Rollspel med hård SF

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Inte många spel som utgår på det viset, i alla fall. :)
Frågan är om man skall titulera traveller Hard sci-fi ? Jag har fått till mig att traveller är Hard sci-fi vilket fått mig att undvika det som pesten mer än ett tappert försök för ett par år sedan .
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Ge mig! Rada upp alla såna spel du passat på--I want them! Utropstecken!
Jag är också nyfiken!

De få hard sci-fi spelen jag kan komma på på rak arm är Transhuman Space och andra utvalda GURPS tillbehör och The Expanse.
Men det beror väl på var man drar gränsen antar jag. Många cyberpunkspel skulle kunna klassas som hard sci-fi med lite god vilja, typ Eclipse Phase och Cyberpunk 2020/Red. Alien skulle kunna kvala in.

Ge mig fler!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är också nyfiken!

De få hard sci-fi spelen jag kan komma på på rak arm är Transhuman Space och andra utvalda GURPS tillbehör och The Expanse.
Men det beror väl på var man drar gränsen antar jag. Många cyberpunkspel skulle kunna klassas som hard sci-fi med lite god vilja, typ Eclipse Phase och Cyberpunk 2020/Red. Alien skulle kunna kvala in.

Ge mig fler!
Alien har ändå ett annat såpass starkt element i survival/Body horror in space så fokus inte ligger på hard sci-fi delen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag är också nyfiken!

De få hard sci-fi spelen jag kan komma på på rak arm är Transhuman Space och andra utvalda GURPS tillbehör och The Expanse.
Men det beror väl på var man drar gränsen antar jag. Många cyberpunkspel skulle kunna klassas som hard sci-fi med lite god vilja, typ Eclipse Phase och Cyberpunk 2020/Red. Alien skulle kunna kvala in.

Ge mig fler!
2300AD
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Alien har ändå ett annat såpass starkt element i survival/Body horror in space så fokus inte ligger på hard sci-fi delen.
Att något är hard sci-fi beskriver ju bara att världen lägger sig inom ramarna för logik, (projicerad) vetenskap och naturlagar. Det definierar ju ingenting om fokus för berättelser i en sådan värld. Hard sci-fi kan lika gärna vara råaction, skräck, socialrealism som utforskande (både inre och yttre).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag trodde det hade en hel del rymdvarelser och FTL och sånt, men jag kanske blandar ihop det med Traveller (mycket troligt).
Det har det, men det är aliens på det kanske bäst skrivna sättet jag någonsin stött på i ett rollspel. Det har också FTL, men på ett sätt som sätter tydliga ramar för det. På en skala är det absolut hårdare än Traveller Third Imperium, men inte fullt så hårt som Expanse-rollspelet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Frågan är om man skall titulera traveller Hard sci-fi ? Jag har fått till mig att traveller är Hard sci-fi vilket fått mig att undvika det som pesten mer än ett tappert försök för ett par år sedan .
Traveller är nog mer medium. The Expanse är inte jättehårt. Transhuman Space och Blue Planet torde väl vara de mest uppenbara exemplen?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ovillkorligen landar ju en konversation av det här slaget i hur hård SF definieras, vilket är mindre intressant.

För mig handlar det mer om spelets inställning än om att det måste ha långa listor fakta, exempelvis. Landar spelet i handwaving eller bruk av unobtainium eller teknologimagi (typ nanotech som kan göra vad som helst) så upplever jag det som mindre hårt. Om för många saker är med för att de är coola, utan annat existensberättigande, så tappar de hårdhet för mig.

Det sagt så är ju Transhuman Space typ coolaste men kanske minst spelbara settingen som skrivits. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Min hjärna filtrerade bort ett "typ", och antog att någon faktiskt planerade ett rollspel baserat på Revelation Space.
Nu har jag bara läst gratisfilerna (lite playbooks för rollpersoner och skepp, typ), men där är serienumren inte bortfilade, de har typ fått sig en snabb omgång med ett mycket fint sandpapper bara.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nu har jag bara läst gratisfilerna (lite playbooks för rollpersoner och skepp, typ), men där är serienumren inte bortfilade, de har typ fått sig en snabb omgång med ett mycket fint sandpapper bara.
Jag brukar säga att i Burning Sands: Jihad målade man bara över serienumren.
 
Top