Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v41

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v41.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har sett El Camino på Netflix, och jag tänker inte spoila något i det här korta inlägget.

För den som inte vet är det en film som visar vad som händer Jesse Pinkman efter slutet på tv-serien Breaking Bad (samt lite återblickar till tidigare händelser).

Det är en väldigt bra film. Det negativa man kan säga om den är att den känns väldigt mycket som ett extra långt avsnitt av Breaking Bad, snarare än som en film, men det är ju inget större problem eftersom ett genomsnittligt avsnitt av Breaking Bad är bättre än de flesta filmer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Igår var jag och såg Gemini Man.

Min förväntning var att jag skulle få se en helt okej 90-talsaction med Will Smith, att filmen skulle ha snygg action och vara i 3D och

ha en dator-genererad eller föryngrad Will Smith.

Jag fick precis vad jag trodde att jag skulle få, förutom att det inte bara var i 3D utan i 3D-HFR, som ju är det bästa formatet och som alla filmer borde vara i. Högre framerate åt folket! Den enda anledningen till att vi är fast i låg fps är ren vana, inte att det är något inbyggt "mer cinematiskt" över dålig fps. Men jag ska inte ranta alltför mycket om vår kulturs konservatism vad gäller filmteknik; för mig var HFR en mycket trevlig överraskning här.

Nå, angående det där inom spoilertaggen: Det berör CGI på ett sätt som spoilar en liten del av plotten. Jag fick det spoilat för mig i en trailer; jag hade hellre haft det ospoilat men det förstörde inte filmen.

Tyvärr är det inte tillräckligt bra. Rätt mycket uncanny valley, framför allt när yngre Will Smith pratar. Väldigt svårt att sätta fingret på vad som är fel, men något är fel. Vi är inte riktigt där än. Den här teknologin har funkat i typ… enstaka scener i vissa Marvelfilmer men fortfarande är vi några år bort från felfri föryngring. Det är inte Tron 2-illa, men… nej, det här funkade att se på nu och i vissa scener kunde jag tänka bort det, men det gjorde sig alltid påmint att det inte var på riktigt. Den här filmens CGI kommer inte att åldras med värdighet.

Så. Kan jag rekommendera den här filmen? Ja. Den var snygg, och hade väldigt välkoreograferad action. Flera schyssta long takes. Kompetent skådespeleri. Snygga effekter. Fartfylld storyline. Jag hade inte tråkigt.

BETYG: 4/5
 
Top