Religon Adasier

DenDärMalin

Veteran
Joined
11 Jun 2020
Messages
3
Hej jag ska snart spelleda mitt första roll spel och två av mina spelare vill spela adasier. Men jag kan inte hitta någon information om deras religon i boken som jag har så står det bara "För en adasier är är familjen och deras gud Muaraks levnadsregler mycket viktiga". Men vad innebär levnadsreglerna och hur skiljer det sig från Daak tron? Finns det någonstans jag kan hitta information om deras religon eller kan ni hjälpa mig?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,638
Location
Värnhem, Malmö
Om man nu av en händelse inte har möjlighet att leta rätt på en sexton år gammal bok kan man ge följande levnadsregler:
1. Adasierna är Muaraks utvalda folk. Han beskyddar alla adasier så länge de inte vänder sig från de tolv levnadsreglerna.
2. Kvinnan är lika helig som den bördiga jorden eftersom hon ger liv åt kommande generationer.
3. Den man som inte visar en kvinna vördnad är ingen riktig man och förtjänar inte Muaraks lycka.
4. Kvinnan skall föra släkten och dess minnen vidare. Släkten kan med säkerhet veta att barnet är hennes, men ingen kan säkert veta vem som är fadern.
5. Man kan äga jord lika lite som man kan äga luft eller vatten. Jorden du brukar för att få föda är Muaraks skapelse och är dig bara till låns.
6. Alla skapar sin egen lycka, ingen kan leva på ens förfäders bedrifter. Men alla bär med sig och lär sig av sina förfäders minnen och lärdomar, från den store guden Muarak.
7. Den som far med osanning och baktalar sina fränder skall straffas med Muaraks vrede.
8. Lidande är Muaraks sätt att lära de hårda mjukhet och de högmodiga fromhet. Den som beklagar sig över sitt lidande har inte lärt sig dess syfte och kommer att tuktas av Muarak till dess man kommer till insikt.
9. Endast de fromma är värdiga Muaraks kärlek.
10. Den som öppnar sin dörr åt en främling i nöd skall själv finna öppna dörrar när nöden tränger sig på. Den som ger av sitt bröd åt en hungrande, skall själv finna bröd när hungern är som starkast. Men den som stänger sin dörr och själv äter sitt bröd skall blott finna stängda dörrar.
11. Den som förlåter skall få förlåtelse och de som tröstar skall finna tröst. Den som sårar skall såras och den som slår skall slås.
12. Genom hårt arbete och vedermöda uppnår man lycka och visar Muarak vördnad. Den som arbetar för annat än mat, kläder och husrum förtjänar inte Muaraks lycka.
 
Top