Rollspelsbutiker i vilka folk sitter och lirar?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,078
Finns dem fortfarande? Fanns en på Kungsholmen som nyligen verkar slagit igen. Minns när jag var liten hur folk satt och spela i långa gångar (visserligen mest warhammer och magi) i lokalerna på tradition (tror jag). Finns det en framtid för såna butiker/spellokaler? Eller har internet tagit död på dem för gott? Kan dem komma tillbaka nu när massa vanliga butiker slår igen. Tycker konceptet är/var strålande.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Ej varit i den efter flytten pga pandemin men i Karlskrona så dök det först upp en butik som heter RH Hobby ( https://rhhobby.se/index.php ) som sålde modellprylar (plan, stridsvagnar, båtar, målarfärg mm). Den flyttade rätt snart till en ny lokal som de har ihop med lokala spelföreningen Likström. De har nu utökat sortimentet till lite mer Warhammer och sånt. Jag frågade om de skulle ta in något rollspel sist jag var där men det var väl lite osäkert. Pga pandemin har jag inte besökt lokalen på ett tag och vet inte hur sortimentet är när det kommer till rollspelsbiten. Får kika förbi igen när det börjar lätta för att se om de har något kul och om de spelar något rollspel där.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Spelbutiken Legend i Skellefteå anordnar spelkvällar varje vecka när det inte är pandemi, dock inte rollspel så vitt jag vet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Finns en spelbutik i min stad där det bedrivs spel av olika slag i butiken man kan även vad jag förstått hyra speltid eller ja man hyr ett bord i lokalen för x-antal timmar.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Science Fiction Bokhandeln i Stockholm brukar ha en hel del rollspelsevenemang (när det inte är pandemi). Ofta på bestämda event, men de är rätt vanliga. Även Göteborgsbutiken brukar ha rollspel relativt ofta.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Tänker du på Dragon's Lair? Jag tror spellokalen finns kvar men att butiken flyttat till Sveavägen.

På Alphaspel i Örnsberg finns stora spellokaler som är flitigt använda.
Jag tror det kan vara Dice Cafe som inte klarade pandemin.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Ej varit i den efter flytten pga pandemin men i Karlskrona så dök det först upp en butik som heter RH Hobby ( https://rhhobby.se/index.php ) som sålde modellprylar (plan, stridsvagnar, båtar, målarfärg mm). Den flyttade rätt snart till en ny lokal som de har ihop med lokala spelföreningen Likström. De har nu utökat sortimentet till lite mer Warhammer och sånt. Jag frågade om de skulle ta in något rollspel sist jag var där men det var väl lite osäkert. Pga pandemin har jag inte besökt lokalen på ett tag och vet inte hur sortimentet är när det kommer till rollspelsbiten. Får kika förbi igen när det börjar lätta för att se om de har något kul och om de spelar något rollspel där.
Jag var där för ett tag sen och de hade i alla fall grundböckerna till Dungeons & Dragons, och en annan gång jag tittade förbi tyckte jag det satt en grupp och spelade någon slags rollspel längre in. För övrigt är det väl samma lokal gamla Facts & Faction höll till förr i tiden (där blev jag introducerad till rollspel/Eon för första gången när jag letade efter Warhammer-figurer).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,078
Bra svar, men dåligt med framtidsspekulationer! Är detta ett koncept som kommer utvecklas eller avvecklas i framtiden?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bra svar, men dåligt med framtidsspekulationer! Är detta ett koncept som kommer utvecklas eller avvecklas i framtiden?
Personligen tror jag inte att det kommer utvecklas iaf... då man kan spela hemifrån via roll20 och discord och annat så det finns liksom inget behov av att sitta och spela i spelbutiken när man kan sitta hemma i datastolen i t-shirt och underkläder och inte ens behöva gå utanför dörren .

Tittar jag i nån form av annekdotiskt studie tillbaks genom åren (snart 30 år av rollspelande) så har jag aldrig spelat i en spelbutik och jag tror heller inte att jag känner någon/spelat med någon som gjort det utan det har spelats på hemmaplan och i föreningslokal, kvarterslokaler ,konferenslokaler, på folks jobb. Jag har även spelat i en kyrkolokal och på ett bibliotek (under prova på rollspel event) men som sagt aldrig i en spelbutik.

jag skulle nog personligen inte heller vilja spela i en spelbutik då man delar det utrymmet med andra och det är för mycket störningsmoment ifrån kunder som kommer in , folk som sitter och snackar , kassaapparater , cola drickande , Magic spelande osv osv .

sedan kan det ju vara käckt för dom som vill spela i det fysiska rummet men som inte har möjlighet på grund av olika anledningar att göra det hemma att kunna träffas och spela på spelbutiken men då dom flesta av oss har en hyfsad ekonomi numera så känns det som det finns bättre alternativ än att spela i spelbutiken .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har aldrig spelat rollspel i en butik eller annan lokal där allmänheten har tillträde, spelar inte heller rollspel via nätet. Jag är konservativ i mina nöjen och gillar fortfarande att träffas fysiskt hemma hos någon/mig och spela rollspel där. Dels ger det mer svängrum för udda kampanjer utan att störa andra eller få folk att tro att man är vansinnig och dels är det bekvämt. Tror dock att det vore bra för hobbyns sätt att exponera sig och spridas om spelande i butiker, caféer och liknande inte dog ut men jag tror att det är ett fenomen vi kommer se mindre och mindre av.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
...dåligt med framtidsspekulationer!
Rollspel är mer populärt än någonsin, töntstämpeln är mer eller mindre borta och det finns ett enormt utbud av spel som lämpar sig för kortare sittningar så jag tror på mer rollspelande i butiker och på caféer framöver. Butiker kan anordna spelkvällar för att marknadsföra nya produkter, caféer kan ha prova på-kvällar för folk som är nyfikna på hobbyn men inte spelat förr, och så vidare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något jag har upptäckt återigen genom anekdotiskt iakttagande är att spelbutiker brukar ha en hel del prova på event och liknande när det kommer till rollspel . Tex så finns det en lokal spelbutik i närheten av min sommarstuga och dom hadde innan covid spelaktiviteter under sommarlovet med bla kom och spela DnD 5:e och diverse andra rollspel. Dom körde en minikampanj i DnD 5:e som sträckte sig över en månad där man träffades och spelade i butiken en gång i veckan . Dock så verkade det inte som det är något dom körde reguljärt utan det var just där och då .
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
OT: "De och Dem" rättning

Finns dem de fortfarande? Fanns en på Kungsholmen som nyligen verkar slagit igen. Minns när jag var liten hur folk satt och spela i långa gångar (visserligen mest warhammer och magi) i lokalerna på tradition (tror jag). Finns det en framtid för såna butiker/spellokaler? Eller har internet tagit död på dem ((y)) för gott? Kan dem de komma tillbaka nu när massa vanliga butiker slår igen. Tycker konceptet är/var strålande.
Annars medhåll med innehållet. (y)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rollspel är mer populärt än någonsin, töntstämpeln är mer eller mindre borta och det finns ett enormt utbud av spel som lämpar sig för kortare sittningar så jag tror på mer rollspelande i butiker och på caféer framöver. Butiker kan anordna spelkvällar för att marknadsföra nya produkter, caféer kan ha prova på-kvällar för folk som är nyfikna på hobbyn men inte spelat förr, och så vidare.
Grejen är ju att roll20 + discord har gjort det redundant att spela i det fysiska rummet . Nu under covid har flera av oss gått över till digitalt spelande och insett hur bekvämt det är att bara logga på och spela . Man behöver som värd inte städa och fixa kaffe och snacks , som spelare behöver man inte bry sig om transportkostnader och transportsträckor . Man behöver inte ens dra på sig byxorna utan kan sitta i datastolen i kallingarna/trosorna om man kör utan cam.

Jag har tex en spelare som jag fick med i den gruppen jag spelleder just på den premissen att det var online så hen slipper gå utanför dörren och köra till min lägenhet då det skulle ta hen 20 minuter bilfärd enkel väg . Dock fullt medhåll angående prova på kvällar och dema spel osv
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Att spela i en butik skulle inte vara mer hämmande än att sitta i vardagsrummet med discord när de stora barnen fortfarande är vakna och i köket. Har man en hemmasituation där man kan stänga in sig helt skulle det vara en annan femma.

Vad gäller att spela på lokal så tänker jag att caféer och spelbutiker säkert har hög hyra som det är och att det måste vara svårt att stå för så stora lokaler att det kan vara tomma ytor med bort som bara används ibland. Jättekul om det skulle finnas många sådana ställen, men det känns svårt att få ekonomi i det.
 
Top