Nekromanti Riktiga namn

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,711
Location
Göteborg
Skulle man inte kunna visa folks riktiga namn i profilen som syns till vänster i inläggen? Jamenar, man fyller ju redan (oftast) i dem i profilen, i alla fall. Jag tycker att det är trevligt att kunna referera till folk med deras vanliga namn, och det gör saker lättare när man ses på konvent.

Och så blir det liksom mysigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Genesis said:
Skulle man inte kunna visa folks riktiga namn i profilen som syns till vänster i inläggen? Jamenar, man fyller ju redan (oftast) i dem i profilen, i alla fall. Jag tycker att det är trevligt att kunna referera till folk med deras vanliga namn, och det gör saker lättare när man ses på konvent.

Och så blir det liksom mysigare.
Jag ser ju egentligen inte vinsten, men det är för att jag sedan typ tio år tillbaks har vanan att referera till folk som deras internetalias även IRL. Att jag själv haft Krank som smeknamn sedan '98 nångång gör att jag ser det som helt naturligt att tänka på er som "Genesis" och så vidare. jag blir helt bortkollrad när folk börjar använda folks riktiga namn - när vi träffades och du började snacka om vilka du varit hos så blev jag mest förvirrad, vilket kanske märktes (ständiga frågor om "vem är det?")...



Om jag ville bli refererad till som mitt vanliga namn så skulle jag, likt Krille, Marco och Måns väl för håken använda sagda namn som alias.

Jag tycker att det är trevligt med alias. Det ger en känsla av hemlig klubb och att tillhöra en exklusiv skara som träffas nångång i månaden och tar på sig lustiga hattar och sjunger fåniga sånger och inte låter några kvinnor vara med.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det där verkar vara en typisk jänkargrej. Både Yokiboy och den där andra GNSaren - inte Traffaut/Måns men, äh - har för vana att adressera folk med deras IRL-förnamn och/eller önska att andra skall göra det. Jag undrar varför.

Nå, det enda jag vill kommentera är att jag är helt tvärtom. Jag tycker bara det känns konstigt om någon feja jag aldrig träffat skulle kalla mig "Johan". Det är nämligen bara min släkt som kallar mig det. Och liksom: Hade jag velat bli kallad det så hade jag ju registrerat mig under det namnet (eller med mitt fulla namn, om Johan varit upptaget).

Vad jag vill bli kallad är Rising och inget annat, annars hade jag inte registrerat mig under det namnet. Det säger ju sig själv.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Mina fem cent är att jag försöker referera till folk i verkligheten med det epitet som de vanligtvis blir refererade till. Jag kallade alltså Yassilus för Martin så fort jag hade lärt mig vad han hette. Gardener (och Snigel) kallar jag Olle, och så vidare. Det är dock av ren artighet - om nån föredrar att kallas _hAwTbOi65_ i verkligheten så kör jag på det.

Trots detta så kvittar det mig om det införs eller inte.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Jag gör som du.

Herr Nils = Nicke
Chrull = Chrull
Rising = Rising
Organ = Anders
Lambi = Per
Vitulv = Niklas

&c.

Det sagt, tycker jag det är trevligt att känna till vad folk heter på riktigt. Det bidrar till community-känslan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
På forumet, och i forum-sammanhang, vill jag vara Eksem. Mycket för att Eksem är inte Jonas, och Jonas är inte Eksem. Eksem är en fanatisk DnD4-fan som tycker att man inte kan spela rollspel utan minis och att snygga kartor är viktigare än rollpersonernas motivation. Jonas är inte riktigt samma, utan skulle helst vilja spela Polaris nån gång.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,711
Location
Göteborg
Rising said:
Det där verkar vara en typisk jänkargrej.
Det kan nog kanske stämma. På The Forge så uppmanas folk att berätta vad de heter och referera till de riktiga namnen, och Story Games har en smart funktion där man kan se någons riktiga namn om man håller musen över användarnamnet.

Själv så gillar jag det, för det känns som om jag pratar med riktiga personer. Har jag träffat en forumit i verkligheten så har jag ett ansikte, men till exempel Måns ser jag fortfarande som ett användarnamn och inte som en riktig människa, liksom. Trots att han har sitt förnamn som användarnamn numera. Och när folk skriver rollspel så använder de ju knappast sina användarnamn på wrnu som författarnamn. Dessutom känns det på något sätt som om det är svårare att vara en skitstövel mot människor med namn än mot internetalias.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rising said:
Nå, det enda jag vill kommentera är att jag är helt tvärtom. Jag tycker bara det känns konstigt om någon feja jag aldrig träffat skulle kalla mig "Johan". Det är nämligen bara min släkt som kallar mig det. Och liksom: Hade jag velat bli kallad det så hade jag ju registrerat mig under det namnet (eller med mitt fulla namn, om Johan varit upptaget).

Vad jag vill bli kallad är Rising och inget annat, annars hade jag inte registrerat mig under det namnet. Det säger ju sig själv.
Jag är likadan, och det trots att jag signerar mina inlägg som "Erik".

Allvarligt talat, hur vet ni att jag inte heter Petronella Stangewskij och bor på Novala Semla? Riktiga namn är bosch på internet.

Erik, som undrar varför "Genesis" inte kallar sig vid sitt riktiga namn om han tycker det är viktigt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Genesis said:
Har jag träffat en forumit i verkligheten så har jag ett ansikte, men till exempel Måns ser jag fortfarande som ett användarnamn och inte som en riktig människa, liksom. Trots att han har sitt förnamn som användarnamn numera.
Fast, öh, då är det ju inte de "riktiga" namnen som är grejen ändå, jueh - utan huruvida du träffat oss eller inte. Och det finns det ingen forumfunktion för =)

Förutom på mitt nya jobb och inom släkten så har Krank de facto VARIT mitt namn på de flesta områden. Jag tänker fortsätta vara Krank.


Och den krank som finns på forumet och den krank som finns i verkligheten är oftast rätt lika varamndra, även om jag tycker att det är helt irrelevant vad det egentligen är för personer bakom användarnamnet. Jag gillar anonymiteten - utan att ha koll på personen så måste man liksom fokusera på t.ex de argument personen framför. Det är lite samma sak som de där löjligheterna som pågick när jag började här på forumet om att man nödvändigtvis som person måste tyckas allt det man argumenterar för på forum. Skit i personen, bemöt argumenten!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Även jag ställer mig emot att använda mitt riktiga namn. Då jag vill vara annonym och helst vill jag inte att mitt användarnamn ska vara kopplat till mig som person. För min del ligger mycket politik bakom det faktumet att jag vill vara annonym på nätet och har svårt att se att något gott ska komma ifrån att fara runt på nätet med mitt riktiga namn.

/Vicotnik som skyr övervakningssamhället som pesten.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Eksem said:
Eksem är en fanatisk DnD4-fan som tycker att […] snygga kartor är viktigare än rollpersonernas motivation.
Då borde Eksem ha varit på Stockholms spelkonvent.

 

Attachments

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag kör helst med alias här. Och om någon träffar mig IRL och kallar mig Mekanurg eller Mekke så är jag med på det. Jag har flera personnamn och i miljöer där det vanligaste är svårt att uttala går det bra att använda ett av de andra. Mina många namn är inte lika med min identitet.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Vicotnik said:
Även jag ställer mig emot att använda mitt riktiga namn. Då jag vill vara annonym och helst vill jag inte att mitt användarnamn ska vara kopplat till mig som person. För min del ligger mycket politik bakom det faktumet att jag vill vara annonym på nätet och har svårt att se att något gott ska komma ifrån att fara runt på nätet med mitt riktiga namn.

/Vicotnik som skyr övervakningssamhället som pesten.
Jag gillar internet och möjligheten att lägga sig på olika nivåer med mitt riktiga namn.

Annonymiteten känns trevlig även om det inte gör nått om folk vet vem jag är heter irl.

jag gillar möjligheten att olika personer kan lägga sig på olika nivåer beroende vilken nivå av engagemang man vill ha.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag vägrar avslöja mitt riktiga namn!

/Joel

*ahem*

Sanningen är den att jag inte hade samma öppna attityd till att dela ut (och kanske inte var lika bekväm med) mitt eget namn när jag reggade mig i urminnes tider. Visst kan man byta nick nuförtiden, men då blir det genast förvirrande för de som bara känner mig här på forumet som Pendragon (jag vet att jag blir förrvirrad när folk byter nick). Jag har nöjt mig med att kompromissa genom signera alla mina inlägg med mitt eget namn, så att alla kopplar samman mina identiteter.
Förhoppningsvis slipper jag alltså i fortsättningen bli tilltalad som Pendragon i den verkliga världen (jag är inte bekväm med det alls) och inte heller stöta på folk som inte har en susning om att det är jag som är Pendragon när jag presenterar mig som Joel. Bägge har inträffat, trots att jag är långtifrån en flitig konventare.

/Joel - igen
 
Top