Rollspelshistoria: Tolkiensällskap, folkmusik och sjuttiotal

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En diskussion igår fick mig att fundera på lite förgreningar inom den svenska rollspelshistorien. Så vitt jag har förstått var det i huvudsak via konfliktspelshobbyn som rollspel kom att introduceras i Sverige. Däremot tycks folk från Tolkiensällskapen redan tidigt ha kommit att spela nyckelroller. Hur stor var överlappningen mellan dessa två intressen? Jag har även fått en känsla av att många av de som kom från Tolkiensällskaphållet senare kanske mer gick vidare in i den tidiga lajvhobbyn -- stämmer det?

Lajvkopplingen för även in mig på tanken på sjuttiotalets folkmusikvurm. Dess inflytande är ju tydligt på lajvkulturen, där till exempel Folk och rackare nog har påverkat en hel del av vad som sjungs, men bordsrollspelshobbyn tycks inte riktigt ha samma pagefrisyr-och-hardangerfela-vibbar. Lite fördomsfullt tänker jag kanske att konfliktspelshobbyn och musikrörelsen inte hade någon vidare ideologisk kompatibilitet, vilket dock kanske inte var fallet inom Tolkiensällskapen. Där undrar jag också i vilken mån Tolkienintresse var en motkultur-/flummargrej på det sätt det tycks ha varit under sextio- och sjuttiotal i engelskspråkiga länder.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En liten Forodrim-sidonotis: Drakar och Demoner-äventyret "Den försvunna elefanten" i Sinkadus 22 är skrivet av två Forodrim-medlemmar, och inspirerades av gången föreningens elefantformade sparbössa blev stulen. Hela äventyret är en orgie i referenser och interskämt - t.ex. motsvarar Camulius Olle Sahlins Forodrim-alias, Khamûl; Naurudun är Michael Gellers Naur Ûdun; Tom, Ber och Bili motsvarar Tom, Bert och Bill (som var aktiva med lajvandet också); "Tok-Palle är egentligen den ädle riddar Paladin" skämtar om föreningens Paladin Took, och så vidare, och så vidare.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det finns ju ett visst överlapp kanske inte mellan musikrörelsen och konfliktspel men däremot mellan mer militant orienterade vänstergrupper och konfliktspel. Det ”lajvades” ju en del revolutionärt krig. Sen hur dess relation till rollspel ser ut kan jag inte svara på.

Den mest uppenbara kopplingen mellan musikrörelsen och fantastik torde väl vara Bo Hansson (som förvisso var särdeles opolitisk) och därtill kan man mycket väl tänka sig att de fria teatergrupperna som ofta uppträdde på fritidsgårdar introducerade olika dramaövningar och dyl som kan ha gjort rollspel mer tillgängligt, och många inom musikrörelsen och vänstern läste sannolikt scifi på 70-talet.
 
Top