Rollspel.nu's filmklubb 2020 v26

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v26.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:


1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Alltså, man kunde ju tycka att med Corona i full sving så borde folk ha mer tid att se film…? Oh well, jag ska inte säga något. Jag kollar mest på youtube och på tv-serier numera, jag också.

Men i helgen såg jag i varje fall The Abyss: Special Edition. Jag började kolla på den vanliga i lördags, men efter typ 20 minuter fick jag reda på att det fanns en specialversion som var längre, och då letade jag rätt på den istället. Det tog mig en dag, så jag kan väl säga att majoriteten av Special Edition såg jag tekniskt sett fel vecka. Jag har vänt på dygnet i ett försök att slippa den helvetiska jävla skitvärmen, förstår ni. Men jag tänker räkna den ändå.

Hur som helst: The Abyss är en fantastisk film om ett gäng djuphavs-oljerigg-arbetare som dras in i ett försök att bärga kärnvapen från en ubåt som av okänd anledning gått på grund. Jag ska inte spoila så mycket, men om man verkligen inte gillar fantastik och scifigrejer så ska man nog skippa den här filmen för det hela är inte riktigt så jordnära som min sammanfattning av premissen antyder.

Det bästa Special Edition gör är att den ger mer tid till besättningen. Fy fasen vad jag gillar de scenerna. Ni vet den där grejen i första Alien, där besättningen verkligen känns som vanligt folk som tjafsar om löneförmåner? Så är det här. Trovärdiga relationer, karaktärer som (i några fall åtminstone) får vara mer än sina stereotyper… Jag gillar sånt. Jag gillar att det egentligen inte är någon uppenbar skurk i det fallerade äktenskapet mellan Bud och Lindsay, och att besättningen i övrigt också får ha olika åsikter om Lindsay. Jag skulle nästan kunna se om den här i morgon bara för de här interaktionerna.

En annan sak jag älskar är… Jag gillar kompetensporr. Jag älskar när vuxna människor, när det gäller, samlar sig och tar situationen på allvar och samarbetar som en väloljad maskin. När man har interpersonellt tjafs som faktiskt läggs åt sidan för att lösa det omedelbara problemet. För även om det här är en besättning som har jargong och där vissa ogillar varandra så är det ändå så att när något händer så löser man det. Det är som balsam för min själ.

Jag gillar också att det egentligen inte finns någon skurk. Alltså det finns ju en antagonist, men han är i grunden ingen dålig människa. Han är inte Skeletor, liksom. Han är bara en soldat som gör sitt bästa utifrån situationen och sina order, som känner medkänsla och ånger – och vars dåliga handlingar alla kommer från att han råkade drabbas av trycksjuka. Han har liksom ingen "ond plan".

Specialeffekterna håller fantastiskt väl. En scen har liksom CGI från 1989 som fortfarande håller.


Så. Jag rekommenderar definitivt specialversionen här – slutet är dessutom bättre här. Lite lökigt, men det var inte som att det här någonsin var en helt olökig film.

BETYG: 5/5
 
Top