Rituella ingredienser! (fantasy)

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
En av mina spelare har en curse på sig som gör att han drar till sig elaka varelser från andra plan, de vill få bort dem och behöver ingredienser till en ritual.

Vilka?

Tänker att 5 ingredienser borde bli bra ungefär, det får vara väldigt svårt att få tag på.

Egentligen hade jag tänkt hitta på själv men tänkte det kunde vara kul att höra vilka ingredienser ni tycker? Och kanske varför? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Sperma från en asexuell person.

Håret från en flintskallig person.

Den villigas lidande.

Oljudet från en katts trampande.

Lag utan rättvisa.

Hjärtat från den sjunde sonen av en sjunde son av en sjunde son.

En rik mans hunger.

En död kvinnas tårar.

En sphere of annihilation.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
En ond persons uppoffring.

En magikers stulna magi.

Hjärtanen från sju oskulder stypna med sitt eget hår.

Den förbannades egna barndomsminnen.

En mammas krälek till hennes barn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
En gripfjäder
En kopp drakblod
En tår från en nymf
En droppe gift från en maticora
Ett hår från en varulv


Häll upp drakblodet i en skål.

Reciterar den första versen.

Tänd eld på gripfjädern och släpp ner den i skålen.

Recitera den andra versen. [den brinnande fjädern får blodet att börja koka]

Nymfen representerar livet, låt tåren rinna ner i det kokande blodet.

Recitera den tredje versen.

Manticoran representerar döden, låt giftet droppa ner i det kokande blodet.

Recitera den fjärde versen.

Varulven representerar förändring, låt håret lösa upp sig i brygden.

Recitera den femte versen.

Drick brygden när bubblor inte längre syns på ytan.


Manticoragiftet avslutar ditt gamla liv under förbannelsen. Nymftåren påbörjar ditt nya liv i frihet. Varulvshåret låter dig överleva övergången.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
En oskyldigs sista blodsdroppe
Giftet från en mantikoras gadd, sugen ur såret där den stack dig
En profets ögon
Flisorna av en gudastaty som krossats av de troende
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag ser scenen framför mig när de fortfarande goda äventyrarna står på torget i en liten by, när ett barn ramlar och slår knäet och börjar gråta. Modern som går fram och tröstar det lilla barnet när den ena äventyraren tar fram en runförsedd amulett och öppnar locket, viskar några ord och runorna lyser upp, locket stängs...

Modern knuffar bort barnet och går därifrån. Barnet kastar en blick mot äventyrarna och springer sedan efter modern som nonchalerar barnet...

Första steget mot att falla...



?????
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
.113;n340999 said:
Jag ser scenen framför mig när de fortfarande goda äventyrarna står på torget i en liten by, när ett barn ramlar och slår knäet och börjar gråta. Modern som går fram och tröstar det lilla barnet när den ena äventyraren tar fram en runförsedd amulett och öppnar locket, viskar några ord och runorna lyser upp, locket stängs...

Modern knuffar bort barnet och går därifrån. Barnet kastar en blick mot äventyrarna och springer sedan efter modern som nonchalerar barnet...

Första steget mot att falla...



?????
Det är en lagom mörk scen! Är det verkligen värt att göra det för att lyfta förbannelsen? Eller tänker du lida så att andra slipper?

Beroende på hur låg magi du kör kan det vara ännu värre dock! Har du ingen magisk amulett måste du hitta en kvinna med ett barn, förföra henne, bli en del av familjen och sedan vända henne mot sitt barn. Få henne att älska dig istället för barnet. Det är möjligt, människor gör det i verkligheten varje dag. Men att göra det för magi?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag övar på en high magic kampanj just nu, brukar köra ganska låg fantasy men just denna gång är det alla raser, magiska föremål, magi, de reser genom portaler från lvl 1 liksom.

Det som är otroligt passande dock är att de är i en förbannad skog, i en stuga med en halvond skogsalv/häxmästare som absolut har kapacitet att göra en sån medaljong och annat kul!

Sen vet jag att spelaren i fråga är väldigt bra på spela, så det skulle absolut funka väldigt bra oavsett vad som händer.
Den andra spelaren är väldigt ny till rollspel och tycker synd om goblins när de dör.
Det kommer bli hjärtskärande ;)

????
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Mina förslag var lite tongue in cheek, eller iaf ganska stilberoende. Lite mer allvarligt - en ingrediens är ju i grund och botten en äventyrskrok. Så det är nog bra att börja med vad för sorts utmaning du vill ge rollpersonerna:

En tuff strid eller jakt? Då kan mantikoragift, basiliskfjäll eller en mäktig kämpes lyckoamulett vara en bra idé.

Ett moraliskt dillema? Se ovan.

En lång och strapatsrik resa (kanske även den med en strid)? Kanske en fjäder från fågel fenix i skogens hjärta, en liten blomma som bara växer på en avlägsen bergstopp eller en pärla från havsbotten.

Infiltration och smyg? Lapis lazuli eller andra alkemiska ingredienser som bara finns i alkemistskråets välbevakade valv, en unik artefakt från kejsarens skattkammare eller dammet från en galen magikers grimoire.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
En helig relik. Ett finger, lårben, revben eller nåt annat.
Reliken finns i ett tempel.
Hur de får tag i reliken är helt upp till spelarna, men prästerna/munkarna kommer nog inte vilja ge bort den.

Vatten från en helig källa. Vid foten av ett berg, i en oas eller djupt i en grotta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
.113;n341002 said:
Jag övar på en high magic kampanj just nu, brukar köra ganska låg fantasy men just denna gång är det alla raser, magiska föremål, magi, de reser genom portaler från lvl 1 liksom.

Well... vad vill du få ut av det hela? Det är ju ett utmärkt tillfälle att få spelarna dit du vill. Vill du att de ska resa runt och se nya häftiga länder? Vill du att de ska behöva slåss mot monster? Ska de behöva förhandla med mäktiga magiker eller handelsfarare? Ska de behöva göra inbrott och stjäla saker?

Allt på en gång?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n341007 said:
Well... vad vill du få ut av det hela? Det är ju ett utmärkt tillfälle att få spelarna dit du vill. Vill du att de ska resa runt och se nya häftiga länder? Vill du att de ska behöva slåss mot monster? Ska de behöva förhandla med mäktiga magiker eller handelsfarare? Ska de behöva göra inbrott och stjäla saker?

Allt på en gång?
Jo, se konstiga länder och slåss mot konstiga monster osv. De blir nog inte så mkt inbrott för de är väldigt inte inriktade mot det. Jag har mestadels fokuserat på vad deras karaktärer valt, den cursad spelaren har valt det som background och det råkade bli deras fokus nu, så ser jag vad de väljer att göra av det.

Det är en stor grej som händer i bakgrunden men upp till dem om de agerar på det sen eller inte, men det är allt jag planerat egentligen
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
.113;n341010 said:
Jo, se konstiga länder och slåss mot konstiga monster osv.
Aight, där har vi en början! Vilka länder vill du att de ska resa till (Alltså typ "fantasy-Japan"? Fantasy-Egypten? Fantasy-Zimbabwe?)

Vet vi det kan vi lista ut vilka monster som vore passande =)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Mja jag har inte tänkt så långt, vi började med att en gjorde en dragonborn och de blev en sorts vikingasamhälle med byar och klaner som tidigare tjänat drakarna men brytit sig fria efter ett långt inbördeskrig.

Han valde bakgrunden haunted one som jag tror egentligen kommer från curse of strahd kampanjen? Men då fick det bli att han drar åt sig onda skuggvarelser så första speldagen dräpte en skuggdemon hand by men lämnade honom.

Han reste då till en neutral by(olika klaner/färger på drakarna slåss en del sinsemellan) där några äldste skulle finnas som kanske kunde hjälpa honom.

På vägen hör han röster och ser skuggor i skogen som försvinner osv.

Den andra spelaren blev en halfling och jag lyckades hitta på att de är typ nån sorts kaninsamhälle ;) de bor i kullar i ett trasigt och taintat land pga några manniskomagiker längre norrut som förstört allt i närheten. Muterade djur och annat bor i vildmarken mellan varje litet samhälle och de bor där tills det börjar bli fullt då gör de en karavan med en nystartskonvoj typ som letar upp ett nytt ställe.
De har viss kontakt byar emellan men ganska sporadiskt.
Ingen reser ensam.

Hon valde bakgrunden folkhero så hon hade redan räddat en by och reste omkring för att kolla om nån mer behövde hjälp och råkade träffa en man som tog med henne genom en portal till dragonborn stället för han skulle lämna en sak dit, long story short så ville de följa med han sen för han kände till någon som kanske kunde mer om skuggvarelserna än han.

Ett dvärgfolk finns, men de är primärt ovan land då de blev utdrivna ur sina djupa hålor för länge sedan och de upptäckte att deras naturliga förmåga av riktning (som behövdes för att navigera under jord) gjorde att de var naturliga sjöfarare. Så de har ett litet imperium med en stark flotta och många kringresande sjömän. Gruppen har dock inte träffat på dessa utan de kom fram för att vi skulle ha en gästspelare som dock inte kunde vara med...

Iaf skulle de resa genom en till portal men dragonbornen hade valt wild mage som andra klass så när de gick igenom portalen blev det en random effekt vilket fick magikern att börja sväva och tappa koncentrationen. Sen på andra sidan i en rätt säker glänta så får dragonbornen direkt för sig att han ska aktivera portalen själv och crittar så han lyckas, men eftersom han inte vet hur den funkar så blir det en random plats... Samtidigt kan inte magikern öppna portalen för den är redan öppnad.

De... Går igenom och hamnar i den eviga staden som är en enorm stad. Av intelligenta odöda typ. Inte lämpligt för deras level och de går faktiskt ner, men lyckas överleva eftersom dragonbornen kastat magi och wildmagic effekten blev reincarnation, så nu är han människa. Halflingen hittade dock en artefakt yxa som ger en miniteleport eller advantage på attack 3ggr per dag.

Sen begav de sig av till en förtrollad skog som får folk att gå vilse för magikern hittade dem och leder dem igenom den mot den som ska hjälpa dem, en woodelf necromancer/häxa. På vägen blir de mindfuckade av skogen, går vilse och hittar en konstig överväxt glänta och ett lik med ett tvåhandssvärd som är cursat men det vet de inte än. Eller egentligen är det en polymorphad mäktig varelse som någon gjort om till ett svärd.
De räddade också ett barn med minnesförlust som antagligen rest med det som nu var ett lik.

Sen kom de fram till häxmästaren och där är vi nu.

Det finns också någon sorts nomadiskt kringresande dark elf folk som härstammar från ett öken område med legender om djinn.

Sen tänker jag mig att det finns något ställe Med flytande öar och kanske städer på dessa.

Vi har inte kört så många gånger än och jag har inte haft så mycket tid planera, inte för att jag brukar det, men det blir mest påhitt när vi kör och de bestämmer vart de vill gå, jag hittar på lite olika val. I och med portalerna som de kommer få träning i nu när exdraken är magiker också och kan aktivera dem så kan de gå wherever.

Eftersom det finns olika plan kan det finnas väldigt mycket olika. Och jag försöker jobba på att slänga in massor med weird och whacky stuff som jag inte brukar som svärdet tex som alltså är en polymorph any object magi "Bara". Den viskar till honom då och då och vill att han ska släppa in den. Sen ser han ju skuggor och får dåliga vibbar och ser syner och allt möjligt ;)

Long story short, anything goes, jag kan slänga in vad som helst.
????
??
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det var en long post men också en summering av typ 5 spelkvällar.. Sorry ;)

Men jag är nog ganska sugen på att försöka göra honom lite ond genom att börja med några svåra men typ fetch questar, en fjäder från en grip och ett hjärta av en wyvern tex sånna grejer. Sen kan man gå in på mer moraliska tveksamheter. Och se hur långt han tar det. Det är en spelare som kommer kunna göra ett val själv om han vill gå den vägen eller inte och backar han så är det lugnt då går vi mot annat.

Den andra spelaren är mer ny så där hade jag mig varit mer tveksam göra sånna väl.

Men det hela får ju hemskt gärna bli många nya platser och grejer, jag gillar exemplen jag fått.

Tror jag ger dem en lista på några saker de kan börja med i den ordning de vill pröva sen kan man ta värre saker sen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är fantasy go as wild as you like .

Det kan vara så kliché som blodet ifrån oskuld till mer way out there som en drakes pungkulor eller varför inte ett nyfött barns första andetag en döende mans sista önskan osv osv .

Fördelen med fantasy är ju att det är just fantasi så endast din fantasi sätter gränserna
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Dr_Dängrot;n341014 said:
Det är fantasy go as wild as you like .

Det kan vara så kliché som blodet ifrån oskuld till mer way out there som en drakes pungkulor eller varför inte ett nyfött barns första andetag en döende mans sista önskan osv osv .

Fördelen med fantasy är ju att det är just fantasi så endast din fantasi sätter gränserna
Jada jag brukar inte ha någon problem med att hitta på, det har va mer som en kul grej för att se vad andra kan komma på oxå :)

För övrigt nöjd med svaren
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Top