Nekromanti Ripost

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Blev en del diskussion senaste spelkvällen angående. Jag kollade en del i VM, men antingen hittade jag det inte eller så var det för sent..

Vi leker med tanken att en motståndare ska attackera två gånger under rundan.

Frågor:
1>Kan man ripostera båda attackerna eller bara en?
1b>Om man riposterar den första attacken (Ob3T6 för att parera och Ob3T6 mot stridskonst) ger man då upp sina försvarshandlingar för resten av rundan?
1c>Om inte, kommer den andra paraden ha en svårighet på Ob4T6 (+Ob1T6 för att det är den andra försvarshandlingen) eller Ob5T6 (+Ob1T6 för att det är den andra försvarshandlingen och +Ob1T6 för riposten)?

Hmm, jag hade fler frågor, men dom verkar spårlöst...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Först vill jag bara poängtera att det jag säger inte nödvändigtvis behöver stämma (har ganska dålig koll på de "korrekta" stridsreglerna).

Men man borde kunna ripostera båda anfallen. Sedan vill jag bara säga hur jag tolkar ’Ripost’ angående slagen, först allmänt och sedan i det här fallet.

Först slår man slaget för pareringen och lyckas det slår man Ob3T6 mot stridskonsten för att få göra ett motanfall i samma handling (handling inte runda). Vilket medför att det inte tillkommer någon extra svårighetsökning för motanfallet. Dock så behöver paraden eller motanfallet ligga på normal svårighet (Ob3T6) utan i pareringen kan man använda sig av de frivilliga reglerna ’Anfallsnivå’ (32), ’Måtta’* (32), ’Finta’ (32), ’Fullförsvar’ (36), ’Försvar mot olika anfallstyper’ (37) och ’Försvarsnivå’ (38) som alla kan modifiera svårighetsgraden positivt eller negativt beroende på i vilken fas och den utförs vilken som använder den.

*Tänkte först ta med ’Precisionsanfall’ också men är osäker om den går att kombinera med ’Ripost’ (jag gör så men det säger inte att det är menat så).

Numren inom parantestecknen är på vilka sidor i Spelledarens Guide (Eon III) det står om just den frivilliga regeln. Nu då jag ser hur gammal din användare är inser jag att du kanske har en äldre upplaga av regelboken (vilket det blir om man har en äldre upplaga, nu är man tvungen att säga regelböckerna).

Ifall man vill göra två riposter samma runda gäller inte svårigheterna Ob3T6 för första handlingen och Ob4T6 för andra handlingen utan det blir Ob4T6 på båda handlingarna (eller egentligen alla fyra då). Det blir alltså +Ob1T6 på båda handlingar om man väljer att göra två i samma runda och +Ob2T6 på alla ifall man vill göra tre handlingar osv…

/Jaggernaut - gör fyra betala för två
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Jag har tänk efter lite och tycker att reglerna ska fungera på följande vis.

Även då riposten räknas in i samma handling som paraden (vilket gör att motanfallet inte får någon svårighetsökning) så tycker jag att det, i resten utav rundan, ska räknas som två handlingar vilket ger nästa handling en svårighetsökning på två nivåer (+Ob2T6).

Tänk dig själv att du efter en parad slänger iväg en attack och det kommer ytterligare en mot dig. Då kan det bli lite problem.

Detta kommer dock inte göra ripost ”värdelöst eftersom man är chanslös mot nästa attack”. För om du tänker efter vad du egentligen vill ha ut av en ripost så är det antagligen att försöka.. catch’a the enemy off guard (mina språkkunskaper ftw!) och få tillbaka initiativet. Förmodligen genom att motståndaren använder sig utav regeln för ’instinktivt försvar’ (31) eller till och med få en skadeverkan stor nog för att få motståndaren ’tillbakaknuffad’ (39).

Den största fördelen är dock att vetskapen om den stora svårighetsökningen kommer tvinga en spelare att tänka efter i striden. Kanske avvakta en runda eller två (om man inte lyckas få tillbaka initiativet) för att se hur frenetiskt motståndaren attackera och överväga om ripost är en rikligt bra idé. Eller få spelarna att ge fan i att börja ripostera mot en raserianfallande trukh…


PS: Vad gällande regelböcker så håller jag mig, som kanske märks, väl uppdaterad :gremwink:
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Ifall man vill göra två riposter samma runda gäller inte svårigheterna Ob3T6 för första handlingen och Ob4T6 för andra handlingen utan det blir Ob4T6 på båda handlingarna (eller egentligen alla fyra då). Det blir alltså +Ob1T6 på båda handlingar om man väljer att göra två i samma runda och +Ob2T6 på alla ifall man vill göra tre handlingar osv…
Jag har för mig att man numera väljer vilken sorts försvar man tänker hålla sig till och sedan löser dem efter hand. Det vill säga att man här väljer att parera (annars fungerar inte ripost). Mot första lyckade attacken har man OB3t6, mot den andra lyckade OB4t6 osv...

Om motståndaren misslyckas med anfallet behöver man ju inte använda en försvarshandling. Så om han missar första och träffar andra, så är det fortfarande OB3t6.

Om inte har jag misstolkat EON III reglerna helt och hållet.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag har för mig att man numera väljer vilken sorts försvar man tänker hålla sig till och sedan löser dem efter hand. Det vill säga att man här väljer att parera (annars fungerar inte ripost). Mot första lyckade attacken har man OB3t6, mot den andra lyckade OB4t6 osv...

Om motståndaren misslyckas med anfallet behöver man ju inte använda en försvarshandling. Så om han missar första och träffar andra, så är det fortfarande OB3t6.

Om inte har jag misstolkat EON III reglerna helt och hållet.


Kanske det, sa ju att jag inte har någon koll egentligen.

Lärde mig aldrig riktigt stridreglerna i Eon II, mest pga att det då kändes dumt och fel, och har bara som hastigast skummat igenom stridskapitlen i Eon III.

/Jaggernaut - det regnar tärningar
 
Top