Nekromanti Rollspelsbloggar

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
En fundering och idé om de rollspelsbloggar som finns idag. Jag gillar att spana in bloggar och följa dom som är bra. Idag finns det en uppsjö med bloggar och vissa är dagsländor andra är överlevare. Jag önskar att några av de äldre bloggarna kunde gå samman och skapa en ny blogg och skapa en redaktion. Samla allt bra på ett ställe så att säga. I skrivandets stund tänker jag på Piruett, Gestaltar skiten och Boningen men det finns säkert en handfull till. Istället för att uppdatera sin egna rollspelsblogg en gång i veckan eller månaden så kan flera skribenter hålla platsen levande. Ämnena kan breddas med lite brädspel, film och litteratur men med en rollspelig infallsvinkel. Jag själv kan inte vara delaktig i detta men jag lovar att jag kommer stötta det. Vad tycker du?
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Jag tror på idén i sig, men att skapa en "redaktion" och jobba med en gemensam sida kräver helt andra saker än att pula med sin egen. Men jag skulle absolut följa den, skulle tom kunna tänka mig att gästblogga om hur man ritar sina egna rollspelskartor på den om den blev av :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag tror redaktionsarbetet blir ett problem.
Redan med tre skribenter ägnar vi på boningen ganska mycket tid åt att INTE blogga och istället diskutera vad som är "över gränsen", vad som är helt menlöst och vad som är ok att skriva.

Med en "superblogg" tror jag att nästan all kreativitet skulle ätas upp av självcensur och internt gnabb, och då skulle det i mina ögon krävas att läsarkretsen mer än femdubblades (från 50-100 per dag, till 250-500) för att det skulle kännasrimligt.

Jag skulle dock kunna tänka mig att starta en ny blogg om svenska rollspel på engelska. Då blir det heller inte lika känslig med vad man skriver, eftersom den tänkta läsarkretsen blir större och mer diversifierad.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Jag tror dessutom en del av diversiteten skulle gå förlorade. Liksom Boningen är en typ av blogg, Gestaltar skiten en annan och Piruett något helt eget. Samordnas det skulle det öka risken för likriktning helt enkelt. (Sen tror jag att de tre sidorna i sig inte har något intresse i sig att gå ihop en till en super-blogg men det är min personliga spekulation. Det är mindre krävande att göra något eget än ett strukturerat samarbete.(
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Jag gillar Andys tanke men förstår samtidigt problematiken. Men varför inte en blogg som samlar in rollspelsrelaterade blogginlägg från andra bloggar? Det skulle bara kräva en inbiten människa vid rodret. Kanske räcker det med rubriker och länkar så att läsarna vet vilka nya blogginlägg som gjorts. Detta borde även öka trafiken till de olika bloggarna…
Tre solar said:
Det fanns en sån ett kort tag för några år sen, typ som en rss-läsare med en egen sida.
 
Top