Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v36

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v36.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag har just sett Split.

Hade jag sett den om det inte vore för att jag redan fått spoilat för mig att
den utspelar sig i samma universum som den fantastiska filmen Unbreakable?

Nej, det hade jag nog inte.

Hade det varit ett misstag?

Ja, det hade det.

Oj, vad den här filmen var bra.

När Sjätte Sinnet kom ut så var min favoritgrej med den att den har en oväntad vändning i sin handling. Jag gillar fortfarande sådant, men numera gillar jag annat också. När Shyamalan gjorde ett par filmer med inte-speciellt-intressanta twistar, eller där man till skillnad från i Sjätte Sinnet inte fick någon känsla av aha-men-jag-borde-förstått-det-utifrån-ledtrådarna, så drog jag slutsatsen att han tappat greppet.

Vilket såklart var en sådan där åsikt man kanske kan ha kring gymnasiet men som jag skäms lite för idag. För Shyamalan är verkligen duktig som filmmakare. Han vet hur man gör film med färgsättning, komposition, klippning, pacing, alltihop.

I det här fallet har han dessutom riktigt kompetenta skådespelare framför kameran. James McAvoy är såklart den stora stjärnan, och han säljer verkligen in sin roll / sina roller, men Anya Taylor-Joy gör ett riktigt bra jobb som hans huvudsakliga motpart.

Vill jag se den här igen? Känner inte riktigt behovet. Men tycker jag att typ alla borde se den? Ja.

BETYG: 4+/5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Häromdagen såg jag The Florida Project.

Det här är en film som handlar om värld, inte om narrativ. Den lilla plott som finns tar kanske en halvtimme av filmens nästan två timmar. Resten är vardag i den totala underklassmisär som finns i Floridas bakvatten, beläget på promenadavstånd från Disneyland.

Gillar man film där karaktär är viktigare än handling, där världen suger in en, och där man långsamt förlorar hoppet om att det någonsin ska gå bra för någon är det här en film för dig. Feel bad av bästa sort. Willem Dafoe är lysande i en av rollerna, men för mig blev han slagen på fingrarna av de många barnskådisarna.

4,5/5, rekommenderas till alla som känner att de mår lite för bra.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Fel Nisse?: 'Åsa-Nisse i rekordform' (1969) med Arne Källerud, Akke Carlsson, Gösta Krantz m.fl.

Åsa-Nisse uppfinner ett 'atompiller' som ska vinna honom en båttävling i Stockholms skärgård...om han kan få stopp på båten hemma i Knohult.

Så Åsa-Nisse är en guilty pleasure, jag tycker inte om alla filmerna eller ens det mesta i dem men filmerna skapade ett eget litet universum i min barndom som jag tyckte om. När den riktiga Nisse, John Elfström, dog eller drog sig tillbaka ersattes han av Källerud för en sista film (trodde vi). Källerud är inte så fel, men behöver heller inte jobba speciellt hårt i detta 'sammanfattat i en mening-scenario'.
Varför en poänglös, svart/vit Åsa-Nissefilm till år 1969? I skenet av att skicka människor till månen, varför inte?
Även om jag har svårt att rekommendera den till någon som inte gillar pinsamma gamla svenska humorfilmer, tycker jag ändå inte att den är extremt dålig (som 'Åsa-Nisse i raketform' är).
Filmen saknar bara kvaliteter normalt skapade människor (dvs. inte jag) brukar kräva: 2/5
 
Top