Nekromanti [Reign] Era erfarenheter av Companies

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Reign har ju regler för organisationer, så att rollpersonerna ska kunna styra typ tjuvgillen, värdshus och nationalstater eller vad nu spelarna gillar. Verkar rätt häftigt, sa nån här på forumet, så jag läste reglerna.

Och, tja, de kanske är bra. Jag har lite svårt att se hur det fungerar kring spelbordet. Ett alternativ är att spela 'vanliga' spelmöten ett tag, följt av ett spelmöte där man spelar sitt Company. Det låter otroligt mekaniskt.

Genomgången av handlingar som ett Company kan företa sig känns också rätt styltig. Att ett company bara kan företa sig ett snävt antal olika handlingar känns som en väldigt brädspelig mekanik - läser jag fel? Eller går det att få flyt i att spelarna beskriver vad de vill att deras company gör och spelledaren tolkar detta till att passa reglerna, istället för tvärt om?

Jag har också svårt att greppa hur spelledaren ska förhålla sig till companies som inte styrs av rollpersoner. SL behöver ju såklart skapa ett grannsamverkan-company för att rollpersonernas tjuvgille ska ha något att tävla med, men sen då? Hur många till? Ett company blir ju svagare om de behöver agera mot flera rivaler, så det känns som en rätt viktig regelmässig påverkan om spelledaren fyller världen med mängder av companies och spelar ut deras handlingar mot varandra. Men det låter jättejobbigt att göra.

Har ni testat Reign? Eller läst det med andra ögon än mina?
 
Top