Rollspel för en (1) person

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Ja, jag är väl lite ensam. :) Varför rollspel för en person? Samma anledning till att man sätter sig och spelar Sim City eller kreativt skrivande. Jag är nyfiken på om det finns något mellan dessa två aktiviteter, eller något som använder både simulationism/slumpelement och kreativititet.

Krav:
  • Ej solobok; dvs. måste ha någon typ av omspelbarhet
  • Ska stimulera fantasina, gärna skapa berättarvärda historier
  • Slumpelement av något slag
Extrabonus: Kan skalas till fler personer.

Jag har gjort något liknande förr, som skrivövning, ett enkelt program som genererar situationer och som man sen skall improvisera en dialog eller handling från, via skrivande. Källtext (xml som används som input till ett program).

Exempeloutput:
44, male, homeless, priest
39, male, upper-class, actor
concrete bunker
chicken
Dvs., en hemlös präst sitter i en betongbunker tillsammans med en superkändis och en kyckling. Go.

Det som saknas här är väl mer information om vad karaktärerna verkligen är, och deras färdigheter och motivation, mål, viljor, som kan styra handlingen framåt.
 
Last edited:

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Spånar lite idéer här, bara...

Skapa grupp.

Slå 1t6 för hur många personer du ska skapa, eller välj själv.
Ålder: Välj hur många t6 du vill slå med. 1t6, småbarn. 2t6, barn. 3t6, ung vuxen. 4t6, vuxen. Etc
Kön: 1t6, 1-3 kvinna, 4-6 man.
Status: Dela ut status som kort ur en kortlek. En viktig komponent i intressanta historier är makt och maktskillnader. Därför är det viktigt att status inte är normalfördelad; vi vill inte ha ett godtyckligt axplock ur en befolkning, utan en dynamisk samling människor.

Resten av varje karaktär kan improviseras, eller fortsätt använda tabeller för yrke, sysselsättning, resurser, etc.

Välj var gruppen befinner sig, eller slå på en tabell.

Introducera ett "konstigt element" - kan vara djur, monster, föremål som bomb, etc.

Skriv dialog. Varje gång en karaktär försöker göra något, slå en tärning för om de lyckas. Du kan fylla i färdigheter när karaktärerna agerar.

todo: hur fördelas skicklighet i färdigheter, kortlek eller tärning?

Sen vet jag inte mer, haha.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097


 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Förresten, om slutprodukten ska bli berättarvärde, spelar det ganska stor roll vem DU är och vilka vänner du har omkring dig och hur du kommunicerar med dem. T.ex., posta något på Facebook, eller diskutera på en fest, eller på ett rollspelkonvent eller -session.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg


Ah, det var ju lite kul, att arbeta fram ett föremål.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Exempel på session, baserat på exemplet i OP.

Kändis, skådespelare, 39 år gammal, man.
Präst, hemlös, 44 år gammal, man.
Betongbunker.
Höna.

Kändis: Jag förstår inte vad den där hönan gör här, alltså.
Präst: Det är kallt...
Kändis: Fryser du? Varför stannade du inte hemma?
Präst: Jag ville se explosionen.
Kändis. Blir inget, du, gå hem med dig.
Höna. Bock bock bock.
(Tystnad.)
Präst: Vi har inte varit här så länge.
Kändisar: Då ska vi se, klockan är snart sex. Fem timmar?
Präst: Fem timmar...
(Tystnad.)
(Ett ljus ses vid horisonten.)
Präst: Där!
Kändis: Se på fan!
(Prästen tar upp kycklingen. Svårighetsgrad (SG) 10 och under; 2t6 = 6. Lyckat.)
Kändis: Vad gör du?
Präst: Oh Zeus, acceptera detta offer!
(Prästen håller upp hönan mot ljusskenet. Kändisen skakar på huvudet.)
Höna: Bock bock.
Kändis: Men ge fan i det där nu. Ge mig hönan.
(Kändisen försökar ta hönan från prästen. SG 7; 2t6 = 7. Lyckat.)
(Kändisen håller hönan under armen. Prästen stirrar på honom med svarta ögon och buskiga ögonbryn.)
Präst: Ge mig hönan.
(Prästen tar fram en kniv.)
Kändisen: Helvete, han har en kniv. Här är det bäst man kippar.
(Kändisen springer mot dörren. Prästen hugger mot honom. SG 7; 2t6 = 10, miss.)
Präst: HÖNAN!!
(Kändisen springer ut ur bunkern och försöker stänga dörren fort. SG 6; 2t6 = 7, miss.)
(Prästen stoppar foten i dörren innan kändisen hinner stänga den.)
Kändis: Det var väl själva satan...
(Prästen kikar i springan. Kändisen försöker peta honom i ögonen. SG 7; 2t6 = 10, miss.)
Präst: Hahaha!
Kändis: Helvete!
(Kändisen springer iväg med hönan, prästen springer efter.)
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Ja, jag är väl lite ensam. :) Varför rollspel för en person? Samma anledning till att man sätter sig och spelar Sim City eller kreativt skrivande. Jag är nyfiken på om det finns något mellan dessa två aktiviteter, eller något som använder både simulationism/slumpelement och kreativititet.

Krav:
  • Ej solobok; dvs. måste ha någon typ av omspelbarhet
  • Ska stimulera fantasina, gärna skapa berättarvärda historier
  • Slumpelement av något slag
Extrabonus: Kan skalas till fler personer.

Jag har gjort något liknande förr, som skrivövning, ett enkelt program som genererar situationer och som man sen skall improvisera en dialog eller handling från, via skrivande. Källtext (xml som används som input till ett program).

Exempeloutput:


Dvs., en hemlös präst sitter i en betongbunker tillsammans med en superkändis och en kyckling. Go.

Det som saknas här är väl mer information om vad karaktärerna verkligen är, och deras färdigheter och motivation, mål, viljor, som kan styra handlingen framåt.

Provat det här? Genererar ganska ok storys baserat på färdiga eller egenkomponerad premiss. Fast då är det du och en dator/telefon enbart. Och endast story, inga "regler"
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg

Provat det här? Genererar ganska ok storys baserat på färdiga eller egenkomponerad premiss. Fast då är det du och en dator/telefon enbart. Och endast story, inga "regler"
Det ar coolt, men kan man inte lika garna spela dataspel om man anda ska sitta vid datorn da? Papper och penna verkar for mig personligen mer tilltalande, iaf. :d Eller att datorn anvands som ett redskap pa samma satt som en tabell, kortlek eller tarning.
 
Top