Eon Repellera vandöd

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Hej, en regelfråga.
En av mina spelare slog fram förmågan Reppellera vandöd i kunskap och mysterier tabellen. Hur fungerar den förmågan?
Det står i den att vandöda av rang 16 eller lägre inte kan anfalla. Bak bland varelser i boken så finns det en zombie. Denna är död (ej vandöd?) Och har rang 12. Kan denna anfalla?
Om det gäller döda också så känns den sjukt bra då det enbart kommer vara mäktiga odöda som kan göra något mot rpn. (zombies antar att även skelett har under rang 16)
Vad går under titeln vandöda?
so. Exempel skulle kanske likätarna i äventyret St Kerons sista villa vara en vandöd och inte en död. Då denna kan förvandlas tillbaks. Eller är dessa mer besatta som demoner?
Tacksam för lite hjälp. =)
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Död/vandöd/odöd används ibland lite slarvigt men avser samma sak. Rätt term i EON är vandöd och inkluderar zombies, skelett och dina likätare etc. Sen finns även högre vandöda som helmgastar, lichar mfl och även lamior tror jag räknas hit även om de är ett specialfall.

Så med RP:s förmåga repellera vandöd så kan inga vandöda av rang 16 eller lägre komma nära (mäktig förmåga).
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Tack för svaret. Verkligen en mäktig förmåga.
Antog att de var samma men blev lite konfundersam när zombie och helmgast har olika namn på förmågan.
Med den förmågan, skulle du säga att likätaren blir sigsjälv om den kommer nära en rp med den förmågan. Som att demonens inflytande över kroppen bryts eller bara att de inte kan vara nära rpn? Eller kanske tom flyr..
Antar att likätaren har samma rang som en zombie. Dvs 12.
 

Wormrose

Paragrafryttare 3T6
Joined
19 Dec 2020
Messages
11
Location
Göteborg
Jag tycker likätare verkar mer som människor förvridna av daimotropiska/demoniska krafter än nekrotropiska, de följer ju mallen för skicklig krigare istället för zombie och blir sig själva om demonen dör. Däremot om man har något sätt att motstå eller motverka demoner borde det funka på dem, exempelvis bönen Demonisk utdrivning.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Håller med angående likätare.
Jag kan tycka att reppellera vandöd är lite för mäktig. Så kommer nog göra om den lite. Har två val jag sitter och funderar över.
1) Lägre odöda (rang under 16) får -2T6 på attacker mot rollpersonen.
2) Alla odöda får -1T6 på attacker mot rpn.
Jag lutar åt alternativ 2, för att jag tycker den är enklare att komma ihåg, samt att den får lite effekt på högre odöda också. =)
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Håller med angående likätare.
Jag kan tycka att reppellera vandöd är lite för mäktig. Så kommer nog göra om den lite. Har två val jag sitter och funderar över.
1) Lägre odöda (rang under 16) får -2T6 på attacker mot rollpersonen.
2) Alla odöda får -1T6 på attacker mot rpn.
Jag lutar åt alternativ 2, för att jag tycker den är enklare att komma ihåg, samt att den får lite effekt på högre odöda också. =)
Då får den ju bara en försämrad effekt av den här bakgrunden:
31 Försvaga vandöd: Rollpersonen har
en förmåga som försvagar vandöda. [Alla
vandöda, oavsett rang, får –1T6 på alla
slag om de befinner sig inom Kort avstånd
från rollpersonen.]
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Ah. Ok. Hade missat den. Kanske får ha kvar den som den är då. =)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Förmågans mäktighet beror ju i hög grad på hur ofta vandöda förekommer i äventyren. Kanske kommer den att upplevas som extra mäktig så snart alla spelledare får en hög smaskiga vandöda i händerna efter att de beställt nekrotropi-boken?
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Inser att den fungerar på paddmumierna i diamantäpplet. Så kommer bli en enkel Strid för den RPn. De andra kanske får lite problem fortfarande. =)
Undra hur den striden ska te sig. Mumierna kan inte anfalla RPn (tempelriddare) med förmågan, så de kommer rikta in sig mot övriga rps. Om tempelriddaren hamnar i enskild Strid mot en så kommer han alltid att vara anfallare? Så val av försvar (om mumien får göra ex defensivt försvar) spelar ingen roll då mumien inte kan bli anfallare?
Om då mumien riktar in sig mot andra rps och ignorerar honom. Hur skulle striden då delas upp?
Kommer hans sida alltid vara anfallare?
Eller kan rpn enbart springa runt och hugga mumierna som han själv känner för?
Hur skulle ni tolka denna förmåga i städer med flera parter och mot enskild odöd?
Kan en mer intelligent odöd kringgå denna förmåga genom att indirekt anfallare rpn? Säg välta saker på honom?
Kan en odöd anfalla rpn på avstånd?
 
Top