Rollspel.nu's filmklubb 2021 v7

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v7 2021 – #425 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har betat av ännu en film på min 3d-bluray-lista.

  • Blade Runner 2049
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Ghostbusters (2016)
  • Jumanji: Walcome to the Jungle
  • Jurassic Park
  • Jurassic World
  • LEGO Movie
  • LEGO Movie: The Second Part
  • The Mummy
  • Passengers
  • Rampage
  • Ready Player One
  • Spider-Man: Far from Home
  • Star Wars: The Rise of Skywalker
  • Superman v Batman: Dawn of Justice Ultimate Edition
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
  • Wonder Woman

Det finns många filmer där folk föreslagit bättre klippningar; jag minns till exempel att jag en gång i tiden var sugen på att se den där klippningen av Episode One som inte inkluderar Jar-Jar.

Men den film jag känner till som är allra sämst klippt – där den officiella klippningen verkligen är sämst, tråkigast och värst – är Passengers. Och det är synd, för det är en snygg film. Och välskådespelad.

Jag såg den 2017. Jag står fortfarande bakom det jag skrev då, men den här gången kunde jag inte låta bli att sitta och tänka på sätt att rädda den här tågkraschen. För ju mer jag tänker på den här filmens sensmoral, desto mer äcklad blir jag.

Så här är några sätt att rädda materialet och göra en film man står ut med:

Som allra minst måste slutet förändras. Det måste. Klipp bort alla romantiska scener efter att Jims hemlighet avslöjats. Det blir egentligen ganska lätt – det är typ en replik från Aurora som måste bort, den precis innan han går ut för att fixa med ventilationsdörren. Och sen kan man klippa till eftertexter precis innan Aurora kommer och joinar honom hos Arthur. Låt, med andra ord, henne ha lagt sig i autodocen och han få sitta där och vara ensam resten av sitt liv.

Det här är en enkel fix, kräver noll reshoots, ingenting.

Så vad mer kan vi göra? Utan reshoots?

Den mest självklara klippningen är ju att börja med Aurora. Egentligen behövs lite reshoots, men eventuellt klarar vi oss med lite CGI – följ hennes uppvaknande där i början, ge henne eventuellt lite mer av Jims resa eftersom hon nu är först. Men hon vaknar, möter Jim, etc. Klipp bort scenen där han ber Arthur att inte berätta för henne att han väckte henne.

Sedan, precis när det avslöjats… där nånstans kan vi ha en liten flashback för Jim, där vi sammanfattar det som nu är första delen av filmen. Sedan kommer vi tillbaka till skeppet, precis innan det blir katastrof-fel.


Ett annat alternativ vore att ha precis den här klippningen, dvs börja med Jim – men plocka bort delen från att han snubblar på flaskan till dess att Aurora vaknar. Sedan stoppar vi in hela delen där Jim obsessar och till slut väcker Aurora på samma ställe som ovan, dvs när det redan är avslöjat. Det här tror jag är den lättaste klippningen. Men vi får fortfarande avslöjandet om vad Jim gjort från rätt håll först. Jag hatar verkligen att originalfilmen har hans perspektiv, förövarperspektivet.


Ett tredje alternativ: Interweaving. Berätta Jims och Auroras berättelser asynkront – väv fram och tillbaka mellan dem. Kanske kan man tima så att Aurora t.ex. ser resterna av Jims försök att nå kaptensbryggan precis efter att vi sett sagda försök. Framför allt timar vi sedan så att Avslöjandet kommer rätt, och synkat – Jim ser Aurora i tuben precis efter att vi sett Aurora få reda på sanningen.

Så, ett lätt sätt att fixa slutet och tre hyfsat dugliga sätt att göra så att publikperspektivet inte blir förövarperspektivet.


Med den klippningen som är nu måste jag nog faktiskt tänka mitt betyg. Den är som sagt snygg och den är hyfsat givande att se, men just nu känner jag mig mest smutsig.

BETYG: 3+/5
 
Top