Rollspelsköp statistik

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Satt och funderade på hur mycket pengar jag lagt på rollspel och rollspelsrelaterade produkter under de sista cirka fem åren och hur de inköpen fördelar sig mellan förlag och plattform som jag köpt dem på. Kunde utan problem säga att 99% av alla köp jag gjort är via nätet och det enda jag köpt i fysisk butik är två tärningspaket till Coriolis och Kutulu + De försvunna soldaterna.

Edit: Jag hade först lagt in inköp i kronor, men eftersom det inte är syftet utan hur mycket man köper av resp websajt och resp. förlag/författare så har jag nu omvandlat till procent.

Såhär ser fördelningen ut per förlag (alt. författare om förlag saknas):

Förlag/Författare%
Fria Ligan (inkl. Järnringen & Kutulu)52,35%
Helmgast6,62%
Eloso5,67%
Pelgrane Press3,45%
Anders Björkelid2,70%
Fearlight Games2,50%
Åskfågeln2,48%
Graham Walmsley1,79%
Chaosium1,52%
Frandrake1,42%
Bully Pulpit Games1,02%
Stygian Fox0,99%
Arkenstone Publishing0,97%
Fiktionslek0,86%
Wilhelm´s Games0,85%
Bläckfisk Förlag0,78%
Vagrant Workshop0,60%
One Seven0,59%
MylingSpel0,52%
Cavalry Games0,50%
Evil Hat Productions0,47%
Ockult Örtmästare / Stockholm Kartell0,45%
Errant Knight Games0,44%
Reality Blurs0,44%
Incarnadine Press0,44%
The Hutchingsonian Presents0,44%
Post World Games0,40%
Spectrum Games0,38%
New Comet Games0,37%
Thoughtful Games0,35%
Hunters Entertainment0,35%
Adept Play0,31%
Cream Alien Games0,29%
Thorny Games0,29%
Jay Dragon0,29%
Indiepress Revolution0,29%
Half Meme Press0,29%
EN Publishing0,29%
Encoded Design0,29%
These are our Games0,29%
Memento Mori Theatricks0,29%
Rowan, Rook & Decard0,27%
Fire Ruby Design0,26%
Groundhoggoth Games0,23%
Lost Pages0,23%
Weird 80,22%
Buried Without Cermony0,22%
Just Crunch Games0,22%
NDP Design0,21%
Birch + Bat Studios0,20%
Dark Omen Games0,20%
Peach Pants Press0,20%
Paul Fricker0,18%
Black & Green Games0,18%
Ginget Goat0,16%
TCK0,16%
Pompey Crew Design0,16%
Dimfrost0,15%
Thieves of Time0,15%
Abstract Nova Entertainment0,15%
Frenzy Kitty Games0,15%
Two Starving Gnolls0,14%
Higher Grounds0,12%
John Wick Presents0,09%
Sixpence Games0,06%
Helmgast0,06%
Atarashi Games0,03%
Här kommer fördelningen utifrån inköpsställe:
Inköpsställe%
kickstarter.com
46,84%​
drivethrurpg.com
20,36%​
Fria Ligan´s webplats
12,43%​
Järnringen´s webplats
4,63%​
lulu.com
3,11%​
Åskfågeln´s webplats
2,34%​
Indiegogo.com
2,28%​
SF Bokhandeln´s webplats
1,29%​
MylingSpel´s webplats
1,19%​
Arkenstone Publishing´s webplats
0,94%​
Helmgast´s webplats
0,84%​
Cavalry Games´s webplats
0,51%​
Errant Knight Games´s webplats
0,48%​
itch.co
0,43%​
Adept Play´s webplats
0,40%​
indiepressrevolution.com
0,28%​
Cream Alien Games´s webplats
0,28%​
Thorny Games´s webplats
0,28%​
Half Meme Press´s webplats
0,28%​
Birch + Bat Studios´s webplats
0,20%​
TCK´s webplats
0,15%​
Thieves of Time´s webplats
0,14%​

Tankar/Reflektioner på sammanställningen? Hur ser din egen fördelning ut?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vågar knappt tänka på det. 😓

Men om jag lägger ihop spel med figurer och diverse målningstillbehör, d.v.s. allt som jag kategoriserar till denna hobbyn, kommer jag med all säkerhet upp i en högre summa än du.

De största inköpsställena är Kickstarter, Drivethru, Alphaspels webbplats, och SF-Bokhandelns butik i Göteborg. Osäker på förhållandet mellan dem, men allt annat kommer avsevärt längre ned.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Jag är impad över statistiken!

Jag lägger kanske 200 kr/år på rollspelsinköp, om jag skulle höfta en siffra. Vissa år är det noll, andra kanske jag köper lite mer. I år har jag inte köpt något, vad jag minns, men förra året köpte jag lite spel på OctoGônes för ett antal hundralappar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Under dom 26 år jag spelat rollspel så har jag kanske brännt 40-50:000 på rollspelsprodukter och det varierar vissa år har jag spenderat 0 kr för att följande år spendera 3000 kr men skulle man snitta det så är det mellan 1500-2000 kr per år nått sånt skulle jag tro .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
På senare tid har jag investerat väldigt mycket i starfinder och pathfinder 2, så skulle nog säga att min fördelning just nu är 98% paizo, 1% svenska rollspel och den sista delen faller på olika enskilda böcker jag plockat upp för att få en bild av hur andra rollspel löst saker i mekanik och världsbeskrivningar. Stort fokus för mig ligger just nu på rollspelsböcker som ger mig som spelledare tydlig vägledning och verktyg för att skapa äventyr eller scenarion.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vet inte om någon kommer göra någon slags samlad statistik på ämnet. Jag började räkna ihop i kr hur mycket jag lagt på rollspel men har nästan inga kvitton eller prisuppgifter kvar från tiden före internet. Jag skulle gissa på kanske 50000 allt som allt.

Vissa grejer får bli i allmänna drag. Jag har mindre än 10 digitala produkter och av dem är det två som kostade pengar (via Drivethrurpg), medan resten har varit gratismaterial som Wendys rollspel och sånt. Resten är då fysiska föremål. Från 86-2000 så köpte jag runt 90% i butik på plats. Under den gyllene åldern hade Stockholm 3 rollspelsaffärer, Västerås 2 och Uppsala 1 och jag åkte väl in till nån av dem kanske varannan månad. De resterande 10% var via postorder, mest från Midgård men även sfbok.
Sen internet kom så är det väl kanske 97% via internet, och resten från vänner som köper åt mig i butik eller på konvent, eller andra kontakter. De senaste åren har det mest blivit Noble Knight Games, men jag tror Collectorspoint fått mest pengar av mig totalt. Har inte köpt en rollspelsprodukt sen grundböckerna till 5E om jag minns rätt då jag har försörjningsstöd och inte haft samma behov av rollspel som små metallfigurer på sistone.
Förutom de ovan nämnda har jag också beställt från Alphaspel, Amazon, Tradera, Bokus och Lulu.

Procentuellt på utgivare. Uäh, orkar inte :( Men länkar till en sida över vad jag har så nån med mer ocd kan räkna ut det: http://www.griffindesign.org/masterlist.html

Orkar ingen så i alla fall 7/13 hyllor är TSR. Innan jag dör är målet att ha ungefär 21 hyllor TSR och åtminstone 1 hylla till av andra kul rollspel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag lägger inte så värst mycket pengar på rollspel. Kanske en tusenlapp eller två per år. Köper mest begagnat, men säljer också bort sådant som inte faller mig i smaker eller som jag inte använder längre. Mest köper jag i en Facebook-grupp för begagnade rollspel. Andra inköpsställen är Tradera, SF-bokhandeln, Lulu och DriveThruRPG.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vilka champions ni är! Utan folk som er hade den här hobbyn inte varit så blomstrande.


Själv har jag köpt följande de senaste fem åren:

- 1 ex av Travellers on a Red Road
- 1 Star Wars-tärningsset
- 1 Vampire 5th ed-tärningsset

The end.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Jag gjorde ett försök att kolla mina grejer i molnet, men det gick inge vidare. En stor skuld till det är att jag köpt välgörenhetsbundlar på DriveThruRPG och på itch.io, så jag har bokstavligt talat hundratals förlag i min online-samling.

Fysiska grejer som jag kan minnas det: (Plus några tusenlappar brädspel, men det här är ju inte brädspel.nu.)
Twilight 2000 2nd, 1000? i köp och sälj-gruppen på Facebook.
Aliens RPG, 400? i köp och sälj-gruppen på Facebook.
Ad&d 2ed, 400 i köp och sälj-gruppen på Facebook.
Sinkaduser 300 i köp och sälj-gruppen på Facebook.
Svärd och Svartkonst 200? genom Fria Ligan.
Oktoberlandet 200? genom Fria Ligan.
Ur Varselklotet 400? Fria Ligans Kickstarter.
Twilight 2000 4th, 400? Fria Ligans Kickstarter.
Ultraviolet Grasslands 400? Exalted Funeral genom Kickstarter.
Lite grejer OSR-grejer genom James Raggi för 500?

Begagnat: 2100kr
Fria Ligan: 1200kr
Lamentations: 500kr
Exalted Funeral: 400kr

Hälften av mina pengar landar på begagnatmarknaden för att köpa gammal nostalgibråte.
Av nyinköpen går mer än hälften till Fria Ligan, och resten hamnar i vad som är coolt i OSR för stunden.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Köper mycket rollspelsprodukter, lätt runt 3000kr/år och ofta mer. Köper numera främst från Drivethrurpg men också från Fria Ligan och Helmgast. Jag får infall att jag vill ha ett spel och då köper jag allt som producerats till det.

Så jag började köpa prylar när jag var 14 fast då i mycket mindre utsträckning så exakt hur mycket har jag spenderst till dags datum? 30 000-40 000kr låter rimligt när jag kollar över vad jag äger.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Vill inte räkna på hur mycket jag lagt totalt. Men för mig så får rollspelshobbyn kosta en del, någon glädje ska jag ha för all övertid och ob som jag fått när jag jobbat nätter, kvällar och helger. Känns bättre att lägga pengar på något jag har kvar och skulle kunna sälja om det absolut skulle behövas istället för att festa upp en massa pengar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Oj, det var en svår fråga. Om jag försöker komma på vad jag köpt i fysisk form det senaste året så är det D&D Essentials, WFRP4 Starter Set, Call of Cthulhu Starter Set, Call of Cthulhu Sverige, Gondica och Dungeonworld. Kanske något äventyr till Tails of Equestria.

Borträknat "dricks" har jag kickstartat rollspel och rollspelsprodukter för ca 3 000. Helt digitala produkter, mestadels från DTRPG för några hundra. I runda slängar landar det nog på 5 000, men sedan har jag sålt rollspelsprodukter för ca 1 500.

Netto 3-4 tkr/år sedan 2016 verkar rimligt. I gengäld köpte jag inte någonting mellan ca 1990-2016.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag får infall att jag vill ha ett spel och då köper jag allt som producerats till det.
Känner igen det här, med reservationen att jag brukar kika igenom recensioner och betyg av spelets tillbehör så jag "bara" köper de delar som verkar vettigt. Sen finns det såklart undantag som Fria Ligan där jag köper allt utan att blinka :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Jag har faktiskt ingen koll. Det varierar ganska mycket över tid och sen glömmer jag när det var 🤔. I år gissar jag att det ligger på runt 1500 (?).

Oavsett framstår rollspel en marginell utgift för mig rent ekonomiskt. Då är det värre att inte hinna använda det jag köper. Men under många år köpte jag väldigt lite nytt, i princip bara sånt vi redan bestämt oss för att spela (och ofta inte det heller) och det var inte roligare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Köper mycket rollspelsprodukter, lätt runt 3000kr/år och ofta mer. Köper numera främst från Drivethrurpg men också från Fria Ligan och Helmgast. Jag får infall att jag vill ha ett spel och då köper jag allt som producerats till det.

Så jag började köpa prylar när jag var 14 fast då i mycket mindre utsträckning så exakt hur mycket har jag spenderst till dags datum? 30 000-40 000kr låter rimligt när jag kollar över vad jag äger.
Låter livsfarligt om man skulle falla för spel som Shadowrun, Vampire, Rifts eller AD&D. Vilket rollspel har du mest produkter till?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag som avskyr att samla har börjat få en jättehög med rollspel. Mina köp faller inom tre grupper: spel jag köper för att jag vill stödja spelskaparen/ är lite nyfiken, spel jag vill läsa för att hitta guldkorn att inspireras av och spel jag vill spela. Just nu är den överväldigande majoriteten i första kategorin och få eller inga i sista. Det måste det ju bli ändring på, om inte annat för att freda min plånbok. Spenderar mer än 3000 om året. Har sällan ut så mycket av mina köp tyvärr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jag köper inte så många spel längre, och det sker nästan uteslutande via KS. Men under 2020 har det sett ut såhär:

Helmgast: 50%
Fria Ligan: 25%
Ockult örtmästare/Sthlm Kartell/FL: 25%
 
Top