Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v32

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v32.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag såg Mortal Engines igår.

Den var bättre än vad jag hade förväntat mig, och lyckas på något sätt kombinera några av de coolaste scenerna och idéerna jag sett, med rätt dåligt genomförande...

Ta Strike, exempelvis. Den absolut coolaste terminator-rippoffen sen Terminator 2 (okej, T2 var inte en rippoff, men merparten av scenerna med Strike tycker jag är på T2 nivå). Fram till och med när Strike står och håller fast lyftskeppet i repet tycker jag han är så cool att jag hade varit beredd att förlåta filmen för allt annat).

Men sen börjar det falla sönder tyvärr. Jag smågillar bakgrunden med Strikes fascination för dockor och automatroner, jag gillar hans föreslagna "fix" på sorg. Men jag tycker hela den biten framförs lite för puttenyttigt, och jag tycker hans reaktion på att hon inte längre ville bli en robot var... låt oss säga en smula överdriven och omotiverad). Idéerna med bakgrunden var cool, genomförandet sjabblade bort det.

Och det går lite igenom hela filmen. Bra idéer, några sjukt coola scener, men det känns som att varje bra idé fumlar lite på mållinjen.

Fortfarande sevärd.

Betyg 3/5
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Eftersom de senaste superhjältefilmerna jag sett har känts otroligt mediokra läste jag lite om annan film, och såg att Quentin tarantino har en ny på gång, men eftersom den inte har premiär än på två veckor i Sverige så såg jag om Pulp Fiction istället.

Jag har naturligtvis sett den flera gånger förr, men senaste gången vara antagligen över tio år sedan. Den är fortfarande väldigt bra. Dialogerna är kul, även om de bara handlar om trivialiteter, allt är snyggt och coolt, den sönderklippta tidslinjen känns helt naturlig och inte bara som en gimmick. De bästa sekvenserna är när Butch ska hämta sin guldklocka och allt bara går mer och mer åt helvete, och slutscenen under rånet på resturangen.

Fortfarande 5/5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
DU kan va' en sån som grinar till film


Jag har sett The LEGO Movie 2: The Second Part.

Det är en cynisk uppföljare till en mycket uppskattad första film, där den första filmen var tekniskt banbrytande och hade många roliga skämt men en ganska tunn story. Det finns ingen anledning att förvänta sig något bättre här än en enkel cash-grab; ett mycket cyniskt utnyttjande av barns tendens att vilja se samma saker om och om igen samt en hejdlös kavalkad av dåligt motiverade nya leksaker som stackars föräldrar sedan förväntas köpa.

Så… Varför tycker jag då att det här var en bättre uppföljare än Guardians of the Galaxy 2?

Alltså. Ettan var bra, inget snack om saken. Men inte lika bra som folk sagt. Men den här? Den är awesome. Allt som var bra med den första filmen uppskruvat till elva, och en story där jag inte såg twisten komma och som inte bara var en klass 1A hjältestory. Och jätte-jätte-jättemånga legoskämt, ordvitsar och en massa metareferenser som bara de vuxna i publiken fattar.

Det här är jättebra. Jätte-jättebra. Jag minns inte riktigt när en film senast gjorde mig såhär glad. Jag skrattade så jag grät, och sen mot slutet så grät jag mest för att jag blev så känslosam för jag är egentligen en riktig softie.

Jag vet inte om jag behöver se om den här filmen, men jag skulle kunna se om den imorgon. Det blir nog inte så mycket bättre än såhär i den här genren. Det var väldigt lätt att sätta betyg på den här filmen.

This song's gonna get stuck inside your…

BETYG: 5/5

PS. "I'm not evil" är en av de bästa filmlåtarna någonsin.

PPS. Jag säger alltså inte att twisten var svår att räkna ut. Men jag hade inga problem att tömma hjärnan tillräckligt för att slippa räkna ut den. Det är roligt med twistar!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har fått hem Bumblebee på bluray, och därför var det liksom dags att se om den.

Jag tyckte ungefär samma saker som första gången. Det här är en hejdundrans film. Framför allt om man är transformers-fan.

Det visade sig dessutom att den versionen som saluförs av CDON inte är den lätt censurerade UK-versionen, vilket var najs. Det rör sig iofs bara om sju sekunder av ganska onödiga grejer som tydligen klippts bort, men jag är glad över att ha den kompletta versionen, den jag såg på bio.


Men jag är ändå lite ledsen. För jag blev påmind om att jag inte fick tillfälle att se den här i 3D på bio.

Och så visar det sig alltså att Paramount Pictures helt hoppat av 3D-spåret. Med andra ord: Den här filmen finns i 3D, men de väljer att inte släppa den versionen.

Jag vet att det finns de av er som hatat 3D, som tyckt att det "bara varit en gimmick". Som antagligen är lite glada nu när tekniken går i graven. Men jag är ledsen, för att jag verkligen gillat 3D. Det har varit något som förstärkt och förgyllt snart sagt varje film jag sett som använt tekniken, jag har aldrig stört mig på den och jag kommer att sakna den mycket.

Jag kommer att hålla kvar min samling 3d-blurays och min TV med passiv 3D så länge jag kan…

Och jag hade hoppats att de åtminstone skulle fortsätta släppa de filmer som en gång gjorts eller konverterats till 3D i 3D-blurayformat. Att 3Dns död skulle innebära att färre och färre filmer gjordes i 3D men att det åtminstone skulle ske samtidigt, så att säga.

Men nej. Jag missade att se Bumblebee i 3D på bio, så nu kommer jag aldrig att få se den bästa versionen av den här filmen. Så jag är sur.

Bra film.
Men jävla, jävla Paramount Pictures. De kan dra åt helvete. Tillsammans med alla som är glada över att jag inte längre kommer att få se 3D-film.

BETYG: 5/5

EDIT: Och ja, jag kommer att ranta och gnälla om 3D åtminstone tills det är helt dött.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Idag såg jag om The Lego Movie 2. Denna gång i 2D på en separat skärm medan jag gjorde layout.

Den var jättebra den här gången också. Det kan också vara så att jag lyssnat på I'm not evil minst fem gånger om dagen sedan i onsdags.

Jag kan inte utesluta att jag kanske ser den här filmen minst en gång nästa vecka också.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Igår såg jag en film, så den borde räknas hit.
[h=3]What we do in the shadows (2014)[/h] Väldigt mysig mockumentär som följer vardagslivet för ett kollektiv av vampyrer som lever i Nya Zeeland. Bra humor på vampyrmyter och realityshower. Ungefär samma gäng som ligger bakom Flight of the Concords,

Betyg: 4,5/5
 
Top