Nekromanti Riotminds vs Fantasyforum.se

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
... i senaste Fenix, att en presentation av fantasyforum.se får mer utrymme än det faktum att Riotminds lägger ner verksamheten? Lite konstigt att Riotminds bara nämns med ett par meningar i ledaren?

Jag tycker att nyheten om att den sista stora rollspelsproducenten i Sverige (okej, Neogames finns kvar) stänger butiken borde vara värt åtminstone en spalt eller två. Företaget har ju till råga på allt hand det mest anrika svenska rpg-varumärket ever.

Fenix har som enda svenska rollspelstidning, med ett långvarigt samarbete med Riotminds-folket, en unik möjlighet (och fanemig också en skyldighet) att styra upp en rejäl intervju med Riot, eller i alla fall ett gediget dokument om vad som hänt.

Eller rimmar det för illa med tidigare nummers "ROLLSPELSDÖDEN ÄR ETT PÅHITT!"-vinklar? Eller tar det för mycket kraft/tid/ambition att göra? Eller var det ingen som kom på idén? Eller vad?

Jag fattar att redax inte kan sikta på att vara en tidning med rollspelsnyheter eftersom internet är för snabbt, men någon form bevakning av en så stor händelse som detta tycker jag ändå att man kan förvänta sig.

Jag gillar Fenix, jag är stödprenumerant, men sådana här grejer får mig verkligen att ifrågasätta tidningens relevans.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tveklöst en poäng. Jag letade också efter eventuell mer information om RM direkt när jag fick numret.

Jag tror inte heller att man ska underskatta Fenix potential som nyhetsmedium - det finns säkert en hel del läsare som inte följer diverse bloggar och forum, utan nöjer sig med en (förmodat) redaktionell översikt av nyheterna då och då.

/Håkan, också stödprenumerant
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ska jag vara ärlig så tror jag det snarare handlar om att det tar tid att ordna en sån sak till skillnad från att skriva en kortis om fantasyforum... men jag har inte läst artikeln så den kanske är en djup analys och intervju med fantasyforums skapare...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Ska jag vara ärlig så tror jag det snarare handlar om att det tar tid att ordna en sån sak till skillnad från att skriva en kortis om fantasyforum... men jag har inte läst artikeln så den kanske är en djup analys och intervju med fantasyforums skapare...
Nej, artikeln var inte så djup. Men den hade en intervju, och den fanns.

Riotminds gick ut med sitt beslut 21/6, fantasyforum.se öppnade 27/6. Jag vet igenting om Fenix rutiner och pressläggning, men det känns som om de hade tid med det senare borde de haft tid med tidigare. Det handlar helt enkelt om nyhetsvärdering.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Magnus Edlund said:
Riotminds gick ut med sitt beslut 21/6, fantasyforum.se öppnade 27/6. Jag vet igenting om Fenix rutiner och pressläggning, men det känns som om de hade tid med det senare borde de haft tid med tidigare. Det handlar helt enkelt om nyhetsvärdering.
Det kan också, tror jag, handla om hur lätta folk är att få tag på. Kan tänka mig att Riotfolket inte var lika snabba på att svara och bli intervjuade.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
krank said:
Magnus Edlund said:
Riotminds gick ut med sitt beslut 21/6, fantasyforum.se öppnade 27/6. Jag vet igenting om Fenix rutiner och pressläggning, men det känns som om de hade tid med det senare borde de haft tid med tidigare. Det handlar helt enkelt om nyhetsvärdering.
Det kan också, tror jag, handla om hur lätta folk är att få tag på. Kan tänka mig att Riotfolket inte var lika snabba på att svara och bli intervjuade.
Det är nog inte det enklaste att kring midsommar, och ca en vecka från pressläggning, få tag i en person som kan skriva texten och sen få Riotfolket att svara på eventuella frågor. Sen är det väl inte otänkbart att redaktörerna kände till Fantasyforumet redan innan den 27/6 och att presentationen därför var inplanerad.

Sen kan man ju undra vad som borde vara av intresse för gemene gejmer/läsare -- att ett nytt fantasyforum startas eller att ett spelförlag som gått på halvfart det senaste året till slut lägger ned? Och hur mycket uppmärksamhet har andra förlag fått som gått i graven?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
P Lex said:
Sen kan man ju undra vad som borde vara av intresse för gemene gejmer/läsare -- att ett nytt fantasyforum startas eller att ett spelförlag som gått på halvfart det senaste året till slut lägger ned? Och hur mycket uppmärksamhet har andra förlag fått som gått i graven?
Det finns en miljard forum som handlar om fantasylitteratur, men det finns bara ett företag som ger ut Drakar och demoner. Jag vill inte förringa fantasyforum.se - det är ett lovvärt initiativ och kommer troligen bli en succé med så många författare bakom sig – men det finns en hel del för hobbyn intressantare frågor om Riotminds sparlåga.

Det jag skulle vara intresserad av att veta är till att börja med:

* Varför kom beslutet så plötsligt? Riotminds är inget aktiebolag, de har inget att förlora på att kommunicera öppet med sina fans och kunder. Tvärtom.

* Vad betyder egentligen "sparlåga"? Är inte det bara ett fegare sätt att säga "Vi lägger ner!". Eller planerar Riot att börja ge ut material igen? I så fall när? Om 1 år? Om 12 år?

* Först stor satsning på DoD Online – sen tvärstopp bara några månader senare. Vad hände?

* Vad kommer hända med DoD Online? Om jag köper ett abonnemang nu, kan jag räkna med att sajten finns kvar om 3 månader? Om ett år?

* Vad kommer att hända med DoD- och Götter-varumärkena? Kan Riot tänka sig att licensiera/sälja rättigheterna? I sådan fall när? Hur länge kan de föreställa sig att sparlågan pågår innan något sådant kan komma på tal?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Magnus Edlund said:
Det finns en miljard forum som handlar om fantasylitteratur, men det finns bara ett företag som ger ut Drakar och demoner. Jag vill inte förringa fantasyforum.se - det är ett lovvärt initiativ och kommer troligen bli en succé med så många författare bakom sig – men det finns en hel del för hobbyn intressantare frågor om Riotminds sparlåga.

Det jag skulle vara intresserad av att veta är till att börja med:

* Varför kom beslutet så plötsligt? Riotminds är inget aktiebolag, de har inget att förlora på att kommunicera öppet med sina fans och kunder. Tvärtom.

* Vad betyder egentligen "sparlåga"? Är inte det bara ett fegare sätt att säga "Vi lägger ner!". Eller planerar Riot att börja ge ut material igen? I så fall när? Om 1 år? Om 12 år?

* Först stor satsning på DoD Online – sen tvärstopp bara några månader senare. Vad hände?

* Vad kommer hända med DoD Online? Om jag köper ett abonnemang nu, kan jag räkna med att sajten finns kvar om 3 månader? Om ett år?

* Vad kommer att hända med DoD- och Götter-varumärkena? Kan Riot tänka sig att licensiera/sälja rättigheterna? I sådan fall när? Hur länge kan de föreställa sig att sparlågan pågår innan något sådant kan komma på tal?
Jag håller med dig i precis allt du säger. Fenix borde ta detta till sig och försöka ordna en dyl artikel till nästa nummer.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
P Lex said:
krank said:
Magnus Edlund said:
Riotminds gick ut med sitt beslut 21/6, fantasyforum.se öppnade 27/6. Jag vet igenting om Fenix rutiner och pressläggning, men det känns som om de hade tid med det senare borde de haft tid med tidigare. Det handlar helt enkelt om nyhetsvärdering.
Det kan också, tror jag, handla om hur lätta folk är att få tag på. Kan tänka mig att Riotfolket inte var lika snabba på att svara och bli intervjuade.
Det är nog inte det enklaste att kring midsommar, och ca en vecka från pressläggning, få tag i en person som kan skriva texten och sen få Riotfolket att svara på eventuella frågor. Sen är det väl inte otänkbart att redaktörerna kände till Fantasyforumet redan innan den 27/6 och att presentationen därför var inplanerad.

Sen kan man ju undra vad som borde vara av intresse för gemene gejmer/läsare -- att ett nytt fantasyforum startas eller att ett spelförlag som gått på halvfart det senaste året till slut lägger ned? Och hur mycket uppmärksamhet har andra förlag fått som gått i graven?

Den journalist/frilansare som skulle behöva mer än en halv dag - en dag till att göra allt arbete från research till intervju och redigering borde inte få behålla sitt jobb.


/erfarenheten
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Äsch, det är väl enkelt?

Fantasyforum är ju en lansering, Riot en nedläggning.

Klart Fenix vetat om Fantasyforum innan öppningsdagen. Och alla involverade VILL prata; då lär en liten redaktion prioritera det.

Troligen var det ingen på Riot som kände för att tala om sina misslyckanden, iallafall inte så snart efter att de tvingats ge upp. Online-satsningen smärtar nog fortfarande...

Skulle heller inte tro Fenix fick någon förhandsvarning.

När väl besvikelsen lagt sig och folk börjar få upp ögonen för vad de faktiskt gjorde bra (och onlinesatsningen sjunkit i glömska...) blir det nog lättare att få till den där intervjun.

Men att få till en direkt-artikel? Tror du vant dig vid att jobba på Aftonbladet... :gremsmile: Fenix har nog inte det drev som behövs för att pressa igenom ett retroperspektiv när upphovsmännen inte vill själva.

Sedan ligger det nog även något i att man som mer eller mindre självutnämnd härold för rollspelsbranschen vill komma med positiva news.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Persson said:
Den journalist/frilansare som skulle behöva mer än en halv dag - en dag till att göra allt arbete från research till intervju och redigering borde inte få behålla sitt jobb.
Så är det nog ute i den verkliga världen. Men nu är det få av de som skriver i Fenix som har anställning på tidningen och då kan man inte ställa samma krav.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vet ingenting, men jag tror en del.

Bland annat tror jag som andra sagt att det känns mer värt att skriva om något nytt och positivt som sker före en halvdan nedläggning aka sparlåga. Fenix dessutom, möjligen, ha dragit sig för att skriva om Riotminds just för att ämnet säkerligen diskuterats och analyserats sönder i vårt vackra rollspels-Sverige. Inte minst har ju vi snackat slut på våra ord kring händelsen. ... Därav en kort "you already know"-statement.

Jag tror också att Riotminds själva är rätt så off och inte vill säga så mycket mer - i alla fall inte än. För då hade man säkerligen redan gjort det. Jag menar kika åter på hemsidan och läs deras egna lilla notis. Den är kort och intetsägande och de avslöjar egentligen ingenting. Något säger i alla fall mig att de inte vill prata om saken - för då hade de själva kunna talat öppet och mer detaljerat redan från början?

Därtill är det ett sommarnummer vi snackar om. Det är inte ens säkert att någon på RM varit kontaktpar under perioden. Förövrigt vet vi inte vad som sagts mellan redaktionen och RM - som kanske inte skrivits av en eller annan anledning.

... Därför vill jag inte döma Gillbrings för något. Jag skulle dock gärna se att de svarar här i tråden. De är dock inte så aktiva här längre.

Och vad gäller tidningens relevans vill jag åter, som jag sagt i andra trådar där tidningen kritiseras, säga det att man får ta Fenix för vad den är. Det är inte ett väletablerat magasin med en flod av läsare - tvärtom är det mer ett välskött projekt som lever på en trogen läsarkrets som finner nöje i tidningens existens och att den trots allt är bättre än ingenting. Att den då ibland kommer till korta pga. tidbrist, få skribenter och en smal budget är något man får leva med. Jag är glad att de finns, för de gör ett bra jobb sina knappa medel till trots.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Om Fenix inte skriver om Riot pga att de anser att alla redan vet, iaf är det helt fucked up och jag måste allvarligt fundera på om jag vill fortsätta prenumerera.

Jag KAN köpa att de inte hade tid att göra det ordentligt, att de inte fick tag på folk, och en rad andra anledningar.

Jag KAN INTE köpa att de inte skrev om det för att de tyckte fantasyforum var viktigare. Fantasyforum är på sin höjd en perifier händelse för hobbyn.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Allt det du skriver är sant.

Men grundfrågan är att RMs sparlåga borde omnämnas på nyhetsplats. Att det nu inte görs är, tycker jag, är värt att uppmärksamma. Till saken hör att man följt RM ganska mycket i tidigare nummer.

Samtidigt är det tydligtvis så att nyhetsrapportering inte är något Fenix satsar på nu. Man hade gott t ex kunnat nämna något om Fria Ligans förehavanden också.

(I övrigt var det ett trevligt och välmatat nummer med mycket material, men nu gäller det nämnda nyhetsvärdering).

Edit: stavfel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hakanlo said:
Allt det du skriver är sant.

Men grundfrågan är att RMs sparlåga borde omnämnas på nyhetsplats. Att det nu inte görs är, tycker jag, är värt att uppmärksamma. Till saken hör att man följt RM ganska mycket i tidigare nummer.

Samtidigt är det tydligtvis så att nyhetsrapportering inte är något Fenix satsar på nu. Man hade gott t ex kunnat nämna något om Fria Ligans förehavanden också.

(I övrigt var det ett trevligt och välmatat nummer med mycket material, men nu gäller det nämnda nyhetsvärdering).

Edit: stavfel.
Det är sant att det är en nyhet som möjligen, beroende på hur man vill se det, förtjänar att ligga med i ett nyhetssvep. Men det senaste numret har inte ens något nyhetssvep - antagligen för att det inte finns nog mycket att lösa utrymme på - för nu minns jag något som jag borde ha sagt tidigare: Att det här numret led brist på utrymme. Det blev i slutändan massor med material i det här numret och bland annat en artikel jag skrivit fick vänta på nästa nummer istället. Detta blev fullproppat trots att de försökte att ta till lite.

... Problemet med platsbrist i en tidning är ju det att man inte kan lägga till hur många sidor som helst innan det faktum att man måste betala mer för att få det tryckt. Vilket innebär en del val som - mer att läsa kontra högre omkostnader -> högre prenumerationskostnad osv. Kort sagt, jag vet att Fenix hade problem med att få med allt material som var sagt till det senaste numret - vilket de meddelade mig eftersom bland annat min artikel sköts upp.

Därav tror jag att de flesta mindre notiserna och artiklarna helt enkelt droppades. Och då kan jag tänka mig att man t.ex. hellre lanserar än någonting annat. Sedan så vet man aldrig - kanske droppades mycket vilket gjorde att man fick lägga mycket till nästa nummer. Om det faktiskt finns en planerad intervju eller en mer ingående artikel om RM då, det vet vi ju inte. Så jag passar mig personligen för att gnälla i förskott.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Edlund said:
Så jäkla svårt var det inte att få någon form av svar från Riot.
http://forum.riotminds.se/viewtopic.php?f=61&t=13173&start=45#p233950

Sen att svaren är goddag yxskaft är en annan femma.
Det är väl just det - om det finns något att skriva så kanske det trots allt inte är något att ha. Ingen vet hur mycket RM kanske blockar för egen del. Sedan så vet vi ju inte hur innehållsplanerarna ser ut för resten av året. Kanske ligger en planerad intervju eller artikel på nästkommande nummer. Som jag just skrev ovan vet jag att man hade problem med aktuella numret rent utrymmesmässigt.

Den som lever får se. =)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Magnus Edlund said:
Om Fenix inte skriver om Riot pga att de anser att alla redan vet, iaf är det helt fucked up och jag måste allvarligt fundera på om jag vill fortsätta prenumerera.

Jag KAN köpa att de inte hade tid att göra det ordentligt, att de inte fick tag på folk, och en rad andra anledningar.

Jag KAN INTE köpa att de inte skrev om det för att de tyckte fantasyforum var viktigare. Fantasyforum är på sin höjd en perifier händelse för hobbyn.
Men varför binder du ihop dessa två händelser...

Jag ser inget samband mellan att "skriva om FF" och "inte skriva om RM"...?

Innan du avslutar din prenumeration, fråga dig om inte den största missen Gillbrings gjort är att inte fixa blockeringen i din egen hjärna... (ta inte illa upp :gremsmile: )
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Öh. Jämförelsen gjordes för att illustrera den konstiga nyhetsvärderingen, inte för att händelserna har något gemensamt annat än att jäha inträffat ca samtidigt.

Men det fattade du säkert redan
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Jättetråkigt att du är besviken på Fenix. I varje given situation försöker vi göra en så bra tidning som möjligt och ge våra läsare så mycket valuta för pengarna vi kan. Men utrymmet räcker inte till för att få med allt det man vill. Så vad gjorde vi då för prioriteringar?

Då Fenix 3/11 var välmatat med nyhetsmaterial ville vi i Fenix 4/11 prioritera det konkreta spelmaterialet.

Ja, vi tycker lanseringar är roligare än nedläggningar. Dessutom är det lättare att få bra svar på kort varsel då;-) Därav fantasyforums spalt kontra att vi bara tog med Riotminds sparlåga i ledaren. Peter Bergtings förehavanden känns också hyperaktuella även för gamers just nu, inte minst efter planerna på att göra ett nybörjarrollspel om Morwhayle iihop med Fria Ligan. Så helt tokig tycker vi inte den prioriteringen var.

Riotiminds besked fick vi inte någon förhandsinfo om och det kom precis i samband med deadline - alldeles innan midsommar. Då vi inte hade så mycket mer att komma med än just beskedet om sparlåga valde vi att inte slå upp det stort, utan bara nämna det i ledaren och hellre avvakta tills vi kan göra något mer substantiellt på ämnet - något som ofta kräver att de inblandade hinner få lite distans själva. Kanske börjar vi närma oss den tiden nu.

Fenix kommer aldrig att kunna konkurrera med nätet om den snabbaste nyhetsbevakningen - det går inte då man kommer ut varannan månad och faktiskt måste ta hänsyn till saker som totalt utrymme, tryckbudget och trycktider. Utifrån den information vi har försöker vi ändå ge en så god bild vi kan av spelhobbyn, via allt från Nyhetssvepet (tillbaka i nästa nummer), intervjuer och recensioner.

Brister vi ibland? Säkert. För som några av er redan konstaterat så har vi ingen jätteredaktion med och obegränsade resurser. Tvärtom. Det finns ingen som lever på att arbeta med Fenix, inte ens vi i redaktionen. Tidningen är i grund och botten något vi gör för att vi tycker att det är roligt och för att vi vill se spelhobbyn utvecklas och frodas.

Med det sagt får ni gärna hjälpa oss med en fråga vi funderat allt mer på i takt med att vi i samband med så gott som varje nummer utökar tidningen mer än vad en rimlig budget tillåter. Skulle det vara värt att betala mer för tidningen för att få en tjockare Fenix?

Vi skulle gärna gå upp på 100 sidor varje gång, inte minst för att slippa använda yxa, osthyvel och skohorn varje gång. Men med nuvarande intäkter på tidningen går det inte att göra. Om det skall fungera skulle vi behöva gå upp i pris till typ 69:- för ett lösnummer och 349:- för en helårsprenumeration. Men är det värt det för er läsare?

Hoppas det gav lite svar på dina frågor.

Ha det gott!

Tove & Anders
 
Top