Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v 20

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Detta är WRNU's filmklubb för v20.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag såg inte en film, utan en kort serie, men jag tänker att det får duga. Jag såg The Umbrella Academy från Netflix.

Den handlar om ett helt gäng osympatiska karaktärer som alla är mer eller mindre rövhål av det rent avskyvärda slaget (vi har tex. folk som casually utövar våldtäkt, fullblodspsykopater som tycker att misshandla skiten ur folk med kniv är en bra lösning på småbrottslighet etc).Och detta är bland våra huvudkaraktärer, vars livsöden vi ska bry oss om.

Det finns två sympatiska karaktärer och det är Klaus och Hazel, men resten är mer eller mindre svajande mellan "Okey, jag kanske gillar dig/bryr mig om dig då" till att vara så totalt frånkopplade till allting som man kan tänka sig att digga med en människa och deras beteende. Ofta mer mot det senare.

Sen hoppar serien över och genom så sjukt många olika mentala hoops för att få allt att funka så det bara blir för mycket för mig...

I den här alternativa verkligheten är tex. barnslavhandel lagligt, och likaså är det lagligt att låta dina nu privat ägda barnsoldater massmörda småkriminella inför en livepublik. Det är inte bara lagligt - det gör dig till en populär kändis, tydligen!

Jag asade mig genom detta skräpet för min man gärna ville se det från början till slut, men det kommer krävas rejält med ryggkli för att jag ska gå med på att se säsong 2.

Den blir en 2 av 5.Det finns en del scener och koncept som är coola, men för det mesta kommer en massa dryga och korkade karaktärer och gör sitt bästa för att förstöra all typ av drama.
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Jag såg Auqaman i lördags. Jag måste varit sist i landet på den bollen. Den har fått 7.1 på IMDB, ett betyg som jag inte överhuvudtaget kan förstå.
Filmen är något av det särklass sämsta jag sett. Jag kommer aldrig se en Marvel efter detta.
Kan inte beskriva hela filmen då jag var tvungen att stänga av efter jag spillt nästan två timmar av mitt liv.
Aquaman ska hitta en treudd för att ena rikena ovan havet och under. Bildspråket och dialogerna är så usla att man har skämskudde när Aquaman börjar förälska sig i den kvinnliga protagonisten.
Så jag stängde av, filmen har fått 7.1 på IMDB. Antagligen av hardcore Marvel-fans, blinda av lojalitet.
Av mig får den max en 3-4a. (Bra effekter)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jobend;n321433 said:
Antagligen av hardcore Marvel-fans, blinda av lojalitet.
???

Du vet att detta inte är en Marvel-film?

I vilket fall så är du inte allra sist. Jag har tänkt se den någon gång, men det har hittills inte blivit av.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Jag såg Aladdin på bio idag och känner ett brinnande behov av att få raljera om den på internet. Ursäkta min bitterhet.

Detta var det absolut sämsta jag någonsin sett på bio. För första gången övervägde jag att lämna en filmvisning, och det kände jag redan under filmens första kvart.

Jag är ett barn av 90-talet och växte upp med dessa Disney-filmerna på bio och vhs. Aladdin var en stor favorit, mycket tack vare den mästerliga insatsen från de svenska röstskådespelarna, och det är en sådan film som sitter i ryggraden och alltid triggar känsloregistret på ett oförändrat sätt.

Jag ville verkligen gilla den här filmen. Jag har sett fram emot den länge. Jag är verkligen ingen stor beundrare av Disneys live action re-makes, varken som idé eller i utförande, men deras nya "Skönheten och Odjuret" vann över mig och jag har t.o.m sett om den. Aladdin hade jag högt ställda förväntningar inför, eftersom jag tyckte att teaser-trailern var helt och hållet fantastisk.

Men det här var katastrof. Total katastrof. Det mest sammanfattande ordet är meningslös. Totalt meningslös.

Jag blev berörd i ett par sekunder under "A Whole New World", men endast för att jag påmindes om det tusenfalt bättre tecknade originalet.

Det absolut enda positiva som denna film tillförde i min tillvaro var att jag fick ett brinnande sug att se om den tecknade förlagan. Lyckligtvis har jag lyckats hålla fast vid min barndoms vhs-utgåva med originaldubbningen (Disney har ju av diskutabla anledningar valt att dubba om delar av manuset till senare utgåvor och även Georg Lucas-mixtrat med färgerna).

0 av 5.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Daniel;n322078 said:
J

Lyckligtvis har jag lyckats hålla fast vid min barndoms vhs-utgåva med originaldubbningen (Disney har ju av diskutabla anledningar valt att dubba om delar av manuset till senare utgåvor och även Georg Lucas-mixtrat med färgerna).
Alltså omdubblingen är en vers i en låt (fortfarande sjunget av samma person), och enda skillnaden på bilden vad jag känner till är att den nu är i högre upplösning istället för i den gryniga Vhs kvalitén. Det gör visligen att färgerna kommer fram mer, men det har tagit filmen närmare original versionen som visades på bio.
SÅ visst kan du se den på vhs om du vill och jag kan förstå om du motiverar det med nostalgiska skäl, men jag skulle inte säga att Disney gjort en George Lucas här.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Lukas;n322089 said:
Alltså omdubblingen är en vers i en låt (fortfarande sjunget av samma person), och enda skillnaden på bilden vad jag känner till är att den nu är i högre upplösning istället för i den gryniga Vhs kvalitén. Det gör visligen att färgerna kommer fram mer, men det har tagit filmen närmare original versionen som visades på bio.
SÅ visst kan du se den på vhs om du vill och jag kan förstå om du motiverar det med nostalgiska skäl, men jag skulle inte säga att Disney gjort en George Lucas här.
Mjo okej. Mycket troligt att jag fortfarande var så irriterad över det pekoral jag nyss såg på bio att jag uttryckte mig aningen överdrivet. ;)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jobend;n321433 said:
Jag såg Auqaman i lördags. Jag måste varit sist i landet på den bollen. Den har fått 7.1 på IMDB, ett betyg som jag inte överhuvudtaget kan förstå.
Filmen är något av det särklass sämsta jag sett. Jag kommer aldrig se en Marvel efter detta.
Kan inte beskriva hela filmen då jag var tvungen att stänga av efter jag spillt nästan två timmar av mitt liv.
Aquaman ska hitta en treudd för att ena rikena ovan havet och under. Bildspråket och dialogerna är så usla att man har skämskudde när Aquaman börjar förälska sig i den kvinnliga protagonisten.
Så jag stängde av, filmen har fått 7.1 på IMDB. Antagligen av hardcore Marvel-fans, blinda av lojalitet.
Av mig får den max en 3-4a. (Bra effekter)
Man får hoppas på en film om Namor istället, långt häftigare och mer komplex än Aquaman. Gärna i en film med Fantastiska Fyran också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jobend;n321433 said:
Jag såg Auqaman i lördags. Jag måste varit sist i landet på den bollen. Den har fått 7.1 på IMDB, ett betyg som jag inte överhuvudtaget kan förstå.
Filmen är något av det särklass sämsta jag sett. Jag kommer aldrig se en Marvel efter detta.
Kan inte beskriva hela filmen då jag var tvungen att stänga av efter jag spillt nästan två timmar av mitt liv.
Aquaman ska hitta en treudd för att ena rikena ovan havet och under. Bildspråket och dialogerna är så usla att man har skämskudde när Aquaman börjar förälska sig i den kvinnliga protagonisten.
Så jag stängde av, filmen har fått 7.1 på IMDB. Antagligen av hardcore Marvel-fans, blinda av lojalitet.
Av mig får den max en 3-4a. (Bra effekter)
Jag såg den för bara någon vecka sedan och det räddades av att jag såg den med mina barn (yngre tonår) som älskade den. Hade jag sett den själv så hade jag kanske stängt av med.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Daniel;n322078 said:
Jag såg Aladdin på bio idag
[...]
0 av 5.
"Lajv"(CGI)versionen av Lejonkungen kommer väl i mitten av juli?
Den verkar om möjligt ännu sämre. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Baby Driver (2017) på Netflix

Baby kör bil och lyssnar på iPod. Den står listad som komedi, men den var inte speciellt rolig. Sympatisk handling iaf.

3/5 - Jag såg den och hade trevligt, kommer nog aldrig att känna att jag vill se den igen.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
anth;n322150 said:
"Lajv"(CGI)versionen av Lejonkungen kommer väl i mitten av juli?
Den verkar om möjligt ännu sämre. :)
Jag fortsätter att ha gott hopp tills jag sitter där i biostolen! ;)

"Skönheten och Odjuret" tyckte jag som sagt var helt okej, till och med stundtals ganska bra!

I fallet "Aladdin" kände jag redan efter några minuter att de slarvat bort enorm scenpotential från originalet, och det hämtade sig aldrig utan blev bara blekare och blekare, meningslösare och meningslösare. Inte ens de minsta barnen i salongen verkade särskilt roade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
v20 var jag för stressad för att se en film. Det är alltså första gången sedan klubben började som jag missade en vecka.

Däremot såg jag ett gäng avsnitt Black Mirror. De är ju ganska långa, så jag räknar dem. Det här skrev jag om dem på facebook:

15:e maj: Hated in the nation
Ännu ett riktigt, riktigt bra avsnitt. Inte världens mest originella premiss, men väldigt väl genomförd. Bra skådespeleri, helt OK effekter, framför allt väldigt bra ljud.

17:e maj: USS Callister
Inte det bästa avsnittet. Inte det sämsta. Lite roliga visuella referenser till Star Trek: TOS. Som vanligt inte världens mest nyskapande eller tankeveäckande plot, men helt okej. Redshirts gjorde den här sortens meta bättre. Dugliga effekter, bra skådespeleri, allt det där man förväntar sig av ett Black Mirror-avsnitt.

Lite för pinsam, stundtals, för att riktigt funka fullt ut för mig.

17:e maj: Arkangel
Ganska ofta känner jag att avsnitten bygger litegrann på att man tjuvlyssnat på någons äldre släktingars lätt paranoida prat om teknologi på någon släktträff, och deras moraliserande över sagda teknologi och den yngre generationen och den moderna kulturen etc, och så har man gjort TV av det. Resultatet är "kritik" ungefär lika häftig och nyskapande som den ganska gräsliga skräckfilmen The Cell.

Alltså inte den bra med Vincent. D'onofrio utan den skitdåliga med Sam L Jackson och John Cusack, den där storyn är - spoiler - att mobiltelefoner bokstavligt gör folk till zombier.

Ofta kan jag köpa det. Det blir lite skåpmatigt och lite "gjort", men produktionsvärdena väger i de flesta fall upp den plotmässiga torftigheten.

Det här var ett sådant avsnitt där det för mig inte riktigt räckte, utan jag blev mest trött och tyckte att det var lite pinsamt.

18:e maj: Crocodile
Ett av de bättre avsnitten i serien, får jag nog säga. Mest för att den inte försökte "göra en samhällskommentar"; det är ju då avsnitten brukar ramla på ansiktet. Bara en intressant story som råkade inkludera lite intressant tech.

18:e maj: Hang the DJ
Har jag sagt att jag inte har något försvar överhuvudtaget mot den här sortens romantiskt bjäffs? Definitivt ett av de bästa avsnitten hittills. Riktigt trevligt feelgood-avsnitt.

Also: jag är en sån jävla fegis. Jag såg systemet i serien och tyckte mest att det verkade aspraktiskt...

Jag kanske gillar romantik på film, men jag är så jävla feg i verkligheten. Och online, har det visat sig; jag är inte bättre på Tinder än jag är IRL. Turligt nog har jag nått den punkt där jag känner att jag faktiskt inte måste hitta kärleken för att vara lycklig eller ha ett fullständigt liv. Men visst vore det trevligt att våga säga vad man känner de gånger man faktiskt känner något...

19:e maj: Metalhead
Ännu ett avsnitt som inte försöker göra så mycket samhällskommentar egentligen. Väldigt låg "old man yells at"-faktor här. Snygg; jag tycker att det märks att personen som regisserat har öga för svartvitt. Dramatisk och effektiv ljussättning och minimalt men effektivt ljud.

Plotmässigt inte supermycket att hänga i julgranen, men det var ju spännande åtminstone.

19:e maj: Black Museum
OK, andra halvan av den här säsongen har varit riktigt, riktigt bra. Det här avsnittet gillade jag skarpt. Sedan min barndoms glada dagar av att läsa Jules Verne-magasinet på Hudiksvalls bibliotek så har jag gillat novellformen – med en setup, en utforskning och så en lagom twist på slutet. Särskilt svag är jag för sådana där flera hänger ihop via en ramberättelse.

Så det här avsnittet var liksom specialskrivet för mig. Det hade allt! Serialiserat novellformat, twistar, Letitia Wright, stories om medvetandeöverföring, en spännande ramhandling...
 
Top