Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v16

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Haj å velkomna till HAJK v16.

Regler för filmklubben:

1) Du behöver se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.

Jag vill att ALLA försöker skriva sina filmtitlar med fetstil. Det gör det lättare för mig att räkna ihop er.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har sett Moonraker.

Nån snor en rymdskyttel, och eftersom den lånades in av brittiska regeringen från USA så är det extra viktigt att den återfinns. Bond söker av oklar anledning upp den som tillverkat rymdskytteln, Hugo Drax. Hos honom knullar han till sig lite information, och tja, det blir ett sjujädra åkande av. Venedig, Rio, djungler, rymden. Japp, rymden.

- Det börjar kännas bekant nu, det här med onda rikingar med hemliga baser som stjäl saker från regeringar.
- Plotten känns lite sisådär, ingen vidare pacing tyckte jag. Lite hattig.
- Å andra sidan har filmen flera sköna "wtf"-moments. Bondfilmerna är som bäst när de är over the top, och motordrivna svävargondoler och båtar med hemliga minläggare är helt klart i rätt område.
- Drax är riktigt dryg, vilket jag gillar. Sådär vältaligt dryg. Mmmmm.
- Jaws från förra filmen är med. Och blir kär. Det är ganska fånigt, men funkar på nåt sätt.
- Jag tror inte filmen fixar Bechdel, men jag är inte säker. Jag var lite för distraherad av rymden och Jaws och pyroteknik.
- Bondbrud: Holly Goodhead. Jepp, det här med att bondbrudar ska ha namn som är snuskiga ordvitsar återkommer här också. Och nej, jag tycker inte man behöver speciellt mycket fantasi för att tolka "goodhead" snuskigt.
- Effekterna är överlag... OK. Eller, de är bra, men rymdscenerna har inte åldrats speciellt väl.


Jag tror att jag tänker sätta en fyra på den här filmen, trots allt. Jag tror att min huvudvärk hindrade mig från att njuta fullt ut, för egentligen är den en av de bättre Bondrullarna. (Där jag då anser att en bra bondrulle ska vara totalt urflippad...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har också sett X-men 2.

Huvudplotten i den här är dels att Mystique ränner runt och vill få ut Magneto ur fängelse, dels att en general vid namn Stryker verkligen, verkligen inte gillar mutanter. Det är en ganska komplex plot på det hela taget, med mordförsök på presidenter, barn som kidnappas, kärlekstrianglar, hemliga baser, och så vidare. Flera av personerna i filmen har karaktärsutveckling; det händer liksom grejer även om det inte är sådär jättemycket.

Jag gillar att de lyckas baka ihop hela LIFEDEATH-grejen med Wolverines förflutna, utbrytandet av Magneto, samarbetet Mganeto-X-men, Strykers son, Phoenixgrejen, Pyros sidbyte, Bobbys och Rogues kärlekshistoria, Bobbys problem med sina föräldrar, och så vidare.

Det är överhuvudtaget väldigt välgjort. Plotten är lite plottrig men det känns egentligen aldrig; det händer grejer och tempot är högt men den röda tråden finns alltid där. Det här är en ruskigt bra bild av hur X_men-serietidningen kan vara när den är ganska bra. Inte sådär superb som den kunde vara ibland under Claremont, men vad ska man förvänta sig...

Hela klart den bästa filmen i trilogin (jag kommer att se del 3, samt Wolverine och First class eftersom jag nyligen köpt dem på blu-ray. Räknar dock inte Wolverine eller FC till "trilogin").

Filmen klarar också Bechdeltestet.

Hade jag varit världens mes så hade jag kunnat ge den här 4.5. Nu får det bli "en stark 4 av 5" istället. SPOILER: Trean kommer inte att få lika bra betyg, om den inte blivit jättemycket bättre sen jag såg den senast.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag såg Hobbit. Det var ett kärt återseende och jag gillar framför allt dvärgarna. Stackars Gimli som endast fick vara comic relief i Härskarringen får här nån slags upprättelse. Jacksons dvärgar uppvisar ett antal egenskaper som känns helt rätt men aldrig modellerats i rollspel. Dvärgarna är duktiga på att kasta och jonglera och de är samspelta som ett gammalt cirkussällskap. De är stolta och modiga (men de känner rädsla). Dvärgarnas skepsism mot alver får en trovärdig förklaring.

Bilbo är trevlig och rar och lyckas framstå som ett trevlig gubbe och ett uppspelt barn på samma gång. -En utmärkt rolltolkning. Gollum är lika fascinerande som förra gången. Gandalf och de övriga trollkarlarna (samt Saruman, Galadriel och Elrond) fylls ut och ger mig en känsla av att nu måste jag se Härskarringen igen (för hundrafemtielfte gången) för att med nya ögon bevittna deras svåra val.

Vad jag hade lite svårare med är hur allt ska falla i kaskader. Om ett träd välter faller det på ett annat träd och snart har hela skogen förvandlats till en Rube Goldberg-apparat. Omringade dvärgar som gett upp i ena sekunden kan i nästa ögonblick besegra en armé oknytt bara genom att ramla framåt som skäggiga dominobrickor.

På det hela taget tyckte jag Hobbit var en utmärkt film och jag ser verkligen framemot Smaugs ödeläggelse.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Enthiran (2010)
Jag har sett en fantastisk film. Den var nästan tre timmar lång, otextad och på indiska. Jag har alltså tittat på en film där jag inte förstår ett ord i tre timmar - och tycker ändå att det var fantastiskt.

Ni har antagligen hört talas om indisk film och Bollywood - där, i Mumbai på Indiens västkust, spelas det in c:a 900 filmer per år på Hindi. Det är nästan dubbelt så många filmer än som spelas in i Hollywood.
Men hur många har hört talas om Kollywood i Chennai, på Indiens östkust? Där spelas det in c:a 100 filmer per år på tamilska.

Ärligt talat har jag ingen aning på vilket språk jag sett filmen på, för indiska filmer dubbas till de olika inhemska språken - och Enthiran lär finnas på tamilska, hindi och telugu (och kanske något mer språk).

Enthiran är den största tamilska filmen någonsin, den beräknas ha dragit in 47 miljoner US-dollar och har satt tamilsk film på världskartan.
Direktöversatt till engelska blir titeln "Robot" - och några av er kanske har sett Youtube-klippet "Indian Robot"
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yysbbPStfWw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/yysbbPStfWw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Och för er som vill, finns hela Enthiran att se på youtube - gå och se den nu!

Handling: Dr. Vaseegaran håller på att framställa en robot tillsammans med sina två assistenter Ravi och Siva. Samtidigt försöker hans flickvän, Sana, att kontakta honom, men han vägrar attt svara så länge som han jobbar med roboten. Under denna tid får vi se hur doktorns skägg och hår blir längre och längre - och vi förstår att det tar lång tid göra färdigt roboten.

Till slut är roboten Chitti färdig att visas upp för allmänheten. Sana är fly förbannad, men blidkas när hon får träffa Chitti och hon förstår vad dokton har arbetat med all den här tiden.
Dr. Vaseegaran tar med sig Chitti på en robotkonferens där de bägge gör stor succe. Den enda som inte är road är en person långt fram. Det är Dr. Bohra, Vaseegarans chef. Det står snart klart varför Dr. Bohra är så missnöjd; han håller själv på med ett robotprojekt, men har inte alls kommit lika långt som Vaseegaran. Dr. bohras robot kan knappt gå.

Chitti får nu följa med Sana för att lära sig bete sig som en människa - vilket är ganska humoristiskt. Här får vi lära oss att han har flera kort i rockärmen; han kontrollera metall med någon form av supermagnet. Det visar sig också att han kan slåss i bästa kung fu-stil när han räddar Sana från en gruppvåldtäkt på ett tåg.

När "utbildningsperioden" är klar tar doktorn med sig Chitti till en utvärderingskomitté, där även Dr. Bohra sitter med. Bohra visar att Chitti är farlig för allmänheten när han får roboten att nästan mörda Vaseegaran.
Förkrossade ger sig doktorn och Chitti av hemåt, men på vägen kör de förbi ett brinnande hus och doktorn beordrar Chitti att rädda människorna i det brinnande huset. Chitti blir dagens hjälte tills han räddar en naken kvinna i ett badkar. Tydligen är det väldigt skamligt för kvinnor att visa sig nakna i Indien så hon flyr rakt ut i gatan och blir ihjälkörd av en bil. Och plötsligt är Chitti inte alls hjälte längre.

Dr. Vaseegaran inser att han måste ge Chitti känslor för att denne ska blir mer mänsklig. Under denna inläörningsfas blir Chitti träffad av blixten och när han vaknar upp har han känslor.
Chitti får följa med Sana till sjukhuset när hon ska besölka sin bästa väninna som just ska föda. Tyvärr uppstår komplikationer vid förlossningen (navelsträng runt halsen), men Chitti rycker in som förlossningsläkare, räddar både mor och barn och blir återigen förklarad hjälte.
Sana blir så lycklig över att han räddat hennes väninnas liv att hon kysser Chitti - som blir förälskad.

Nu får vi se hur Dr Bohra har ett möte med tysk terrorister. De kommer överens om att köpa hans robotar - men de robotarna är fortfarande odugliga. Dr Bohran inser att han måste ha Chitti.

Det tar ett tag innan Vaseegaran inser att Chiti förälskat sig i Sana, men när han väl gör det blir han så förbannad att ha slår sönder Chitti och slänger honom på soptippen.
På kvällen åker Dr. Bohran ut till soptippen och hämtar hem Chitti. Tillsammans med Ravi och Siva, som plötsligt börjat jobba för Bohran för de över Chittis medvetande i en av Bohras robotar - men de stoppar även in ett "destruktivitets"-chip. Sedan släpper de iväg Chitti för att träffa Sana, källan till förälskelsen.

Chitti kommer till Dr. Vaseegarans och Sanas bröllop och kidnappar Sana, samtidigt som han massakerar hälften av bröllopsgästerna - sedan följer den berömda biljakten.

Chitti tar med sig Sana till Dr. Bohran och börjar bygga kopior av sig själ av Bohrans robotar. Dr. Bohran tror att han har kontroll över Chitti, men det slutar med att Bohran dör.

Dr. Vaseegaran lyckas, utklädd till robot, lura sig in i Chittis robotfästning. Här lyckas han få ut Sana, med hela robotarmén efter sig - den andra delen av den berömda biljakten.

De lyckas till slut fånga Chitti och ta ut det destruktiva chipet.

Filmen slutar med en rättegång mot Dr. Vaseegaran som ansvarig för all förödelse och död som Chitti orsakat, men Chitti lyckas bevisa att det var Dr. Bohrans och destruktivitetschippets fel.
Vaseegaran frikänns, men Chitti döms att bli demonterad.

Omdöme: det här är en klassisk indisk film med ett halvdussin sång- och dansnummer, men den har också några av de bästa specialeffekterna jag sett - lika bra som i de bästa Hollywoodrullarna.
Filmen har massor med visuella effekter och inga längre dialoger - vilket gör att det går utmärkt att se filmen fastän man inte kan ett ord indiska.
Jag rekommenderar denna rulle till alla som vill se en extraordinär actionfilm.

Betyg: :t6b-5: :t6r-5: på en skala mellan :t6b-1: :t6r-1: och :t6b-6: :t6r-6: .
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den där rullen har legat på min must-see-lista ett tag och nu ännu mer så, men jag väntar tills jag kan se den med engelska subs, normalt sett är det dock svinlätt att hitta när det kommer till indiska rullar, så det borde inte vara ett problem. Om jag inte misstar mig har en del screens från filmen även hamnat i inspirationsgalleriet till NX.

Filmindustrierna i Indien och Kina har kunnat göra lika bra specialeffekter som Hollywood sen en tid tillbaka (as Hongkong-goes basically 30 år), men det har onekligen blivit mer uppenbart på sistone, se min recension av Tai Chi Hero härförleden for more of the same. En annan färsk icke-Hollywoodrulle med groteskt feta specialeffekter är 'Journey to the West: Conquering the Demons', det senaste exemplet på den i kinesisk film allt vanligare tropen Nirvana God Mode (angående vilken jag för övrigt undrar hur jag kan ta reda på om den redan etablerats på tvtropes eller ej). Tell you what...jag tar och recenserar den istället.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Filmklubb 2013 v16: Journey to the West

Jag har sett Journey to the West: Conquering the Demons.




Det här är en högbudget-high concept-kitsch-wuxia-komedi-actionspektakel-film, en säker box office-succé trots bristen på Zhou Xun (Kinas normala succé-garanti off late), givet att den bygger på kinesisk kulturs magnum opus Färden till Västern, och därmed är en must-see för alla som vet vad koolt är.

Men den involverar Shu Qi...jag trodde jag hatade Shu Qi. Kanske mest för att hon alltid är med i skitdåliga filmer -utan- att lyckas lyfta dem genom karisma (i skarp kontrast till tex Tony Leung), men också för att hon har ett keff utseende som somehow stör mig, typ att hon lyckas att både se ut som ett brännskadeoffer och vara snygg på samma gång:



Men på sistone har jag sett henne funka i flera wuxia-komedier, och den här filmen formligen bär hon nästan ensam. Hon är...awesome. Rolig, karismatisk, fyndig, hennes karaktär är kaxig, tuff, skruvad, viljestark, bångstyrig, dominant, kåt, och bara går genom hela filmen och äger. Hennes manliga motpart, den huvudsakliga protagonisten, är däremot rätt tradig, samma 'korkade byfåne'-stock character som i Tai Chi Zero/Hero eller, mer likt kanske, den inkompetente och naive demonjägaren i Painted Skin 2. Men dynamiken mellan dem är kul och fungerar, precis som mellan hjälten och hans love interest i Tai Chi Zero/Hero, och det är det viktigaste, så att den här snubben, som senare kommer gå i Nirvana God Mode och bli Tripitaka, kanske är tråkig, det må vara hänt. Filmen handlar trots allt mer om de tokiga demoner som ska bli hans sidekicks.

And HOW! Demonerna är bisarra, stundtals äckliga och läskiga, fightingscenerna surrealistiska och awesome, och Apkungen, den ultimata demonen som dyker upp relativt sent i filmen, spelas av en klassisk Character Actor med så mycket självdistans, gravitas och nyanser att han i sig också kunnat bära filmen nästan själv. (I en remake hade det behövt vara John Hurt, ingen annan hade dugt).

Filmen är notervärd för sin beredvillighet att döda av karaktärer någotsånär otippat, och som det senaste exemplet på Nirvana God Mode, som jag börjat isolera som en påtaglig trope i kinesisk film. Here's how it wörks:

Den buddhistiske hjälten håller på att få megastryk, är nedslagen i gruset och allmänt chanslös. Han finner då sin inre frid, sätter sig i lotusställning, sakral softad musik börjar spela, bjällerklang hörs, han manifesterar tusen skinande armar, gloria, lotusblad, och dylika buddhaattribut. Han nedkallar därefter Power Cosmic (mycket bokstavligt i den här filmens fall) och krossar utan ansträngning allt motstånd, i regel utan att behöva resa sig från sitt lotusmoln.

Jag hade velat veta om den här tropen redan är påtänkt på tvtropes eller borde läggas till, men sajten är så svåröverskådlig och kaotisk att jag inte vet hur jag ska gå till väga.

Journey ot the West: Conquering the Demons är en bra film, en fantastisk popcornrulle som återigen understryker att Hollywood inte gör koolast filmer längre. Men den lider av att vara första delen i en förmodad serie, och klassisk prequelitis; slutet känns inte helt tillfredställande, då det liksom egentligen bara är början. Den har heller inte, om man nu ska anstränga sig för att hitta något att anklaga den för, den typ av -inspirerat- godawesome visuals, musik och skådespel som man kunnat se i Painted Skin 2 (i övrigt dock en jämförelsevis misslyckad film), eller lika godawesome karaktärsdesign och koreografi som i Tai Chi Zero/Hero; Journey to the West framstår, på gott och ont, som en mindre anmärkningsvärd rulle. Och dess 3D sög. Detta var min första erfarenhet av inhemsk 3D i Kina, men intrycket var att skärmen var alldeles, alldeles för mörk, 3D-effekterna sparsamma och relativt ointressanta, och att filmen inte vann mycket på dem (återigen i kontrast till Painted Skin 2, som jag hemskt gärna hade sett i 3D). 3D-biljetten här var 15 extra kronor jag hellre hade betalat för att -slippa-se den i 3D, med facit i hand.

Men, som sagt, det var en angenäm ny bekantskap med Shu Qi, som jag nu känner mig beredd att förlåta för skit som The Transporter, och inte längre kommer avskräcka mig från att se en film.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
jag har sett Indie Game - The Movie
Det är enm dokumentär som följer slutskedet och lanseringen av Super Meat Boy, Fez som är fast i nån slags development hell och kartläggetr Braids framgångar.

Filmen handlar mest om att spelskaparna pratar och är även för att vara en dokumentär ganska dålig i sin dramatisk uppbyggnad.
Men spelutvecklarna har en hel del intressanta saker att säga så nog går den an att glo på. Det är dessutom skitjobbigt att koda ett spel, den saken är klar.

det blir enna 3 av 5 i betyg.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har sett Bad Mongo.

En film om en väldigt handikappad ung man och hans kamp för att få leva som han vill. Den är väldigt intressant och deppig. Många svårglömda scener. Den behandlar saker som spelberoende och alkoholism. Filmen är skapad av en av killens personliga assistenter.

Finns att beskåda på SVT play.

4/5 i betyg.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag har sett This is England, Shane Meadows mästerverk från 2006 om åttitalets England, skinheads och rasism.

Filmen följer tolvårige Shaun, vars pappa har dött i Falklandskriget och som är utstött. Han blir adopterad av det lokala skinhead-gänget som ger honom en plats och en gemenskap. Allt är frid och fröjd tills Combo, ett äldre skin, kommer ut ur finkan och tillbaka till gruppen. I fängelset har han plockat på sig rasistiska idéer och gänget splittras mellan de opolitiska och rasisterna, som drar på National Front-möte, trakasserad pakis, och allmänt svinar sig. Shaun och Combo får en väldigt nära relation och Shaun är mitt i bonehead-gänget.

This is England är en film om om manlighet, om utanförskap och gemenskap, ansvarstagande och nationalism, samt mycket mer. Det var ett par år sedan jag såg den senast och trots mina höga förväntningar var den bättre än jag mindes. Hur jag än försöker kan jag inte komma på någonting dåligt med den.

Det som den här gången var bäst var att filmen lät helt korrekt. Alla figurer snackar med brytning och slang och musiken är huvudsakligen en blandning av soul, reggae, ska och punk. Perfekt. :heart:

Det är en av två filmer - den andra är Prinsessan Mononoke - som jag inte kan komma på något att kritisera. Jag är glad att jag sett om den. :3
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
GnomviD said:
Jag har sett This is England, Shane Meadows mästerverk från 2006 om åttitalets England, skinheads och rasism.
Har du sett tv-serien också, och i så fall är den lika bra? Jag såg att den fanns på netflix nämligen.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jocke Kofot said:
GnomviD said:
Jag har sett This is England, Shane Meadows mästerverk från 2006 om åttitalets England, skinheads och rasism.
Har du sett tv-serien också, och i så fall är den lika bra? Jag såg att den fanns på netflix nämligen.
Nej, ingen av säsongerna. De står på min "att se"-lista, men jag har dragit mig för att se dem, då jag är rädd att bli besviken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Och nu X-men 3: The Last Stand.

I den här filmen finns det egentligen två huvudspår: Å ena sidan har en riking forskat fram ett medel som undertrycker X-genen, den som ger folk krafter. Vilket såklart retar Magneto, som deklarerar krig. Å andra sidan har vi historien kring Phoenix/Dark Phoenix och hela den grejen.

Den här filmen är inte lika bra som tvåan, men den var bättre än förra gången jag såg den. Den är snyggare, men har svagare manus.

Manusets svaghet handlar framför allt om hur de två huvudspåren hamnar i bakgrunden för manusförfattarnas vilka att pressa in så många mutanter som möjligt... Alltså, det är coolt att de har med många mutanter, men alldeles för stor del av filmen ägnas åt att introducera nya personer som mest serienördarna i publiken känner till.

Filmen är också för kort. Tvåan var två timmar lång, då funkade det med en spretig, flerdelad plot och flera nya figurer. Nu försöker de stoppa in fler nya personer på lite drygt en och en halv timme. Det funkar inte. Hade filmen varit en halvtimme längre hade de nog haft mer tid att utveckla både personer och subplots.

Men, jag gillar en massa småsaker. Jag gillar Rogues beslut och hanteringen av kärlekstriangeln mellan henne, Bobby och Shadowcat. Jag gillar Mystiques förändring. Jag gillar att Moira McTaggart får vara med på ett hörn. Jag gillar konflikten mellan Angel och hans pappa. De har precis som tidigare flera mikroplots som liksom vävs in här och var till en spretig, men fungerande, helhet. Jag tycker att det funkar, trots allt.

Jag gillar också att folk dör som fucking flugor. Någon hade helt klart berättat för manusförfattarna att det nog inte blir några fler X-menfilmer. De lämnade flera öppningar ändå, men vi kan väl säga att alla som förintades av Phoenix nog blir lite kluriga att få tillbaks.

Filmen klarar Bechdeltestet.

Betyg: svag 4 av 5. Inte lika bra som tvåan, men inte tillräckligt dålig för en trea.



EDIT: Jag kollade igenom deleted scenes nu och blev påmind om en grej jag glömde nämna: Jag gillar att det är så mycket hyckleri i filmen.
Att X-men är så upprörda över "botemedlet" men ändå väljer att använda det mot Magneto. Att Professor X inte fattar att det han gjort mot Jean är exakt samma typ av grej regeringen vill göra mot honom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Red Dawn

På det glada åttitalet, mitt under det kalla kriget när ryssen var som hemskast, så gjordes en liten film med Patrick Swayze, Lea Thompson, Harry Dean Stanton, Powers Boothe och en klase andra halvt namnkunniga skådespelare. Den handlade om hur onda ryssar var och hur riktiga patrioter hedrade andra tillägget - komplett med en etikett "you can have my gun when you pry it from my dead cold fingers", vilket en ryss sedermera gör.

Den har det mesta som en kultrulle ska ha. Patriotiska amerikaner, krig, onda ryssar, massiv luftlandsättning, gerillakrig, jakt i vildmarken, gamla indianska ritualer, förräderi, explosioner och "Wolverines!"

Det är inte den filmen jag har sett, utan remaken med Chris Hemsworth från 2012 som egentligen är från 2011. Man hade nämligen ett litet problem, att ryssen helt enkelt inte kan hota USA numera med annat än kärnvapen. Så man bytte ut ryssen mot kineser, och fick därmed ett nytt problem: Kina är typ USAs största handelspartner, och man gillade inte riktigt att vara skurk och antydde att det kunde påverka handelsrelationen om filmen släpptes. Så man bytte ut kineserna mot nordkoreaner.

Det gjorde man genom att byta ut alla kinesiska flaggor medelst CGI mot nordkoreanska och lägga till en prolog som försökte göra det trovärdigt att Nordkorea lyckas invadera västkusten. Det gick väl sådär, och filmbolaget lade den numera färdiga filmen på is.

Sen hände något som ingen hade planerat: Chris Hemsworth slog igenom som Thor, och det kind of ändrade saken. Man plockade fram den nya Red Dawn ur frysen och gav ut den i alla fall - vilket dessutom råkade passa rätt bra med hur Nordkorea har spårat ut på sista tiden.

Det är en action-rulle, med många anspelningar till den nitton år gamla originalrullen. Den har ett asbra soundtrack av Ramin Djawadi, som ju gör Game of Thrones-soundtracken. Det skjuts och pangas med shakycam och mer grusexplosioner än bensinexplosioner - ett plus. Jag gillar bra explosioner. Och folk dör - oväntat också.

Men den kräver att man blundar för den heldumma premissen att Nordkorea har ett supervapen som gör att de kan invadera USA och att Nordkorea kan bygga upp resurserna för en invasion inklusive en flygtransportflotta stor nog att frakta en miljon man över Stilla havet utan att det märks. Det krävs att man skiter i kasst skådespeleri (Chris Hemsworth är okej, liksom Adrianne Palacki) och ungefär alla spektakulära effektscener - allt som är praktiskt effektande, som explosioner och squibs och knatterpangande funkar, men den massiva nordkorenska luftlandsättningsarmadan, de flesta överblicksbilder över det ockuperande och rykande Spokane, och varenda nordkoreansk flagga och tygmärke, ser inte ut att vara en del av bilden. Och trots att vi har tre namngivna kvinnliga roller så pratar de i stort sett inte med varandra. De pratar bara med bröderna Jed (Chris Hemsworth) och Matt (Josh Peck), då dessa är huvudrollerna.

Så med tanke på hur mycket text som jag använder för att berätta om vad som är bra respektive vad som är dåligt med filmen så syns det nog ganska tydligt att det inte är en bra film. Det bästa jag kan säga om den är att det är en ösig lagom hjärndöd bakfyllefilm som förmodligen aldrig kommer få samma kultstatus som dess föregångare.

Men jag var ju bara tvungen att se den på grund av dess tillkrånglade tillblivelse.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nGoe7BdGdlg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nGoe7BdGdlg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
X-men Origins: Wolverine

Det här är, som namnet antyder, en prequel till X-mentrilogin. Där tvåan hade en tre-fyra-fem olika subplots och tran hade åtminstone två-tre så har den här bara en: Wolverines personliga historia.

Jag tänker nog inte dra så mycket av storyn faktiskt; men jag kan säga att det är lite coolt att de gör film som anspelar på både klassiska Weapon X-ploten och väver ihop den med delar av Wolverine: Origins (som var bland det sista jag läste i svenska marveltidningar). Dessutom knyter de an bra till Wolverines relation till Sabretooth, även om den senare såvitt jag kan avgöra bara kallas "Victor" i den här filmen. Antagligen för att de redan använt en (tråkig, korkad) Sabretooth i första X-menfilmen.

Effekterna är snygga (men ibland är det lite för tydligt att de är effekter), tempot högt, och det är roligt att se alla små inhopp av mer eller mindre kända mutanter (Gambit! Blob! Cyclops! Emma Frost! Kestrel! Maverick! Silver Fox!).

Deadpool ligger på min lista över "värdelösast Marvelfigurer någonsin", men här görs han faktiskt ganska bra

I en deleted scene får man se att Storm också skulle ha varit med, som barn. Jag är jätteglad över att de tog bort den scenen...

En sak jag tycker är en liten smula trist är att jag inte riktigt känner att de tar tillvara på tidsandan. Lite beroende på hur man räknar och vad man utgår från så utspelar sig filmen 1979 eller 1981 (three mile island-incidenten 1981, medan filmen säger att den utspelar sig sex år efter 1975) men i ärlighetens namn skulle de kunnat säga att den utspelade sig 2009 (när den spelades in). Väldigt lite i musik, kläder, etc. pekar på att den skulle utspela sig tidigt 80-tal, tvärtom finns det häftiga datorer med interfaces som definitivt känns mer 2010-tal.

Slutbetyget blir ändå ganska högt. Filmen höll intresset uppe, och jag kan nog rekommendera den. En ganska stabil fyra av fem får det bli.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
En enkel fråga:

Är det ok med er om man hoppar ut och in i den här filmklubben?

Jag ser inte en film i veckan just nu (tvi vale) men de gånger jag ser en film kanske jag nån gång vill dela med mig av mina tankar om den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Det är rätt få av deltagarna som har deltagit varje vecka, så jag tror nog att du med gott samvete kan hoppa in de gånger du sett något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
BMOC said:
Är det ok med er om man hoppar ut och in i den här filmklubben?
ABsolut! Det är det många som gör. Jag tror att vi kanske har en 4-5 pers eller så, max, som faktiskt skrivit om minst en film varje vecka sedan vi började. Resten hoppar in och ut, typ.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
:gremconfused:


:gremshocked:

Jag har nyss spenderat hela dan med att titta på dokumentärer om Nordkorea, och med detta i bakhuvudet känns det du nyss beskrivit som den kanske mest puckade tänkbara premissen i hela filmhistorien, nej, låt oss utsträcka det till alla mänskliga kulturproduktioner ever. Jag och Pendragon har försökt komma på någon premiss någonsin som varit mer osannolik än att Nordkorea framgångsrikt skulle lyckas invadera USA, men det tryter för oss. Vi är rörande eniga om att följande är mer trovärdigt än nya Red Dawn:

- Utomjordingarna i Battleship
- Decepticons
- Rysslands invasion av Washington i Call of Duty - Modern Warfare 2
- NGE-änglarna
- Stay Puft Marshmallow Man
- en (sarkastisk) Remo Williams-serie där några puckade islamister skulle köra en oförstörbar tank/atombomb in i USA via mexikanska gränsen för att spränga en vi-lovar-det-är-inte- Salman Rushdie och nästan lyckades.
- Terrorister som tar över hela Shanghai i Army of Two: The 40th day
- The Core
- Le voyage dans la lune

Kanske kan ni andra komma på något vi förbisett? Öppen för förslag.
 
Top