Nekromanti rollspelsgrupp i jönköping, vilket rollspel?

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Efter 9år av konstant kulturtillverkning. 8 år musik och 1 år rollspel har jag bestämt mig att ta en lång paus.
Nu är det min tur att ägna mig åt att konsumera kultur istället för att pressa mig själv till att producera.

Till att börja med vill jag återgå till att spela rollspel, något jag inte har gjort på 10 år.

Så, en grupp verkar jag redan ha på g, kanske, men har ni tips på rollspel att använda?
Ge inte bara namn, förklara kort varför jag ska välja det. ETT förslag per person tack, blir lätt övermäktigt annars.

Under tiden jag spelade föredrog jag Kult, Mutant Chronicles och Chronopia.

Tacksam för svar!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag tycker att du skall spela InSpectres.

Varför? Du har inte spelat på tio år. InSpectres ger dig flera fördelar. Dels kan du se hur mycket som har hänt de senaste tio åren inom rollspel. InSpectres visar på många av tricken som den "nya skolan" erbjuder. Även om du inte skulle känna att du vill anamma alla de nya idéerna rakt av är det lätt att bli inspirerad av InSpectres och plocka det man gillar från det för att använda i andra spel. Dessutom är det otroligt enkelt att komma igång med. Du behöver inte plugga en stor regelbok (spelet är tunt och i litet format) och du behöver inte spendera en massa tid med att förbereda ett scenario eller gajda gruppen genom rollpersonsskapandet (skapa rollpersoner tar typ fem minuter). Till sist brukar det vara otroligt lätt att sälja in hos gruppen. "Man spelar Ghostbusters" brukar räcka för att folk skall vara villiga att prova det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Call of Cthulhu.

Basic Roleplaying som motor, och den känner du redan till. Stor tonvikt på rollspelande och spännande intriger. Detektiv-baserade äventyr är roligast.

1920-talet är klassiskt som tidsålder att spela i, men även modern Call of Cthulhu funkar, eller varför inte Dark Ages-spelande?

/Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag tycker du ska slappna av som spelare, och spela vad din spelledare vill spelleda.

Men får du välja säger jag nog som Magnus: CoC.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Om du inte är spelledare, tycker jag Chrull har helt rätt. Go with the flow med en spelledare som har en egen plan.

Om det är du som ska vara spelledare, tycker jag du ska spela Null State. Precis varför kan du läsa på Irrfärder utan slut.. Det jag tycker är att det låter som du vill spela avslappnat och ha kul, och dessutom med en ny grupp. Då tror jag ett snabbt, actionbetonat spel med null startsträcka passar.
 
Top