Nekromanti rollspelsfilmer

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
en lös fundering: nu släpps det ju ändå en bunt rollspels/fantasy/sf-liknande filmer om året, typ Matrix, Ninth Gate, Sleepy Hollow osv osv. Vad jag minns var det inte så för säg 5-10 år sedan. kanske beror det på att en första generation rollspelsuppväxta filmskapare nu nått hollywood? eller nåt?

mest funderar jag på om det verkligen är så att man kan se fler rollspelsinspirerade filmer idag jmfrt med typ 5-10 år sedan. Det kanske inte stämmer det heller.

Hmm.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Jag skulle nog inte tro att filmerna var rollspelsinspirerade.

"Soylent Green is people!"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"mest funderar jag på om det verkligen är så att man kan se fler rollspelsinspirerade filmer idag jmfrt med typ 5-10 år sedan"
Jag tror att det är väldigt få filmer som överhuvudtaget ÄR rollspelsrelaterade. Snarare hämtar ofta rollspel inspiration från filmer (och böcker), vilket kan leda till viss förvirring.
Den enda rollspelsfilm jag kommer att tänka på just nu är ju D&D-filmen, som enligt vad jag har hört inte ens är bra..

//MiDNiGHT.
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Snarare hämtar ofta rollspel inspiration från filmer (och böcker), vilket kan leda till viss förvirring.

jo.

jag tänkte kanske egentligen på nån sorts vag rollspelarsubkultur. Den film jag funderade på var Matrix - en typisk cyberpunkfilm? Det är ju förstås troligt att inspirationen går Gibson -> cool film istället för gibson -> rollspel -> cool film.

cyberpunk (eller liknande) har jag dock inte stött på i annat än rollspelssammanhang, förutom då Matrix och en bunt andra filmer.

hmm igen.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>jag tänkte kanske egentligen på nån sorts vag rollspelarsubkultur. Den film jag funderade på var Matrix - en typisk cyberpunkfilm?</I>

Som Nisse Gulliksson sa i en Sverox-intervju så är rollspelare som grupp/subkultur ofta väldigt <I>snabba</I> på att snappa upp nya genreströmningar. Han nämnde just cyberpunk som ett exempel; rollspelarna var bland de första att fiska upp den från Gibson & co (vampyrer á la Ann Rice är väl ett annat exempel), så jag tror att Hollywood går samma väg men helt enkelt är lite långsammare.

<I>cyberpunk (eller liknande) har jag dock inte stött på i annat än rollspelssammanhang,</I>

Böcker och serietidningar?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Cyberpunk började som böcker (Gibson, snälla, Gibson), har fortsatt som böcker, och lever i önsklig välmåga som böcker.

Nightowl, bibliotekarie

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag tror snarare att det rör sig om att man nu har datorkraften och programmen som behövs för att skapa datoreffekter vilka tidigare var omöjliga att prestera, och därmed gjorde det omöjligt att tillverka dessa typer av filmer med den nivån av effekter och kvalite på effekterna som krävdes. I alla fall inte utan en budget som skulle vara många gånger den som nu används till filmer som är tungt datoreffektsberoende, som till exempel matrix. Ideerna har nog alltid funnits där, men inte möjligheterna att göra det på ett tillfredställande och någorlunda billigt sätt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
vilken film om D&D e du pratar om???

du menar inte nya sagan om ringen filmen eller??


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nix..

..inte Sagan om Ringen-filmen (för den är ju, som sagt, inte baserad på ett rollspel), utan D&D-filmen.
Kan tyvärr inte säga så mkt om den, förutom att av det jag hört så verkar den lite kass, men om du är intresserad så tror jag du kan hitta den på imdb.com.

//MiDNiGHT.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Ninth Gate gjordes av Roman Polanski och han är knappast någon "rollspelsuppväxt" typ med tanke på att han är född 1933 och har gjort filmer se'n 50-talet...

Sleepy Hollow gjordes av Tim Burton (f 1958) vars huvudsakliga inspirationskälla enligt honom själv inte är rollspel utan snarare gotisk konst och litteratur. Mannen är f ö så gotisk att han påstår att han mådde fysiskt illa på sitt första jobb i filmindustrin - att som animatör teckna bakgrunder och bifigurer till Disneyfilmen “Micke och Molle”...

Av de filmer du räkanr upp är det möjligen Matrix-skaparna, Larry & Andy Wachowski, som skulle kunna tänkas ha spelat rollspel i någon större omfattning, men de har själva sagt att deras främsta inspirationskällor är tecknade serier och Hong Kong-film.

Min förklaring till att vi _eventuellt_ ser mer “rollspelsaktig” (eller vad man nu ska kalla det) film nu är dels a) bättre specialeffektsteknologi ger ökade möjligheter till mer fantastiska effekter och b) det finns en i stor utsträckning gemensam uppsättning kulturella referenser för de som gillar rollspel, serier, datorspel, fräcka filmer, sf/fantasylitteratur, vilket gör att något kan verka “rollspelsaktigt” för någon, medan det kanske för skaparna. framstår som mer “serieaktigt”.Det pågår ju en ständig korsbefruktning mellan olika populärkulturella fält: skräckdiggare läser H P Lovecraft och Anne Rice och spelar Vampire och Call of Cthulhu, superhjältediggarna kan spela rollspel om det, det skapas rollspel och dataspel baserade på filmer - och tvärtom etc.

Så, kort sagt: Nej, det är _inte_ så att en ny generation rollspelare har nått Hollywood - ett påstående som torde motbevisas ganska enkelt om man tittar på vilka det faktiskt är som har gjort de filmer som tas som exempel...

mvh
Örnie
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Såvitt jag vet har det oftast varit i samma takt hela tiden
ta ex jhonny memonick (stavade säkert fel) conan, bladerunner och starwars.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Som Åke sa (el. urspr. Gullrikson). Vi är snabba att ta upp från filmer.

På 80-talet var det fantasy-filmer och Star Wars vilket kanske resulterade i D&D, RuneQuest och Star Wars.

90-talet så var det cyberpunk vilket kanske resulterade Cyberpunk, Shadowrun, Neotech.

Nu så börjas 2000-talet (ja, 2000 är ett tal) med ett antal fantasyfilmer.

Men det är som vi talar om i Svenskan, det är som en pendel som slår över och det blir en helt annan motsatt tidsperiod.
Romantiken-->Realismen (som vi talar om på Svenskan)
Fantasy, dåtid-->Cyberpunk, framtid

/[color:green]Han</font color=green> som kom ifrån ämnet och bara bubblade på samt orkade inte skriva [OT] i rubriken fast det kanske inte var det (gu' vilken lång namnteckning, nog den längsta som jag skrivit. Det är nog ingen som orkar läsa den)
 
Top