Rollspelskampanjer om konspirationer

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Finns det någon färdig rollspelskampanj som handlar om att upptäcka och gräva upp en djupgående konspiration?
Den enda jag kommer på är Dracula dossier till Night black agent.
Tycker det känns som något det borde finnas mer av.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
The Enemy Within har väl en konspiration som ramhandling?
Nja, det är egentligen lite illusoriskt - det finns inte riktigt någon övergripande konspiration som röd tråd genom hela kampanjen. Däremot handlar flera av äventyren om sammansvärjningar i olika skalor och sammanhang, så man kan se det som ett övergripande tema om man så vill.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det första jag kom att tänka på är Dracula dossier.

Hur är det med olika kampanjer till CoC /delta green där kanske det finns några kampanjer som centrerar att gräva upp en konspiration eller kanske någon kampanj till conspiracy X eller laundry , gurps illuminati

Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp än att jag listar spel där jag kan tänka mig att den här typen av kampanj kan existera.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag skulle säga Legacy of the Seadrake i modulen Jaiman till Shadow World / Rolemaster.

Det börjar som ett uppdrag för att samla ihop regalier till rikets rättmätige tronarvinge.
Riket och kontinenten är samtidigt under hot från flera olika ondingar som sinsemellan konspirerar mot varandra.
När man så hittar kronan som tredje regalie eller så, så kan man om den undersöks noggrant, inte bara visa sig vara starkt magisk (vilket hjälper regenten att försvara sitt rike), man kan också komma underfund med att den förslavar sin bärare och förvandlar den till en robot vars enda funktion är att försvara sitt land.
Nästa del blir då att hitta platsen/mekanismen som styr kronan.
När man gör det så visar det sig att det inte bara är just det här riket som styrs på det sättet, utan alla rikena på kontinenten.

Då uppstår det moraliska dilemmat vad man ska göra? Ska man lägga sig i och förslava regenterna för att de på bästa sätt ska kunna försvara sig? Ska man inte använda kronan/kronorna och låta dem försvara sig ändå, men med fri vilja? Ska man förstöra kontrollen så att inte de onda kan ta över dem etc.

Och därefter hintas lite mer om de som byggde/skapade allt från början, deras andra anläggningar, deras eftermäle och möjligheten att börja nysta i nåt större.

Kampanjen är inte superdetaljerad (10 sidor) men kan byggas ut oändligt och kan om man vill ha sjukt många lager som äventyrarna måste tränga igenom för att förstå vad som pågår.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Complete Masks bör kvala in, sunket till trots.
Jag funderade på mask, och nu var det så länge sedan jag läste den så jag kan ha fel.
Men handlar den egentligen om en global konspiration? den inte mer ett gäng mer eller mindre lösa äventyr som alla handlar om olika kulter som dyrkar olika aspekter av nylothep?
Liksom hur mycket sammarbete finns det mellan de mer lokala kulturena egentligen?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag funderade på mask, och nu var det så länge sedan jag läste den så jag kan ha fel.
Men handlar den egentligen om en global konspiration? den inte mer ett gäng mer eller mindre lösa äventyr som alla handlar om olika kulter som dyrkar olika aspekter av nylothep?
Liksom hur mycket sammarbete finns det mellan de mer lokala kulturena egentligen?
Det är ju en massa ritualer som ska synkas över hela världen för att åstadkomma något coolt/dåligt så det bör väl vara en konspiration? Vill minnas att de olika grenarna har viss kontakt med varandra (Kina, Nigeria, Egypten, London, etc) men jag kanske har fel.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Det är ju en massa ritualer som ska synkas över hela världen för att åstadkomma något coolt/dåligt så det bör väl vara en konspiration? Vill minnas att de olika grenarna har viss kontakt med varandra (Kina, Nigeria, Egypten, London, etc) men jag kanske har fel.
Tack för svar,som sagt är mitt minne av kampanjen väldig val
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hoppas att det inte är för ego att nämna sina egna alster, men mitt fanäventyr En knytnäve av stål till Mutant 2089 har av @God45 beskrivits mer en kampanj än ett äventyr och den innehåller helt klart konspirationer (sen hur djup en konspiration måste vara för att räknas som djupgående vet jag inte, så jag vet inte om mitt äventyr räknas)

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Hoppas att det inte är för ego att nämna sina egna alster, men mitt fanäventyr En knytnäve av stål till Mutant 2089 har av @God45 beskrivits mer en kampanj än ett äventyr och den innehåller helt klart konspirationer (sen hur djup en konspiration måste vara för att räknas som djupgående vet jag inte, så jag vet inte om mitt äventyr räknas)

Ja! En Knytnäve av stål är jättebra och har konspirationsgrejen som trådstartaren frågar efter! :D
 
Top