Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v38

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v38.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Jag såg John Wick 3 igår. Filmen tar vid in media res där del 2 slutar och man får följa Wick som excommunicado (fredlös?) inom lönnmördargillet där även hans närmaste kollegor råkar illa ut för att ha hjälpt honom att komma undan.

Filmen bjuder på en symfoni i våld, vapen och skyhöga bodycounts. Oklart om detta har eskalerat från tidigare filmer, men för egen del så reagerar jag på att filmens handling är så tunn att det ibland nästan känns som en actionparodi.

Inget större fel på filmen, och tittarbetygen på IMDB talar sitt tydliga språk till filmens fördel. Personligen har jag dock mer att önska, även från denna orgie i hardcore-action.

Slutsatsen är att John Wick 3 duger, men betyget är inte på väg åt rätt håll...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Henke;n333095 said:
men för egen del så reagerar jag på att filmens handling är så tunn att det ibland nästan känns som en actionparodi
Det var lite mycket "actionhjälte i dödsarena" över filmen. Inte heller actionen kändes lika livlig som den gjorde i de tidigare filmerna. Framför allt fajten mod "The tables" elitsoldater var ganska fattig. Lönnmördar-fajterna kändes bättre.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag såg Matrix (1999) på Netflix här om dagen. Och det har jag inte gjort sen VHS var en grej, så det var på tiden.

Jag minns fortfarande att jag var och såg filmen på premiären. Jag hade bokat åtta biljetter, men missat att hämta ut dem i tid (det var av någon anledning inte en timme innan utan flera dagar innan som hade gällt i det här fallet). Men hon i kuren hjälpte mig att hitta ganska bra platser åt oss allihopa, så det löste sig. Johnny och hans konstiga kompis som inte var vän med tvål och vatten (han kanske spelade magic också?) hamnade på en egen rad och mina inte så subtila kompisar sa något taskigt om dem. Elliana, som jag hade god anledning att tro kanske hade vart med om en allvarlig olycka var också där och mådde under omständigheterna bra.

Hela våren och det som dittills gått av sommaren hade vart fullt av Matrix-promos. Artiklar i Total film, trailers och så den mystiska WEBBADRESSEN whatisthematrix.com. Men de hade inte berättat någonstans vad filmen faktiskt handlade om. Det fanns åtskilliga bilder på Keanu och Weaving hägnade i linor mot greenscreen och i trailern var det jag mindes mest scenen när spegeln smälter fast i Neos hand. Det var allt.

Det fanns som jag minns det ingen information om filmens grundpremiss eller handling tillgänglig innan vi klev in i biomörkret på Rigoletto.

När vi kom ut så sprang vi på väggarna hela vägen hem till Johan "Götet" (som inte ens kommer från Göteborg?) och berättade för alla som var där om att det var något riktigt jävla särskilt vi just sett.
Dagar senare köpte jag en läderrock.

5 av 5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vet ni vad? The Prophecy III: The Ascent är, liksom Prophecy och Prophecy II, inte en speciellt bra film. Den är okej.

Dess största problem är nog plotten. Det finns en del intressanta idéer här, och ett världsbygge som hade kunnat bli något om det hanterats av folk som kunnat göra det rättvisa, men nu blir det mest 84 minuter av ganska hattig, osammanhängande och oengagerande handling.

De flesta skådespelare är helt okej. Walken är ju som vanligt rolig, till exempel. Men tyvärr har de valt att låta huvudrollsinnehavaren spelas av en snubbe med karisman hos en medelmåttig gråsten, och det gör att det blir lite svårt att engagera sig.

Det finns en charm i den här sortens amatörmässiga manus. De känns lite som något jag kunnat prestera när jag gick i gymnasiet och tyckte att bland det coolaste som fanns var antropomorfa änglar som hävde ur sig coola oneliners och hade häftiga men diskreta krafter. Och tog sig själva på alldeles ofantligt stort allvar. Jag kanske inte behöver säga att jag tyckte ganska bra om de här filmerna när jag gick i gymnasiet och ett par år därefter…

En sak som är lite charmig är ändå att de här i tredje filmen knöt an till både den första och den andra genom lite bifigurer – lilltjejen från ettan gör en liten cameo, vi får också träffa en servitris som träffat Gabriel (Walkens karaktär) förut, och givetvis är också obducenten/läkaren som varit med båda de tidigare filmerna med. Kontinuitet är bra, framför allt när man inte lyckas få med sig några av sina egentliga huvudrollsinnehavare till filmer som ska föreställa uppföljare.

Detsamma gäller tydligen manusförfattare och regissörer; det finns kanske en anledning till att de här filmerna är lite osammanhängande?

Hur som helst; det finns tydligen två filmer till, som inte har så mycket med de här att göra men som åtminstone är gjorda av samma personer. Kanske lite mer sammanhängande? Vi får se ifall jag lyckas få tag i dem.


BETYG: 3-/5
 
Top