Nekromanti Rollspelssetting: Alien/Avatar/Prometheus. Finns det?

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Finns det något hard-SF/cyberpunk-i-rymden-rollspel?

Vad jag har förstått från settingdiskussionen så är Traveller närmast? Finns det något som är ännu mer hard SF?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
2300 AD är närmare.

Annars finns det "Alien Fuzion" som är en enorm fan-modul till Fuzion-reglerna som behandlar just Alien-världen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymden är skitfarlig. Så farlig att det faktiskt inte är roligt.

Dessutom är den skitstor. Så skitstor att det faktiskt inte är roligt.

Detta brukar de flesta spelskapare lösa genom att kompromissa på två sätt.

1) Skit i rymden, och spela på planeterna istället.
2) Skit i att rymden är tråkigt farlig och stor, och gör den kul istället.

Traveller är ett av spelen som kompromissar lite mindre, helt enkelt, även om det är fetstora mängder Chriss Foss-rymdskeppsromantik i det. Däremot är det skrivet med lite sjuttitals-paradigm.

Eclipse Phase är ett annat som inte kompromissar så mycket, och som har lite mer tjugohundratals-paradigm istället, med transhumanism och singularitet. Albedo RPG var ett annat spel som kompromissade lite mindre, men har å andra sidan antropomorfa kritter. 2300AD var ett tredje som kompromissade lite mindre. Den var mer... om vanliga Traveller var Stiftelsetrilogin, så var 2300AD Aliens.

Apropå Aliens så fanns det en gång i tiden ett Aliens Adventure Game från Leading Edge Games. Det var en förenklad Phoenix Command i botten, som typ passade miljön ungefär lika bra som en förenklad Rolemaster passade Tolkiens Midgård.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om spel som inte varit i tryck sedan innan förra årtusendet räknas, så finns förståss gamla "Aliens Adventure Game" som är baserat på en light-version av Phoenix Command-systemet. Det rollspelet har tagit hänsyn till första och andra filmen, men inte nyare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Det finns ju ett officiellt Aliens spel!



Men det suger! Jag äger och har läst det, jag borde veta.

Det du vill ha för Alien är, The Regiment: Colonial Marines the Rpg. Det är till för att spela Marines från Aliens. Det är apocalypse worldigt and shit. http://mightyatom.blogspot.se/2013/02/the-regiment-colonial-marines-25.html


Nu, vill du ha modern hård sci-fi och inte 70-tals så är det Eclipse Phase du vill ha. Det är hård sci-fi trans humanism. Det är också gratis och man kan få det från deras hemsida: http://eclipsephase.com/

Vill du ha mer 70-tal så ta Traveller :)

Någon kommer säga Transhuman space. Lyssna inte på dem, de har feeeellll.

Lycka till :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
God45;n211076 said:
Någon kommer säga Transhuman space. Lyssna inte på dem, de har feeeellll.
Jag tänkte säga Transhuman Space, men höll istället på att skriva "Tramshuman Space". Och då insåg jag att jag hade feeeelll och tog bort det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
God45;n211076 said:
Nu, vill du ha modern hård sci-fi och inte 70-tals så är det Eclipse Phase du vill ha. Det är hård sci-fi trans humanism. Det är också gratis och man kan få det från deras hemsida: http://eclipsephase.com/

Vill du ha mer 70-tal så ta Traveller :)

Någon kommer säga Transhuman space. Lyssna inte på dem, de har feeeellll.

Lycka till :)
Jag har aldrig spelat Transhuman Space, men läst några av böckerna. Eclipse phase har jag både läst och spelat.
Min insikt är att Eclipse Phase är som Transhuman Space fast häftigt, spännande och lite apokalyptiskt. Transhuman Space förstår jag inte riktigt hur det är tänkt att äventyra i. Det är en intressant framtidsskildring, men inte så mycket mer.

Jag rekommenderar också Eclipse Phase, men hade skalat bort en hel del av de mer extrema koncepten för att efterlikna Alien. Är det dock framförallt rymd-scifi med fokus på rymdskepp och skeppsstrider, då kommer EP göra dig besviken. man mot man strid i vacuum däremot, det gör det bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,448
Location
Stockholm
Eftersom ingen har nämnt "Aliens Adventure Game" tre gånger innan mig så ... öööh ... hmmm ... ja, jag skulle kunna tänka mig en Cyberpunk 2020-variant, med Near Orbit som stöd (för Cyberpunk 2013). Och så leta reda på denna:

https://www.amazon.com/Aliens-Colonial-Marines-Technical-Manual/dp/1781161313

Mixa ihop till en smaklig spis.

Annars är det som tidigare sagts 2300AD som passar bäst, tycker jag.

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
God45;n211076 said:
Det finns ju ett officiellt Aliens spel!



Men det suger! Jag äger och har läst det, jag borde veta.
Även om jag är på God45s sida i det här så vet jag vänner till mig som gillar det.

Frågan är väl om du vill plocka fram tabeller där du jämför kaliber med avstånd och vindpåverkan varje gång du vill skjuta en alien. Baserat på Delta Green, va? Eller blandar jag ihop mina militärspel nu? Var det kanske phoenix command?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n211099 said:
Frågan är väl om du vill plocka fram tabeller där du jämför kaliber med avstånd och vindpåverkan varje gång du vill skjuta en alien. Baserat på Delta Green, va? Eller blandar jag ihop mina militärspel nu? Var det kanske phoenix command?
En lightversion av PC.

Lupus Maximus;n211067 said:
"Aliens Adventure Game" som är baserat på en light-version av Phoenix Command-systemet.
Har det men ej testat. Men går det att få upp högt tempo i PC så skall det nog gå i AAG också.:cool:

Förbered formulär med smartare hantering av värden. Höfta lite värden. Och sedan, för att ta ett citat från Aliens "Let's rock!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Burning Empires kanske? Det blir ju en väldigt speciell sorts kampanj eftersom det är inbyggt i spelet. Men det är lite som ett hårdare sci-fi Dune.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Tja... Cthonian Stars, kanske? Aliens med Cthulhutema? Inte så superbra, och framför allt så fult layoutat att jag inte orkar läsa det, men fina bilder.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Och "Cold & Dark"? Också snygga bilder, gräslig layout senast jag kollade, och generellt oimponerande system och text.

Både C&D och Cthonian Stars kändes som förlorad potential...
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Tackar för svar!

Alien the rpg och 2300 AD får kanske kollas in. Jag är sugen på att köra en hård spelarskicklighetskampanj, OSR-nivå på dödliget, med tema utforskande av en annan planet (nåt i stil med Pandora, med lämningar av aliens). Jag vill ha The Martian-nivå av både realism och vilken typ av grejor som kommer att döda rollpersonerna. Är det några av spelen ovan som kan ha något fluff som kan hjälpa mig? Regler för strid och sånt har jag redan enkla regler för, men regler för olika G, tryck, temperaturer, realistisk landning med skyttel och sånt - några av spelen ovan som är mer inriktade på sånt?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Dont bring the game to the alien! Bring the alien to the game!

Lite i samma tankebanor som jag tidigare haft att slänga in Batman i Symbaroum (annan tråd) så har jag funderat på att göra om "Döende skeppet" äventyret till Coriolis och slänga in några facehuggers där.
Lite crossover franchise igen.
Och protester funkar inte för:
"In space, no one can hear you scream."
 
Top