Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v37

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v37.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag har just sett Godzilla: King of the Monsters.

Lustigt nog hade den en likhet med spelet jag spelade i Speltimmen den här veckan:

Även här en kass pappa vars ena barn dött och som springer runt vid flera tillfällen och ropar namn på ett av sina barn

Det fanns inga andra nämnvärda likheter, men just den grejen slog mig.

Iallafall. Det här är en himla snygg film, det är det. Jag gick in i den med förväntningen att få se några jättestora monster banka snoret ur varandra, och det fick jag definitivt. Så har man de förväntningarna tror jag allt kommer gå bra.

Däremot är storyn rätt dum och väldigt spretig, och har en del högst tveksamma vändningar med både märkliga motivationer för huvudkaraktärer och oklara förflyttningar och scenbyten.

Jag minns den första Godzillafilmen från 2014, den som den här är en uppföljare till, som ganska bra. Huvudsakligen en katastroffilm som spenderade ganska mycket tid med uppbyggnad och som hade ett ganska litet antal monster vilket gjorde varje monster lite mer speciellt. Jag minns den också som att den ändå verkade ha något slags ambition om att kännas grundad i något vi skulle kunna känna igen som verklighet.

Allt sådant är nu utkastat genom närmaste fönster. Jag ska inte säga att det här är en "dålig godzillafilm" för jag har sett för få av de äldre filmerna (inga alls, faktiskt) för att kunna uttala mig. Men jag tycker att det är synd att det blev mer av en actionrulle än en katastroffilm, för jag gillade den aspekten av filmen från 2014. Det här är mastodont-dumaction, mer i linje – i mina ögon – med Michael Bays Transformersfilmer. Som jag ju också gillar, det vet ni redan, men som är en annan sorts film.

Monstren här är till exempel betydligt mer pokemonifierade. De är för all del fortfarande modernt och snyggt modellerade och renderade, men flera av dem är ändå alldeles för gulliga och antropomorfa. Dessutom har de försökt krysta in typ så många "klassiska Godzillamonster" som möjligt, och då de klassiska godzillamonstren faktiskt är ganska töntiga i sig själva så blir resultatet ganska svårt att ta på något allvar.

Jag menar, Ghidorah är faktiskt JÄTTETÖNTIG. En jäkla DRAKE med TRE HUVUDEN? Den är verkligen som en pokemon. Framför allt när den i en tidig scen verkar spela på tropen att de tre huvudena har olika personligheter eller åtminstone varsitt medvetande eller så.

Det blir INTE mindre töntigt av att de har kvar att Ghidora är från RYMDEN.

Den här filmen släpper allt vad trovärdighet heter till förmån för en kombination av specialeffekts-spektakel (vilket jag gillar) och användning av rätt töntiga "klassiska" monster (vilket jag inte gillar). Och alla karaktärer i filmen accepterar tämligen bisarra förklaringar till saker och ting med alldeles för lite protester.

Men. Den är himla snygg. Och har himla häftiga monsterslagsmål.

Och så spränger de en atombomb i Atlantis för att väcka Godzilla till liv så att han kan spöa upp en trehövdad drake.

Det är sådär dumt-häftigt uppskruvat till elva. Gånger två. Och är man medveten om det och gillar sånt så borde man se den här filmen.

BETYG: 4/5


(Jag ser att jag gav första Godzilla 2/5. Vilket är märkligt, eftersom jag minns den som ganska bra. Kanske dags att se om den? Jag skriver ju i recensionen att jag tänkte se om den, men det hände tydligen inte…)


EDIT: För övrigt är Monarch ett helt fantastiskt bra namn på en organisation som undersöker kryptozoologi. Synd att det nu är superduper-använt och inte kan snos till andra projekt, t.ex. rollspel.
 
Top