Nekromanti Rollspel för barn: EN ANNAN VÄRLD, betaversion klar

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Jag har gjort ett rollspel för barn, som heter En annan värld. Det finns brädspelsinslag i detta då man utforskar zoner och ser vad som finns där. Och OSR-stämning med klasserna och valet av monster.
Jag har spelat detta ensam med min dotter (snart 8 år) och det har gått fint. Jag som SL försöker givetvis skapa målande bilder av den information jag får om zonen; reglerna i dokumentet är som ett slags skelett.
Då jag speltestat, korrekturläst lite (och fått feedback från utomstående) har jag lyft spelet till BETA-nivå och känner att jag nu kan dela det med er: återkom gärna med feedback om ni spelar, det är väl schysst när det är gratis! :wink:

:)

https://www.dropbox.com/s/7fgo2vj4asdhvgp/en annan värld.pdf?dl=0
 

drefk2000

Veteran
Joined
19 Oct 2017
Messages
27
Jag spelade detta med mina sönder 7 och 6. De älskade det och nu filar jag på ett nytt äventyr. Tack för att du gav mig ett sätt att dela min hobby med dem. De förstod reglerna och rollspel kom naturligt för dem
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
drefk2000;n260412 said:
Jag spelade detta med mina sönder 7 och 6. De älskade det och nu filar jag på ett nytt äventyr. Tack för att du gav mig ett sätt att dela min hobby med dem. De förstod reglerna och rollspel kom naturligt för dem
Jättekul att höra! Här finns ett äventyr till ett annat rollspel: https://drive.google.com/open?id=0B5...UJIcVlMMk0xT2M

Här finns rollspelet: https://drive.google.com/open?id=0B5...DY2M3dua2FkM2s

Finns du på fb missar du inget jag skapar om du är med i denna grupp: https://m.facebook.com/groups/2029018640654832
 

drefk2000

Veteran
Joined
19 Oct 2017
Messages
27
Jag kommer följa dig noga till de är gamla nog att invigas i livsljuset som är Dungeons and Dragons :). Vi var väldigt nära varann redan, men vi har aldrig bondat så här tidigare. Jag lägger upp mitt äventyr till ditt förra system när det är klart och speltestat (av sönerna). Sen provar vi det andra, det kan jag ta med min 4 åriga dotter på också
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
drefk2000;n260486 said:
Jag kommer följa dig noga till de är gamla nog att invigas i livsljuset som är Dungeons and Dragons :). Vi var väldigt nära varann redan, men vi har aldrig bondat så här tidigare. Jag lägger upp mitt äventyr till ditt förra system när det är klart och speltestat (av sönerna). Sen provar vi det andra, det kan jag ta med min 4 åriga dotter på också
Verkligen kul att höra! Ja, posta gärna dina skapelser. Det vore enormt kul att få ta del av. Har själv spelat En annan värld alldeles för lite.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Hej!

Jag har inte spelat En annan värld men läste precis igenom reglerna så tänkte ge lite feedback.

Jag tycker det verkar kul med idén om att slå fram områdena och vad som händer när man går in i dem. Jag gillar äventyrstabellen också, många roliga händelser där. Jag har inga egna barn men jag kan tänka mig att barnen gillar att slå fram allt och hoppas på sina favorithändelser/områden. Det ger en inbygd spänning för vad som ska komma härnäst, allt hänger ju på vad man slår fram.

Har du funderat på om typ av område som spelarna kommer in i ska påverka chansen att stöta på/undvika monster? Kanske är det lättare att få syn på ett monster ute på slätten än inne i en tät skog? Å andra sidan kanske det är svårare att undvika ett monster på slätten men lätt att gömma sig för det i skogen. Om man är i skogen kanske man stöter på ett monster på 3-6 medan i de övergivna ruinerna är risken bara 5-6?

Sen hade jag nog föredragit att ha alla regler för strid, magi, helande och hur man blir bättre samlade i början och därefter skulle delen om hur man slår fram områdena och monsterna komma. För mig skulle det ge ett bättre flöde i texten.

Bara några snabba tankar :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Dr. Acula;n260848 said:
Hej!

Jag har inte spelat En annan värld men läste precis igenom reglerna så tänkte ge lite feedback.

Jag tycker det verkar kul med idén om att slå fram områdena och vad som händer när man går in i dem. Jag gillar äventyrstabellen också, många roliga händelser där. Jag har inga egna barn men jag kan tänka mig att barnen gillar att slå fram allt och hoppas på sina favorithändelser/områden. Det ger en inbygd spänning för vad som ska komma härnäst, allt hänger ju på vad man slår fram.

Har du funderat på om typ av område som spelarna kommer in i ska påverka chansen att stöta på/undvika monster? Kanske är det lättare att få syn på ett monster ute på slätten än inne i en tät skog? Å andra sidan kanske det är svårare att undvika ett monster på slätten men lätt att gömma sig för det i skogen. Om man är i skogen kanske man stöter på ett monster på 3-6 medan i de övergivna ruinerna är risken bara 5-6?

Sen hade jag nog föredragit att ha alla regler för strid, magi, helande och hur man blir bättre samlade i början och därefter skulle delen om hur man slår fram områdena och monsterna komma. För mig skulle det ge ett bättre flöde i texten.

Bara några snabba tankar :)

Sannolikheten att stöta på monster är enligt reglerna: 4-6 på t6 förutom vatten som är 5-6. Det går att undvika strid enligt stridsreglerna. Det känns rätt lagom för detta rollspel med barn rent tekniskt, men det går ju att husregla om man vill köra som du föreslår.
Vi vände och vred på bra upplägg för placering av reglerna (som ju bara är 17 sidor) och det kändes bättre med det upplägg som är nu, där klasser och områden gås igenom först. Men förstår vad du menar.

Kul att du gillar spelet i övrigt! Och ja: äventyrstabellen är populär när gruppen kommer in i nytt område.
 
Top