Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v46

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v46.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag såg halva Arrival igår och sedan halva idag.

Jag såg den när den gick på bio, men det här var på hemma-bluray så det räknas.

Det här är en fantastisk film. Denis Villeneuve kan sin scifi. Den är snygg, återhållsam, välskådespelad, välgenomtänkt. Det är så himla sällan det görs riktigt bra, episk hård scifi sådär som den är när den är som bäst i böcker. Den här filmen andas all klassisk hård scifi jag någonsin älskat. Den är fantastisk, ljuvlig.

Det känns som balsam för själen att se en film som handlar om vuxna professionella människor som sköter sitt jobb.

Jeremy Renner är jättebra som stödroll åt den kvinnliga huvudpersonen.

Jag såg extramaterialet, och älskar hur mycket efterforskningar de ändå gjorde kring lingvistik och sådant. Jag älskar hur genomtänkt allt var.

Den funkar väldigt bra andra gången också. Kanske delvis för att jag nästan glömt bort mysteriets lösning. Men det är ett väldigt snyggt konstruerat mysterium och en snygg lösning.

Jag tycker om att filmen balanserar så snyggt mellan high concept och det personliga. Folk som mest är intresserade av mänskliga teman får sitt, och jag som mest vill ha balla koncept och intellektuell stimuli får mitt.

Scifi när den är som bäst, typ.

Jag kan faktiskt inte med att sätta en fyra här. Det här är så, så bra. Jag kommer nog inte på något jag ogillar.

Det enda som kunnat göra den bättre är väl typ om det funnits en miniserie-version om tio entimmesavsnitt där allt som lagts till var mer språknörderi och steg-för-stegprocessen för hur de lär sig tala med utomjordingarna.

BETYG: 5/5
 
Top