Nekromanti Risk 2210 A.D.

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag har nu under en längre tid funderat på att skaffa Risk 2210 A.D. Frågan är om spelet är värt sin prislapp på dryga 400 kr. Jag har spelat "vanliga" Risk en del, så kommer jag att bli glatt överraskad eller beviken över den "löjliga" (om nu någon tycker att den är löjlig) uppdateringen?

Den som har något att säga om Risk - LOTR - kan väl få uttala sig om det med.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Jag blev positivt överraskad! Jag köpte det för två veckor sedan och har hunnit med ett antal omgångar. Kort sagt så är det "mer av allt". Mer strategi, men också mer tur. Det är nästan dubbelt så mycket att hålla reda på, men man lär sig rätt snabbt ändå. Läs recensionen i Codex, den säger det mesta om förändringarna.

(om nån i Örebrotrakten vill spela lite så hör gärna av dej!)

Påkommet Senare: Var får du tag i det för det priset, jag köpte det för 599:- på Tradition.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Låter bra.

Jag har läst recensionen i Codex, men det var ett bra tag sedan. Dessutom så ville jag ha ett utlåtande av någon här. Det är ju ändå här som spelfanatikerna håller hus.

Jag beställer det på www.amazon.com för $39 (ca 350 kr). Frakten är inte alls så hög inom USA. Dessutom så delar jag med en annan kille här som också ska ha lite saker.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Låter bra.

Ah, läste inte var du höll hus :gremsmile:

Kortfattat kan man säga att dom nya korten ställer till det ordentligt, dom första två-tre omgångarna känns det som om det bara beror på vilka kort man får om man vinner eller förlorar, men så småningom inser man att det går att komma på strategier mot det mesta! Efterhand som man släpper de gamla Risk-strategierna går det lättare.

En liten varning är att man inte behöver gilla det bara för att man gillar Risk, Risk 2210 är i princip ett helt nytt spel. Även om grunderna är kvar så får man se över och ändra de flesta gamla strategier. (å andra sidan så finns det ju chans att man gillar 2210 även om man inte gillade gamla risk, så det kanske jämnar ut sig :gremlaugh: )
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Sant, med modifikation...

Sant. Med modifikation.

Dom har ansträngt sig så pass mycket att dom har med några kort som behövs i vanliga risk ("jokrarna"), men inte i 2210, men:

1. Det finns inga uppdragskort (men de bemödade sig att anpassa landkorten så de kunde användas i vanlig risk, de slängde även med några blanka kort för 2210, kunde de då inte tryckt några uppdragskort??)

2. Två gränsdragningar är ändrade, minns inte vilka. Men det gäller länder som det är (var) streck mellan, i övrigt är själva gränserna som de är i vanliga risk. Hmm, förstår inte att jag inte minns vilka...

Det som jag menar gör det till ett nytt spel är att även om grunderna är desamma, så innebär de nya korten och reglerna (och i viss mån de nya "land"områdena (havsbaser och månen)) stora strategiförändringar.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Så det går, men...

...det blir inte exakt som "vanliga" risk? jaja, det är väl okej det. Förmodligen så blir det fullt ös som gäller ändå så det är väl inte hela världen.

Funderar förövrigt på om jag skulle ta och slänga dit "LOTR Risk" också när jag ändå håller på.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Om Tradition

Traditions enda funktion verkar vara att se till att vi betalar alldeles för mycket för de rollspelssaker vi köper, på samma sätt som Nintendo under 80- och 90-talet bidrog till att spelpriserna var så orimligt höga.

/Skuggvarg
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
en kompis till mig köpte för ett bra tag sedan...men när vi skulle läsa igenom reglerna var det sent på kvällen och de va på engelska...ahhh ( vi är inte dåliga i engelska men det orkarde vi inte med) så vi får läsa igeom reglerna nån annan gång...
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Om Tradition

Där jag bor finns det inte mycket att jämföra med på rollspelsfronten, så jag är glad att dom finns...

På andra produkter, typ böcker/video/datorspel ligger de ungefär som andra butiker, åtminstonde här i Örebro. Fördelen är ju att det är en butik med allt på samma ställe, lite som SF-bokhandeln fast med inriktning på spel istället för böcker.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Om Tradition

Jag gläds också över Traditions existens (här hos mig finns de dock inte, tyvärr), men de har ganska höga priser. Å andra sidan är det tyvärr så att rollspel kostar alldeles för mycket, trots den sänkta bokmomsen, och de som säljer rollspel här idag är den lokala leksaksaffären, som överskrider Traditionspriser med ca 10% men oftast mer än så.
Det blir man inte glad på.

/Skuggvarg
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Risk LOTR är rätt skojj, men tydligen stämmer världen inte så bra. Vet inte priset, men får du det billigt och gilalr såna här spel så...
 
Top