... fast hur ska man göra det då? 24 timmar i sträck?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Entomophobiacs "utmaning"...

"Annat alternativ om man bara vill göra ett kollaborativt minispel under begränsad tid är att göra 24-timmarsspel med några forumiter. Inget förberett timme 0 och när den 24'e timmen är slut så skall det ligga ett färdigt rollspel på någon server så att man kan ladda ner det. Text, regler, illustrationer, layout.. allt skall göras under (tex) ett dygn. "

Jag gillar allt med idén förutom det där med just att man inte får har något förberett. Det gör ju, i praktiken, att jag inte får använda någon av mina egna idéer, utan måste hitta på en ny bara för utmaningens skull...

...och det suger, bara lite...

Annars är det ju precis det som jag tolkat Entomophobiacs utmaning som. Förutom att jag tar 30 timmar, istället för 24.

/Mask
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Entomophobiacs "utmaning"...

Jag gillar allt med idén förutom det där med just att man inte får har något förberett. Det gör ju, i praktiken, att jag inte får använda någon av mina egna idéer, utan måste hitta på en ny bara för utmaningens skull...
Fast ha ett spel som är sammanställt på 24 timmar är inte så imponerande, tycker jag. Jag skulle kunna plocka fram gamla InDesign-mallar, utkast på texter, bilder och liknande från min dator/mina byrålådor och göra spel rätt enkelt enligt de förutsättningarna, men det skulle ju inte ha något av den spontana våghalsighet som kännetecknar ett spel som gått hela vägen från ax till limpa på 24 timmar.

Ska man sammanställa ett rollspel av gamla idéer så spelar det inte så stor roll om man gör det i ett långt 24-timmarssvep eller om man delar upp det på en veckas tid, men om man ska brainstorma och blitzbygga ett rollspel från scratch på 24 timmar så kommer det att se väldigt annorlunda ut än ett spel som man låter gro i ens huvud en längre tid och där man småpillar på det i mindre pass under en längre tid.

Därför tycker jag att det som gör 24-timmarsjakten så intressant är just att den skall flöda fram ur intet. Själv skulle jag inte ens vilja börja med något koncept som jag hittat på tidigare (och jag har ju många koncept som ännu bara finns i mitt huvud som hade varit praktiska att utgå ifrån).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Varför mini och inte mega?

Jag har faktiskt aldrig fattat poängen med Trobergs dogmautmaning.
I första hand att möjliggöra att man gör spel med en liten arbetsinsats, för att ge kreativiteten en chans mot latheten och för att få de som inte har ork/tid/lust att göra ett fullstort spel att ändå få tummen ur och göra något.

Det är alltså inte i första hand ett formexperiment, utan ett upprop att komma igång och skapa. Som sådant får man inte sätta tröskeln för högt.

Och allt det som Rising skrev...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Jag tycker den känns lite som Dogma XL. Dagmareglerna, men med alla begränsningar släppta lite grand. Du kanske skulle försöka sätta en mer personlig prägel på utmaningen? Hitta ett annat grundkoncept?

Jag är smickrad av likheten, men jag tror att det kan vara bra för utmaningen att ge den lite annan vinkling.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Tycker det är lite väl likt Dogmautmaningen, som har begränsningen till 2 sidor + 1 sida rollformulär.
Den vanligast återkommande frågan. Det är 2 sidor + 2 sidor formulär, inget annat. Så har det alltid varit. Kan folk lära sig snart? :)
 
Top