KH Religiösa ankor

Kensai

Veteran
Joined
8 May 2020
Messages
11
Halloj!

Efter gårdagens session KH kom frågan om vilken/vilka gudar ankor tillber på tals? Har någon haft samma tankar? Hur har ni gjort?

Sail on!
Rikard
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Nu talar jag inte alls för Kopparhavets Hjältar, men jag minns att Erebs ankgud i de ursprungliga DoD-böckerna var en rätt uppenbar parodi på Disney vilket inte riktigt var min grej. Jag började istället skissa på ett äventyr i ett Ereb där ankor inte hade några gudar (vilket gjorde dem utstötta) och rollpersonerna är här ankor som bestämt sig för att ta reda på vad som hänt med deras gud. Det hela skulle bli ett Indiana Jones-aktigt äventyr med historiska efterforskningar, letande i ruiner etc. för att hitta sitt ursprung. Upplösningen skulle vara att ankor från början var halvlängdsmän (kan ha snott detta koncept från någon annan stans) och att en gudom förvandlade dem till ankor för att de skulle klara sig från en enorm översvämning. Kanske kan vara något att bygga vidare på? :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Gudar hänger ihop med kultur, inte med folkslag. Det är klart att Kopparhavets olika ankbefolkningar har sina kulturella egenheter, och de sätter säkert sin egen "twist" (näbb?) på gudar som Utu, Marduk och Erekshigal. Men det finns ingen separat gud som är specifik just för folkslaget. På samma sätt som ankor inte heller har ett specifikt språk.

Sedan kan det finns enskilda eller lokala gudar som bara dyrkas av ankor. Lite på samma sätt som dvärgar dyrkar Buzur. Men det handlar isf om lokala ank-kulturer, inte någon övergripande gud för alla ankor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Så den goda nyheten är att det finns inget som hejdar den hågade att smyga in ankstaden Anaspurru vars prästkung Jehoiakim dyrkar guldets herre Wal i sin storra pengaziggurat
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Halloj!

Efter gårdagens session KH kom frågan om vilken/vilka gudar ankor tillber på tals? Har någon haft samma tankar? Hur har ni gjort?
Jag gissar att det blands Kopparhavets handelsankor offras och beds en del till Kastyke, men även stormgudar som Marduk. Som Leon är inne så väljer man inte ut någon speciell gud som man tillber extra mycket, utan de har alla olika domäner och syften, som inte sällan (iaf om man frågar prästerskapet) överlappar. Tempel är en fungerande del av det sociala livet och de har ansvar och makt. Exempel är det inte sällan som Utus präster övervakar kontraktskrivande, inte för att de har något med juridik eller administration att göra, utan för att man inte ljuger när Utu har ögonen på en. Ereshgigals prästerskap handhar begravningar och kan, mot en summa såklart, försäkra de efterlevande att den avlidne inte återvänder som vandöd (vilket naturligtvis inte bara är besvärligt, utan det vittnar också om att familjen inte har det så gott ställt!). På samma sätt har alla tempel och präster en stor och viktig del i människor (och ankors!) liv. Det handlar inte bara om böner före en sjöfärd, utan en påkostad offermässa kan även smörja helt andra hjul än de gudomliga.

Dock, gudarna finns, präster är deras språkrör, det påverkar allas liv.

Systemet kring Tecken är en viktig del av detta, och vi uppmuntrar att man väver in spådomar och teckentydare så mycket som möjligt! :)
 
Top