WRNU Risings bästa

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,852
Location
Stockholm
Just idag är det 10 år sedan användaren Rising avslutade sitt liv.

Kan vi inte hjälpas åt att minnas honom genom att gräva fram hans bästa, knasigaste, dummaste inlägg genom forumets historia?

Jag börjar med vad som kan vara inlägget där Lex Rising etablerades. (Dvs. »ett bra fiktivt folkslag är ett man kan fantisera om att ligga med».)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag hittade nog inte tråden jag egentligen letade efter, en där Rising i princip ger mig Kutulus vansinnessystem på en silvertallrik. Men jag hittade iaf den här där han skrev ett par riktigt bra saker om skräck.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,715
Jag tänker på Rising nästan varje gång någon pratar om samberättande. Jag tror han myntade uttrycket i och med sin rollspelstriangel, där det betecknar inställningen att vi spelar tillsammans för att skapa en njutbar historia, inte för att vara så framgångsrika som möjligt eller att gestalta värld eller rollpersoner på ett så trovärdigt sätt som möjligt.

Jag har inte rotat ner mig i tidslinjen, så jag vet inte om det här inlägget från 2004 är det första där han presenterar modellen här på forumet, men det låter lite så. I Sverox 38 (också från 2004 tror jag?) finns en artikel om de här tre hörnen av hobbyn på sidorna 14-16: länk till pdf.


Jag tror Rising var den som uppmärksammade mig på Genesis av Justice, nån gång i vrållådan. Tack för det också, Johan. Det är en av världens coolaste låtar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Nu har flera av mina favoriter redan länkats, och egentligen skulle jag vilja leta upp något av de spelen han skrev som i vart fall enligt honom själv aldrig blev färdiga, och har länge haft någon slags dröm om att försöka få ihop lite kompetenta spelmakare och färdigställa dom. Men jag tror kanske ändå att det här inlägget också är ett av de som han borde vara ihågkommen för, tror inte riktigt han visste vad han startade:
"Ska vi spela varulvsspel på forumet?"
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alla Risings trådar var awesome, han var en av de forumiterna vars inlägg fick mig att stanna på forumet. Min favorit bland Risings alla trådar och diskussioner är självklart som nämns i denna trådstart, sexiga folkslag i rollspel är bäst!

Jag kände inte Rising utanför forumet och träffade honom aldrig, trots det så blev jag enormt emotionell när jag fick reda på att han tagit sitt liv. Forumet och världen förlorade en unik person den dagen och det var efter det som jag började skänka pengar till olika suicidpreventiva organisationer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
Jag börjar med vad som kan vara inlägget där Lex Rising etablerades. (Dvs. »ett bra fiktivt folkslag är ett man kan fantisera om att ligga med».)
Den ska dock kombineras med följande: »Om man kan tänka sig varelserna bajsa riktigt bajs, då är de spelbara«

När jag sökte på inlägget så kom jag över min briljanta tråd om bajsa eller duscha är skönast, där han skrev: "Jag njuter inte så mycket av att bajsa, faktiskt. För mig är det helt enkelt krysta-klutta-knipsa-kuta som gäller."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Alla Risings trådar var awesome, han var en av de forumiterna vars inlägg fick mig att stanna på forumet. Min favorit bland Risings alla trådar och diskussioner är självklart som nämns i denna trådstart, sexiga folkslag i rollspel är bäst!

Jag kände inte Rising utanför forumet och träffade honom aldrig, trots det så blev jag enormt emotionell när jag fick reda på att han tagit sitt liv. Forumet och världen förlorade en unik person den dagen och det var efter det som jag började skänka pengar till olika suicidpreventiva organisationer.
Var det inte i det inlägget/sammanhanget han skrev den underbara lilla historien om skogshuggaren som förälskade sig i en trollkvinna?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,972
Location
Ereb Altor
"Du bajsade på schackspelet"

Vet inte om det är min favorit men absolut en god regel. Vill du sabba spelet så kan du, och det är inte spelets fel.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Jag skulle nog egentligen inte påstå att följande är ett av Risings bästa inlägg, ity han skrev en himla massa smarta och kluriga grejer som jag erinrar mig än idag. Men utan att kunna motivera varför (utöver att det ofta är trevligt med folk som driver med sig själva och uppvisar självdistans), så var det här inlägget ändå ett av de första jag kom att tänka på, och precis som för 16 år sedan så framkallade det en del fniss den här gången också: Rising sågar sitt dåvarande älsklingsspel. ♥
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
En fantastisk sak med Rising var hur mycket tid han lade ned på sina svar. I andras trådstarter, med andras idéer och frågeställningar, kunde han skriva långa, tänkvärda inlägg och verkligen bidra och lyfta diskussionen.

Detta är ju knappast det främsta exemplet på detta, men dock ett exempel, och en post som blivit en forumsklassiker. Fan, ni låter ju som djävla adjunkter allihopa.
 
Top