Resinskrivare

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Någon som har erfarenhet av resinskrivare? Något man bör tänka på?
  • Hur illa är det med ångorna? Vilka resinmixar är bäst för att minimera effekterna? Borde det vara några problem om jag ventilerar ut på balkonggång eller behöver jag filter också? (Noterar att risken verkar vara allergi mot resin, vilket verkar byggas upp över tid)
  • Några tips på enkelt dragskåp/ventilation som går att ordna, möjligen med (kol?)filter?
  • Är det Resinskrivare+wash and cure-maskin som gäller för minst jobb?
  • Är det värt att vänta på Elegoo Mars 3 eller borde jag skaffa en Phrozen mini 4K eller någon annan modell? (Jag kommer främst vilja skriva ut saker i 28- eller 8mm-skala)
Tar gärna emot råd för var saker kan inhandlas också. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har ännu ingen erfarenhet, men går också i tankar på att skaffa en resinskrivare.
Kombon som visas i den här videon är det jag funderar på:

Det verkar på honom som om tvättspriten avger mer ångor än resinen. Men det verkar räcka med den ansiktsmasken de skickar med, och den är ju betydligt klenare än masken jag redan har när jag airbrushar.

När jag sökt på ställen att handla så är det https://www.3dprima.com/se som kommer upp mest. De verkar ha allt som behövs till rimliga priser. Men återigen, jag har ingen egen erfarenhet så jag kan gå i god för dem.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag har en Anycubic Photon.


  • Hur illa är det med ångorna? Vilka resinmixar är bäst för att minimera effekterna? Borde det vara några problem om jag ventilerar ut på balkonggång eller behöver jag filter också? (Noterar att risken verkar vara allergi mot resin, vilket verkar byggas upp över tid)
Jag kör waterwashable resin från AliExpress, det luktar närapå ingenting.
  • Några tips på enkelt dragskåp/ventilation som går att ordna, möjligen med (kol?)filter
Jag har min i köket med köksfläkten och en luftrenare igång, märks inte ens att den är igång.
  • Är det Resinskrivare+wash and cure-maskin som gäller för minst jobb?
Jag kör resin som kan tvättas i vanligt vatten. Men en cure-maskin kan vara bra på vintern när solen inte skiner så starkt. På sommaren kurerar jag dem på balkongen.
  • Är det värt att vänta på Elegoo Mars 3 eller borde jag skaffa en Phrozen mini 4K eller någon annan modell? (Jag kommer främst vilja skriva ut saker i 28- eller 8mm-skala)
Ingen koll på just de skrivarna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag har ännu ingen erfarenhet, men går också i tankar på att skaffa en resinskrivare.
Kombon som visas i den här videon är det jag funderar på:

Det verkar på honom som om tvättspriten avger mer ångor än resinen. Men det verkar räcka med den ansiktsmasken de skickar med, och den är ju betydligt klenare än masken jag redan har när jag airbrushar.

När jag sökt på ställen att handla så är det https://www.3dprima.com/se som kommer upp mest. De verkar ha allt som behövs till rimliga priser. Men återigen, jag har ingen egen erfarenhet så jag kan gå i god för dem.
Jag har en sån, men inte cure and wash. Cure and wash är lyx, tar bort några minuter per utskrift men jag tyckte inte att det kändes värt det som första skrivarinköp. Solen alternativt en random UV-lampa gör tricket.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Någon som har erfarenhet av resinskrivare? Något man bör tänka på?
  • Hur illa är det med ångorna? Vilka resinmixar är bäst för att minimera effekterna? Borde det vara några problem om jag ventilerar ut på balkonggång eller behöver jag filter också? (Noterar att risken verkar vara allergi mot resin, vilket verkar byggas upp över tid)
  • Några tips på enkelt dragskåp/ventilation som går att ordna, möjligen med (kol?)filter?
  • Är det Resinskrivare+wash and cure-maskin som gäller för minst jobb?
  • Är det värt att vänta på Elegoo Mars 3 eller borde jag skaffa en Phrozen mini 4K eller någon annan modell? (Jag kommer främst vilja skriva ut saker i 28- eller 8mm-skala)
Tar gärna emot råd för var saker kan inhandlas också. :)
Det enda som begränsar kvaliteten på mina utskrifter är 3D-modellerna. Jag köpte med flit en billig skrivare för att testa om jag gillade printandet och är väldigt positivt överraskad. Väldigt sällan trassel med utskrifter, väldigt bra detaljer (små pytte-tänder på små pytte-termagants blir finfina) och liksom, den skiter ut minis åt mig. Jag är lite osäker på vad jag skulle få ut av en dyrare maskin, kanske snabbare utskrifter? Bättre precision/detaljer behövs iaf inte.

De gånger det går på röven är det jag som gjort bort mig och då är jag glad att jag inte köpte en dyrare skrivare.

Jag har inte testat med water washable utan kört alkohol och spriten luktar, ångorna luktar inte men jag vill inte ha dem inne i huset ändå om jag kan undvika det. Garaget eller ett uthus har jag kört, och haft dörren öppen medans jag vistats där. I princip alla rekommendationer jag läst har tryckt på "well ventilated space" så det kan rimligen inte vara livsfarliga grejer i mindre doser.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Kontrollerat en del och resins effekter är att du kan bli hyperallergisk mot det och att det byggs upp över tid, men att risken är större vid direkt hudkontakt.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Är det resin som gäller för att skriva ut spelminiartyrer? Jag har börjat försöka lite på filamentskrivare med Battletechmodeller och med tanks har det gått hyggligt, men med mechs går det sämre. Vi har en resinskrivare på det lokala makerspacet, men ingen fungerande ventilation än.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Är det resin som gäller för att skriva ut spelminiartyrer?
Jag har testat på en kompis filamentskrivare.
Det samlade omdömet från spelgruppen är att det duger bra till spelpjäser som man inte tittar så jättenoga på.
Men mitt personliga omdöme som målare är att de är rätt tråkiga att jobba med. Sitter hela tiden och tänker "det här hade varit så mycket lättare och roligare om de gjorts på en bra skrivare."
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Är det resin som gäller för att skriva ut spelminiartyrer? Jag har börjat försöka lite på filamentskrivare med Battletechmodeller och med tanks har det gått hyggligt, men med mechs går det sämre. Vi har en resinskrivare på det lokala makerspacet, men ingen fungerande ventilation än.
Det finns modeller som funkar bra att skriva ut på filamentskrivare, tex Fat Dragon Games figurer är optimerade för filamentskrivare. Men, de får sällan till de minsta detaljerna om figurerna inte är optimerade just för en filamentskrivare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Är det resin som gäller för att skriva ut spelminiartyrer? Jag har börjat försöka lite på filamentskrivare med Battletechmodeller och med tanks har det gått hyggligt, men med mechs går det sämre. Vi har en resinskrivare på det lokala makerspacet, men ingen fungerande ventilation än.
Jag har inte provat filament, men min resinskrivare kräks ur sig fina modeller som kräver i princip noll efterbehandling utöver att ta bort supports, tvättas i sprit och ställas ut i solen. Jag har skrivit ut batcher med termagant-proxys à 9 st per gång och det tar efter utskrift kanske 5-10 min totalt att fixa till dem och starta igång nästa tryckning. Större modeller blir mindre plockande med supports, eller iaf mindre noggrant då de oftast inte är lika finlemmade.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det låter ju onekligen som vi skulle behöva få igång resinskrivaren. Men, tack för tipset av Fat Dragon! Jag menar, "Undead Gorillas". Det är ju 10 pluspoäng, minst!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Står och väger mellan en Mono X och en Mars 3 - det är rea på Mono X så den är inte så mycket dyrare, och jag skulle få den tidigare - så jag är kluven. Behöver jag storleken Mono X ger? Är 15mikrometer skilnnad verkligen så stor?

... och hur bygger jag ett skåp för att dra ut ångorna utan att lägga för mycket jobb eller pengar på det?
 
Top