Nekromanti Rita översiktskartor

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag ska snart börja spelleda en fantsykampanj och de äventyr jag har saknar i stor utsträckning översiktskartor över byar och andra begränsade områden. Jag tycker dylika är till väldigt stor hjälp när jag spelleder då jag inte är så snabb på improviserandet när spelarna går omkring och undersöker platser. Därför vill jag gärna ha så mycket som möjligt förberett.

Min fråga är hur ni gör för att göra snygga kartor av denna sort. Det jag är ute efter är både utrustning och tekniker.

Ett exempel på hur jag skulle vilja att mina kartor ser ut är Artferts kartor till Saga. T.ex. byn Belda .

/j
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta fordrar ett program för digitalt tecknande och målande. Exempelvis Photoshop, Gimp, Manga Studio, Corel Painter osv.

Sedan behöver du en ritplatta av något slag, förslagsvis en Wacom Bamboo, om man vill komma billigt undan. Dock Wacom i alla lägen – mig veterligen kan ingen annan mäta sig med deras plattor. ... För tillfället finns någon deal med att köpa en Bamboo-platta och få Manga Studio på köpet. Exempelvis hos Inet: http://www.inet.se/produkt/6606493/wacom-bamboo-manga-pen-touch ... Fast det finns säkert på alla ställen som saluför Wacom-plattor eftersom det verkar vara en deal från Wacom själva.

Sedan handlar det helt enkelt om att rita enkla former ovanifrån och känna sin lineart. Med andra ord måste man träna på att hitta rätt form utifrån önskade penslar för den stil man söker.

Alternativt tar man vitt blödfritt papper av bättre sort, tusch och pensel, eller tuschmarkers eller liknande, kör i vind och scannar in i datorn. Vill man kan man ju välja att tuscha på ett slätare akvarellpapper så kan man färglägga lite svagt med vattning akvarell.

... Ja, detta är helt enkelt ingenting man kan eller blir klar med i en handvändning. Man måste helt enkelt hitta sina verktyg, lära känna dem och sedan öva på att rita just kartor. Själv ritar jag en del när jag hinner men är dålig på kartor just eftersom varje inriktning liksom kräver sitt.

Vidare föreslår jag att man snackar med någon kompis som tecknar mycket – i sammanhanget, med fördel någon som ritar digitalt. Sedan att man googlar på tutorials över hur man tecknar just fantasykartor.

... Det är svårt att ge specifika tips utan att veta vilka verktyg eller program du tänkt använda. Beroende på programmet i fråga gör man på olika sätt för att uppnå Arferts resultat. Verktygen och metoderna varierar, kort sagt.

Här kan du få ett par spontana länkar:
http://www.fantasticmaps.com/
http://fantasy-maps.com/tutorials/

/solvebring som kan lite generellt men som är allt annat än en expert.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Imho kan enkelt vara mycket snyggt. Det behöver inte krävas så mycket för att bli najs. Med en uppsättnings tuschpennor; säg Staedtler Pigment i storlek 0,3–0,8 och en eller två svarta ProMarkers, större pappersark av duglig kvalisort och övning i grundläggande former kommer du långt. Då kan man göra sådant, till exempel ...

EDIT: Det är inte jag som ritat någon av kartorna nedan. De är bara exempel på simplare stilar. ... Men jag ska göra en! :gremsmile:



 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Mitt förslag: Kidnappa Solvebring och tvinga honom att arbeta åt dig. Fantastiska kartor! :gremsmile:
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tack för tipsen, både i förra och detta inlägget. Dina kartor ser perfekta ut för mina syften! Om jag förstår det rätt så är dessa två exemplen ritade för hand och inskannade. Om jag kilar till Inex och ska köpa papper, vad är det för sort du använt? Finns det fler parametrar än färg och vikt? Det borde finnas något om ytans textur.

Jag antar att det går lätt att färglägga i Gimp. Finns det någon tutorial direkt för att rita kartor med Gimp, eller får man använda den generella hjälpen?

/j
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hihihi!

... Jag borde kanske ha nämnt att det inte är jag som ritat de där kartorna. Jag hämtade bara två enklare kartor at random via google, för att ha exempel på vad man kan åstadkomma med lite tusch eller bara lineart, så att säga.

Ledsen för missförståndet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
osbjer said:
Tack för tipsen, både i förra och detta inlägget. Dina kartor ser perfekta ut för mina syften! Om jag förstår det rätt så är dessa två exemplen ritade för hand och inskannade. Om jag kilar till Inex och ska köpa papper, vad är det för sort du använt? Finns det fler parametrar än färg och vikt? Det borde finnas något om ytans textur.

Jag antar att det går lätt att färglägga i Gimp. Finns det någon tutorial direkt för att rita kartor med Gimp, eller får man använda den generella hjälpen?

/j
Som sagt, nu är det inte jag som ritat de där kartorna. Se inlägget ovan.

Vad gäller papper så se helt enkelt till att de är blödfria och därmed avsedda för tusch. Du kan köpa riktigt billigt tuschpapper, som Mattons gula, men det är inget jag rekommenderar om du förväntar dig mer än fladdrigt skisspapper. Du bör inte skapa några bestående original på det pappret.

Nå, hör med aktuell konstnärsbutik, tala om dina syften. Men nej, generellt behöver man inte bry sig om mer än färg och vikt, och just att det inte ska blöda då utan kunna hantera exempelvis tusch. Men det står på de olika blocken och pappren vad de är avsedda för. Textur som gräng bryr man sig främst om när man ska måla, som med akvarell – så snackar man gräng.

Själv har jag bara skitpapper hemma just nu, Mattons röda och gula, och de funkar ju så där men är helt okej om man kör med penna och bara lineart. Det röda är helt vanligt ritpapper och blöder, därav bör man inte arbeta täckande på det. Det gula är avsett för tusch men bara skisser och är sladdrigt och av låg kvalitet. Tror förövrigt inte att någon av dem skulle palla stålstift något vidare. Inget jag testat dock, även om jag har några stift och flaskor tusch i hyllan.

Nå, men jag är rätt ny på detaljerade fakta själv, faktiskt. Se den här tråden (om pennor och papper), och den här (om scanning), där jag för inte så långe sedan fick massor med bra tips på material och tillvägagångssätt.

Alla teckningarna här, förutom sithen som är digitalt tecknad, är först tecknade på papper och sedan scannade. Då har jag tecknat linjerna på papper, scannat in det och sedan använt digital färgburk för att fylla fälten med svärta. Förutom den konstiga vikingakrigaren då, den är helt gjord på papper ...

Vad gäller exempelvis Gimp så behöver du en ritplatta. har du det är det helt enkelt bara att rita sen. Ta till dig de allmänna tipsen, jobba i lager, jobba noggrant. Skapa penslar av återkommande former osv.

... Det finns egentligen inga rätt eller fel abra bra och dåliga sätt och det främst efter vad som passar en personligen.

... Med penna och papper kommer man långt. Har du en A4 scanner, en tuschpenna och vitt papper i huset så har du en bra start. Inte minst för övningens skull.

Testa dig fram – det brukar vara en del av nöjet. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fast nu kan jag ju inte sitta och säga en sak och sedan inte göra den, eller för den delen bara referera till andras verk och låta gå i god för det ...

Med reservation för att jag i all hast fritecknat direkt med tusch och inte varit så direkt noggrann visar jag här med upp ett exempel. Detta är gjort med hjälp av: 1 st Staedtler Pigment liner 0,3 mm, 1 st Tria Marker (penselspets), 1st A4-ark a la Mattons gula. Sedan är detta inscannat som svartvit a la 600 DPI. ... Så om du gör detsamma men planerar och skissar och gör ordentliga förlagor innan du sätter igång med det tänkta originalexet så kommer det att bli skitbra. :gremsmile:

 

Attachments

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Alltså, det här har jag undrat sedan jag först såg det på dom gamla Mutant/Drakar och demoner kartorna:

Sitter man verkligen och ritar det där labyrint/zickzackmönstret utanför själva kartan för hand? Det verkar extremt tidskrävande...

Men det ser himla bra ut.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag lyfter av hatten för all hjälp och hänvisning till de äldre trådarna. Jag ska testa så fort jag kommer hem. Så länge får jag hålla mig till en enkel tuschpenna jag hittade här i en låda och vanligt kopieringspapper.

Och bilden över din dungeon är imponerande!

/j
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
osbjer said:
Jag lyfter av hatten för all hjälp och hänvisning till de äldre trådarna. Jag ska testa så fort jag kommer hem. Så länge får jag hålla mig till en enkel tuschpenna jag hittade här i en låda och vanligt kopieringspapper.

Och bilden över din dungeon är imponerande!

/j
Inga problem, det är bara roligt att försöka dela med sig av det lilla man kan. Forumiter som Dante och Arfert kan så mycket mer och så mycket snyggare när det kommer till de här grejorna.

Lycka till!
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Sopbil said:
Alltså, det här har jag undrat sedan jag först såg det på dom gamla Mutant/Drakar och demoner kartorna:

Sitter man verkligen och ritar det där labyrint/zickzackmönstret utanför själva kartan för hand? Det verkar extremt tidskrävande...

Men det ser himla bra ut.
Jupp. Man gör det för hand och det är inte alls så jobbigt som det verkar. Det är mer en avslappningsövning faktiskt eftersom hjärnan kan kopplas bort.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
ninjamupp said:
Sopbil said:
Sitter man verkligen och ritar det där labyrint/zickzackmönstret utanför själva kartan för hand? Det verkar extremt tidskrävande...
Jupp. Man gör det för hand och det är inte alls så jobbigt som det verkar.
Man och man. Man kan naturligtvis göra det för hand, och det är som sagt ganska avslappnande. Men om du använder Photoshop eller något annat digitalt verktyg finns det gott om penslar som gör det åt dig på några sekunder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Det här är visserligen inte fantasy, men skulle kunna vara det. Poängen är att en sån här karta är jätteenkel att göra, och du behöver inte rita något för hand eller scanna eller så. Rita bara ut konturer i ett program du är bekväm med och lägg på lite färger och lager så är du klar. Hämta hem några pappersbilder från nätet och lägg på, så ser det roligare ut. Skriv siffror. Klart.

Den här är gjord i Photoshop.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måns said:
Det här är visserligen inte fantasy, men skulle kunna vara det. Poängen är att en sån här karta är jätteenkel att göra, och du behöver inte rita något för hand eller scanna eller så. Rita bara ut konturer i ett program du är bekväm med och lägg på lite färger och lager så är du klar. Hämta hem några pappersbilder från nätet och lägg på, så ser det roligare ut. Skriv siffror. Klart.

Den här är gjord i Photoshop.
'Väldigt sant ich Väldigt snyggt! =)
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Niklas73 said:
Sån klassisk DoD karta. Njuter. Vill spela eller spelleda.
+1

Inget inspirerar mig så mycket som snygga kartor. Som denna.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Denna karta ser också mycket bra ut. Jag antar att det går bra att använda GIMP, det är det enda program jag har så det är per definition det jag är mest bekväm med. Använder du någon form av ritplatta för detta?

/j
 
Top