Rollspel.nu's filmklubb 2020 v43

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v43 2020 – #408 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har nu i analkande halloween tider sett 2018 remaken av John Carpenters Halloween ifrån 1978.

När filmen tar sin början är det nu 40 år sedan Michael Myers rymde ifrån Smiths Groove mentalsjukhus och lustmördade sig igenom den lilla staden Haddonfield i jakt på Laurie Strode.

Laurie Strode som lider av posttraumatiskt stress efter vad som skedde 1978 lever numera ett isolerat liv och hennes ptsd har lett till att Laurie har en komplicerad relation till sin dotter och dotterdotter som vill att Laurie skall släppa Michael Myers och gå vidare och lägga allt bakom sig .

Michael flyr ifrån en fångtransport och beger sig mot Haddonfield med masken och kniven i högsta hugg vilket resulterar i en slutgiltig uppgörelse mellan Laurie och Michael något Laurie är mer än förbered inför .

Vi ser Jamie Lee Curtis återvända som Laurie Strode och vi ser även Nick Castle återvända som Michael Myers . John Carpenter är även med som Creative consultant och kompositör samt medproducent .

Filmen tar ingen hänsyn till tidigare filmer i tidslinjen eller Rob zombies halloween filmer utan kan ses som en direkt efterföljare till den första halloween ifrån 1978 .


Betyg 3/5 helt ok skräckis men där Halloween ifrån 1978 var nyskapande och av många ansågs kicka igång slasher genren känns den här versionen som en dussin skräckis som vi sett tusentals gånger redan .
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Mitt främsta problem med den senaste Halloween var nog filmmakarnas tämligen höga svansföring som tenderade antyda att detta var den sanna fortsättningen på den ursprungliga filmen. Desto större fallhöjd då det i mina ögon rörde sig om en ordinär Halloweenuppföljare, för all del knappast sämre än vissa andra vilket å andra sidan säger förtvivlat lite. På det hela taget vore jag nog mer benägen att se om rivalen Halloween H20: Twenty Years Later, 90-talsfasoner till trots.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag såg Books of Blood igår.

Jag tyckte nog om den. Egentligen en ganska ordinär samling skräckberättelse – tre, närmare bestämt. Lite som en antologi. Lagom läbbigt; jag blev inte så skraj men mitt sällskap hoppade till några gånger.

Jag påmindes om en del skräckrullar jag tycker mig minnas från typ slutet 90-tal och början 2000. House on Haunted Hill, kanske? Att man använder Marilyn Manson i soundtracket förstärker känslan.

Hur som helst; jag tyckte om fotot och skådespeleriet, det var överlag en rätt fin film med några rätt intressanta idéer som var väl värda att göra film av. Och så knöt de ihop det ganska snyggt.

BETYG: 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag såg Birds of Prey igår,

Den var skitbra! Jag gillar verkligen den psykoanalyserande sidan av Harley, blandat med den totalt utflippade sidan. Cool action, kul repliker. Lite tråkig skurk, i och för sig, men funkar.

Betyg: 4/5.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag såg häromdagen en film jag inte sett på väldigt länge.

Wolf (1994)

Filmen öppnar direkt med själva varulvspremissen: Jack Nicholson kör ensam genom ödslig skog i sin Volvo 240, det är fullmåne, han kör på en varg och blir biten. Alla vet vad detta kommer leda till.

Med omedelbart etablerat vargbett introduceras vi därefter till rollfiguren och hans värld. Han är mellanchef på bokförlag som blivit uppköpt av ett konglomerat och hans position verkar vara hotad av en yngre kollega. Tack vare sin plötsliga personlighetsförändring, genom sina framväxande drag av rovdjur, tänker han bjuda oväntat motstånd, både i privatlivet och yrkeslivet.

Det är nästan lika mycket en film om intern maktkamp inom förlagsvärlden som en film om varulvar. Den beskrivningen kanske avskräcker somliga, och är man ute efter en skräckfilm kanske detta inte är rätt rulle, men personligen tycker jag att det ger filmen dess stora styrka och finess, eftersom det blir en underhållande och elegant miljö för förvandlingen till varg. Rollfigurerna är smarta, vuxna och törs jag säga vettiga, och jag skulle kanske hellre kalla filmen "magisk romantisk dramathriller" än skräck.

Stämningen är på topp och det är en briljant tolkning av varulvsmyten. Effekterna har åldrats fint, eftersom de är så sparsamma; det är inte mycket mer än ett par gula kontaktlinser och Wolverine-polisonger och det räcker långt.

5/5
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Jag såg Batman Begins i förrgår. Jag såg den när den kom, vilket tydligen är 15 år sedan (hujedamig). Mindes den rätt bra ändå så inga överraskningar.
Det stora pluset med filmen är att det är Batman (likt Star Wars och Zorro är det inpräntat i min själ sedan unga år). Batman i form av Adam West när jag var 6-7 år gammal är ett högt upp på awesome-listan, men nu tappar jag tråden här.
Minusen med filmen är:
* hur Batman blev Batman är framförallt transportsträcka, det är inte det jag är intresserad av
* Adam West slogs aldrig med ninjasvärd...
* Ra's Al Ghul är en trist skurk
Så nej, det här var en sämre upplevelse än för 15 år sedan. Dark Knight Rises gillade jag inte första gången jag såg den, men jag får ta ett kik på Dark Knight snart och se om den står sig, för den tyckte jag var riktigt bra. Den här filmen får duga som intro till den, inte mer.
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Idag såg jag The Foreigner med alls vår happy fightning Jackie Chan. Fast han gör ju inte happy-filmer riktigt längre (eller så har jag missat dem). Här är han gammal, hjärtkrossad och ute efter hämnd. Om polisen inte spöar upp IRA får jag väl göra det själv då!
Filmen var ungefär som jag väntade mig, men jag hade nog hoppats på mer.
Hoppsan, protagonisten har elitsoldat-bakgrund är lite gjort... Kunde han inte bara varit lite mer förbannad, haft mer tur eller vad som helst istället? Nu blev det "japp, han kommer lyckas med allting han försöker göra, inte spännande".
Mer IRA-intriger än vad jag hade förväntat mig. Det var väl ok, ända överraskningsmomentet efter insikten ovan.
Inte sådär spännande, nagelbitande eller dramatiskt.

En Feuflux-tvåa.
5 = eufori-känsla efteråt, "det här var skitbra!" (exempel: A Knight's tale, Inception, Jumanji:Welcome to the jungle)
4 = riktigt bra, "den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet!" (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg, "jag vill veta hur det går, men jag bryr mig inte om hur det går för karaktärerna" (exempel: True Grit, The Departed)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden, "helt okej, jag är underhållen för stunden" (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka, "så här i efterhand skulle jag gjort något annat" (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Till skillnad från Krank-skalan så kan en 2:a vara en rekommendation, förutsatt att personen gillar genrén. En 3:a och uppåt kan vara en rekommendation utan att personen gillar genrén.
 
Top