Nekromanti Riktigt korta scenarion

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hej!

Jag ser ut att hamna i ett sammanhang där jag skulle behöva ett riktigt kort introduktionsscenario, eller äventyr. Det bör ta cirka 30-60 minuter, men ändå ge en känsla för hur man spelar. Jag tänker att det optimala vore om man kunde få in en social situation/utmaning, en tankenöt och en liten actionsekvens i det.

Tyvärr är jag otroligt dålig på att skriva eget, eller iallfall just nu helt tom på konkreta uppslag. Exakt system är inte viktigt, då jag tänker mig att ett smart upplägg går att portera till det jag vill använda (vilket sannolikt kommer vara något lagom lättillgängligt svenskt spel, exempelvis Hjältarnas tid eller Mutant:0). Det ska alltså vara eller gå att anpassa enkelt till valfritt traddigt system.
Det är alltså möjligheten att hinna en intressant historia eller situation som ger en bra intro till vad typiska rollspel är, på kort speltid som är viktigast.

Det blir förgenererade rollpersoner förstås, men det är inget problem att fixa.

Någon som har några bra tips eller pekare? Gärna till något färdigskrivet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Det är ju väldigt ovanligt med så korta upplägg... Jag gissar att du inte kommer runt att hitta på själv.

@rangertheman körde intro till Symbaroum på ett bibliotek. Kanske kan det upplägget gå att låna?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Svårt med så kort tid men Tornet i dimman skulle kanske kunna funka om du börjar när rollfigurerna kliver in i tornet och låter vålnaden leda dem direkt till gengångaren.
 

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
GnomviD skrev ett introscenario/introspel baserat på Apocalypse World, gjort för att spela på 15-60 minuter. Skrivet för två spelare, men om du är ute efter att spela det med ett mer traditionellt spelsystem så kvittar ju det i alla fall. Premissen är i alla fall att försöka fly från fångenskapen hos Mama Olympia. Här hittar du I Gudadrottningens klor.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag körde introäventyret till Hjältarnas tid för en spelare på 1,5 timme! men då hade jag inte direkt bråttom. Pasar man på det lite och förenklar striderna kan det kanske vara gjort på 1 timme.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
jag skulle köra nån slags bar fight-scenario.

* Rollpersonerna ska träffa en viktig person som har lite superintressant information till dem. Gör det till något väldigt personligt, exempelvis information om var de kan hitta rovriddaren Sleither som plågat rollpersonerna och deras familjer tidigare, men som nu är en jagad laglös som gömmer sig (det är bra om rollpersonerna inte vet hur personen ser ut, som att han alltid haft en hjälm eller så på sig tidigare. Se varför senare...). De har någon grundläggande information om kontakten de skall möta, så som "en utbyggdsjägare från öster" eller "En tjuv som ligger lågt efter en misslyckad kupp". Något litet som inte gör det uppenbart vem de söker efter, men som ger dem något att börja resonera kring.

* Börja med att de kommer in på en taverna/bar/krog. Beskriv hur doften av mat och öl och människor slår emot dem, och hur värmen från elden får deras regnvåta kläder att ånga. Det sitter lite folk här inne redan och njuter av mat och dryck och samkväm.

* De hittar ett bord och nån kommer fram för att ta deras beställning. Lite lätt rollspelande "in character" där värdshusvärden hälsar dem välkomna och presenterar vad värdshuset har att erbjuda. Låt värdshusvärlden släppa något rykte, eller fråga lite om rollpersonerna (se där, en dvärg ibland oss? Välkommen, vad för dig ner från bergen den här tiden på året?).

* Värden drar sig tillbaka för att hämta deras mat och dricka, och spelarna får en chans att diskutera ryktena de just fick höra, eller se sig om och fundera över vem av värdshusets andra besökare som är deras kontaktperson.

* Här efter blir det lite friformande av förloppet beroende på vad spelarna gör. Börjar de söka kontakt med olika SLP:er för att höra efter vem som kan vara deras kontakt är det bara att köra på det. Låt dem slå lite slag för att se om de kan se detaljer om de olika SLP:erna som kan hjälpa dem hitta rätt. Eller lyssna på deras resonemang och om de har bra vettiga logiska argument för varför det borde vara en viss SLP, kör på det! Det är kul när man som spelare lyckas lista ut något och får känna sig smart =) I så fall säger kontakten att det kan finnas öron överallt och "möt mig i stallet om en kvart".

* Om spelarna avvaktar lite, låt värdshusvärden komma in med maten. Antingen har värdshusvärden med sig en lapp som han säger att han blev ombedd att ge till rollpersonerna, eller så kommer det strax någon annan SLP (kontakten) och stötter in i en av de sittande rollpersonerna "av misstag". Personen ber om ursäkt, men när rollpersonen tittar ner mot sin mat igen ligger det en lapp bredvid tallriken som säger "det finns öron och ögon överallt, möt mig i stallet om en kvart".

* rollpersonerna kommer ut i stallet hittar de ett lik. Den döde stämmer förvisso in på beskrivningen av kontakten, men är inte den person de träffade inne på värdshuset. Då hör de ett harklande bakom sig och när de vänder sig om står personen från värdshuset där tillsammans med ett par hejdukar. "Det är jag som är Sleither" säger han. "Jag har hört att ni letar efter mig."

* Slå initiativ och ha en fajt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Rollspel är så mycket så det är svårt att veta vad du ska visa utan att veta syftet. Skall det vara tärningsmekaniker eller friform (eller något annat)? SL styrt eller samberättande? Sandlåda eller med en färdig handling? Spelar settingen ingen roll alls? Är det för vuxna eller barn? Vilken genre? Är det viktigt att scenariot får ett slut eller kan man bryta för att ge deltagarna ett sug efter mer?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Henke;n316231 said:
Rollspel är så mycket så det är svårt att veta vad du ska visa utan att veta syftet. Skall det vara tärningsmekaniker eller friform (eller något annat)? SL styrt eller samberättande? Sandlåda eller med en färdig handling? Spelar settingen ingen roll alls? Är det för vuxna eller barn? Vilken genre? Är det viktigt att scenariot får ett slut eller kan man bryta för att ge deltagarna ett sug efter mer?

Tanken var portering till endera M:0 eller HT, så då är det tärningsbaserat och SL-styrt. Genre och setting lämnade jag lite öppet, men låt säga något som passar in i eller går att anpassa för nämnda spel. Det ska nog passa unga vuxna och uppåt, så ganska generiskt där. Det kommer nog att vara en viss timebox, så det kan behöva brytas. Syftet är intro och väcka intresse, men ändå så "riktigt" spel som möjligt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
hakanlo;n316249 said:
Tanken var portering till endera M:0 eller HT, så då är det tärningsbaserat och SL-styrt. Genre och setting lämnade jag lite öppet, men låt säga något som passar in i eller går att anpassa för nämnda spel. Det ska nog passa unga vuxna och uppåt, så ganska generiskt där. Det kommer nog att vara en viss timebox, så det kan behöva brytas. Syftet är intro och väcka intresse, men ändå så "riktigt" spel som möjligt.
Har inte spelat HT, men M:0 har ju fullt med scenarion från zonkompendium som går att skala ner till någon enstaka konflikt och lite tankearbete. Just strid är en tidstjuv så där hade jag verkligen försökt korta ner den biten.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Henke;n316257 said:
Har inte spelat HT, men M:0 har ju fullt med scenarion från zonkompendium som går att skala ner till någon enstaka konflikt och lite tankearbete. Just strid är en tidstjuv så där hade jag verkligen försökt korta ner den biten.

Ja, helt rätt! Jag spanar lite där parallelt...
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Rymdhamster;n316221 said:
jag skulle köra nån slags bar fight-scenario.

* Rollpersonerna ska träffa en viktig person som har lite superintressant information till dem.
....
* Slå initiativ och ha en fajt!
Du har ju skrivit ett helt scenario här! Helt enligt vad jag tänker mig. Börjar dock känna att det kanske är i M:0-zonen jag ska kika....
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
hakanlo;n316261 said:
Du har ju skrivit ett helt scenario här! Helt enligt vad jag tänker mig. Börjar dock känna att det kanske är i M:0-zonen jag ska kika....

Ah, zonen. Mitt andra hem =D

Så antingen utgå från något av alla zonkompendium som Henke förslår, eller sminka om mitt förslag till PA. Så antingen en krog i arken, eller en liten handelsstation ute i zonen där det hänger en bunt zonfarare.

Sleither är ledaren för ett hänsynslöst gäng plundrare.

Hittar tyvärr ingen slumptabell för menyn på en post apocalyptisc krog =(
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Nu är det dags för lite trådnekromanti. Jag tänker samma fråga som trådstartaren, men förändrat till spel. Det finns en hel del indiespel som går att spela på rätt kort tid (Gudasaga, Final Girl, mm), men jag känner jag har lite för dålig koll. Är det någon som har tips på spel där en session tar två timmar eller mindre från att man plockar upp spelet tills man är klar för dagen?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Drakar och bananer: hitta på dungeons och sedan slå sig igenom dem. Vet dock inte var de svenska reglerna finns. Runt två timmar.

Dr. Magnethands: stoppa galningen som vill förstöra månen. Ej spelat.

InSpectres: typ Ghostbusters RPG. 45-60 min.

Imagine: berättarspel. Utforska fiktiva människors minnen och hopp. Runt timmen.

The Murder of Mr. Crow: slutscenen i en Sherlock Holmes-historia. 60 min.

This is Pulp: dock ej släppt, men klart. typ Indiana Jones RPG.1,5 timmar.


Jag hade även kört rymningsakten från Lady Blackbird, om det bara varit ett introscenario och sedan sluta när de tar The Owl ut på nya äventyr.
 
Top