Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v43

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v43.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har just sett om Hotel Artemis, men det räknas eftersom jag såg den på bio första gången och nu på en budget-bluray från Scandisk.

Köp inte grejer från Scandisk, hörni, om era budgetar tillåter. Deras blurays är skräp. Eller OK, om man bara vill ha filmen, med enbart nordiska undertexter, och inga special features eller kommentarsspår eller något annat lullull alls så är det väl okej antar jag.

Min förra recension finns här. Jag står nog fast vid det mesta.

Jag tycker väldigt mycket om den här filmen. Den vet ungefär vad den är för film och är ganska bekväm i det. Tydliga, lätt stereotypa karaktärer. En intressant premiss. Cool värld överlag får jag säga; jag får starka vibbar av Robocop – det är typ i princip vår värld, fast med inslag av ball hightech och överprivatisering.

Men ja. Jodie Foster, Sophia Boutella, Jeff Goldblum, Dave Bautista, Zachary Quinto, Sterling K. Brown, Charlie Day… Många bekanta ansikten. Svårt att gå helt fel då.

BETYG: 4+/5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Igår såg jag om Wonder Woman när den gick på TV.

Tja, designen och castingen är fortfarande bra. Alla miljöer är suveräna. Kläder och kostymer likaså. Varenda skådis gör sitt yttersta med det material de får.

Men den pinsamt pajiga dialogen (som totalt förstörde hela upptakten på amazonernas ö för mig redan förra gången) var ännu mer outhärdlig på ett andra varv. Det är klart genant att man kan bränna så många stadsbudgetar på en film och inte klara av en så grundläggande sak. Dialogen lyfter genom akt två och tre, men inte högre än till acceptabel.

Sen är den där slutfajten lika meh som tidigare, kanske mer. En av mina favoritdelar, scenerna i London, var inte lika bra som tidigare, men fortfarande tusen gånger bättre än plågsamheterna på Themiscyra. Scenerna i Frankrike och vid fronten var fortfarande bra.

Såatte... Jag kommer inte ihåg vad jag gav den för betyg förra gången. Men nu får den inte mer än 2 / 5. Jag är inte sugen på att se om den. Alls.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag var och såg Joker här om dagen.

Jag har sett den här filmen förut - du har också antagligen sett den här filmen förut. Den heter lite olika saker men kommer tillbaka med jämna mellanrum. En man med ett lite märkligt (men inte helt galet) jobb har svårt att känna någon slags samhörighet med samhället i New York. Han inleder ett förhållande men klarar inte av en nära relation. Han begår en eller flera grova våldshandlingar motiverad av sin inre desperation och blir när det kommer till allmänhetens kännedom hyllad som hjälte av folket.

Det är en bra film, i den här versionen har de - för att man måste nuförtiden - lagt in lite superhjälte världsbygge. Alfred Pennyworth och Wayne familjen tittar förbi, men det handlar inte om dem, eller den Joker vi känner. Det handlar om Travis Bickle, Berättaren och Arthur Fleck som inte kan hantera sin situation på något annat sätt än med våld.

Filmen är utmärkt. Joaquin Pheonix är fantastisk som Fleck, De Niro är så pass bra som talkshow värd att man vill se honom ha en talkshow. Todd Philips har tagit ett tydligt steg uppåt sen War Dogs och Baksmällan filmerna. Allt är extremt snyggt filmat. Skämten landar som skämt, våldet landar som våld och We Live in A Society samt såklart This Film was Paid for in full by the Bernie Sanders 2020 campain.

5 av 5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jocke;n334871 said:
Jag var och såg Joker här om dagen.
Jag tycker inte att jag spoilar filmen i min recension, men jag är ju notoriskt okänslig mot sånt. Om någon tycker det motsatta kan jag såklart lägga allt utom titel och betyg bakom betalväggen.
 
Top