Regler för att resa till fots

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
281
Med hänvisning till denna tråd och frågeställningar kring hur snabbt man egentligen kan ta sig fram till fots och hur man reglar det presenterar jag lite snabbt Zanguinas take. Feel the crunch <3

Reglerna tillämpas i huvudsak och med fördel när man vill snabbspela men ha koll på hur lång tid en resa tar eller när man vill vara noggrann med hur resandets umbäranden påverkar rollpersonerna inför utmaningar utöver själva vandrandet.

Handlingen (Handlingstyp: Fysisk prestation):

(Grundegenskap: Förflyttning, Färdighet: Atlet, (eventuell) Spetskunskap: Marsch)

Svårighet

Grundsvårigheten för att färdas till fots är lika med värdet i Förflyttning hos den i sällskapet med lägst Förflyttning. Ett slag görs var fjärde spelad timme.

(Det genomsnittliga värdet i Förflyttning för den människolika arten farang är 5)

Lyckat

Vid resor till till fots innebär en lyckad handling att man färdas lika många kilometer per timme som grundsvårigheten (utan modifikationer).

Misslyckat

Vid resor innebär det att man färdas långsamt; antal vandrade kilometer per timme sänks med differensen mellan Svårighet och Framgångar.

Fysisk påfrestning vid resor till fots:

"Resor till Fots

Vid längre resor till fots slår spelaren ett slag med Uthållighet, där Svårigheten är en (1) för varje timme på resande fot. Rollpersonen får den negativa differensen i FP*. Denna noteras på rollformuläret och börjar gälla direkt. Ett tärningsslag görs var fjärde spelad timme. En halvtimmes vilopaus sänker Svårigheten med 1. Svårigheten ackumuleras under dagen.

Exempel: Zolkert är på väg till Ibstariac för att där söka efter sina vänner. Efter fyra timmars färd slår spelaren Arthur ett slag med sin Uthållighet mot Svårigheten 4. Han slår 3 och Zolkert får därmed 1 i FP. Resan fortsätter ytterligare fyra timmar efter trettio minuters rast. Svårigheten för nästa slag är alltså 7: 8 för totalt 8 timmars färd, minus 1 tack vare rasten. Arthur slår 2 och Zolkert får 6 i FP. Till slut får Zolkert vila, och nästa dag, när färden fortsätter, är Svårigheten återställd till 0 igen.

Rida

Även riddjur blir utmattade vid långa resor. Vid en hastighet motsvarande skritt fungerar det som vid resor till fots, men det är riddjurets Uthållighet som används och riddjuret som eventuellt drabbas av FP. Vid snabbare ritt, motsvarande trav, är Svårigheten 3 per timme och vid en hastighet motsvarande galopp är den 6 per timme. För ryttaren gäller Svårigheten 2 per timme vid både trav och galopp.

Tungt lastad

En person som bär mer i kg än värdet han eller hon har i Bärförmåga har en Grundutmattning i form av FP som är lika med antal kg över Bärförmågan (avrundat uppåt). Om man utför fysiskt ansträngande handlingar samtidigt som man är tungt lastad får man ytterligare +1 i FP per timme vid både trav och galopp.

*FP = Fysisk Påfrestning. Vid en viss nivå FP sänks vissa grundegenskaper temporärt vilket påverkar handlingsslag, då SeT (de tärningar man tillför poolen från grundegenskaperna, som är den enda "obligatoriska") tillfälligt minskar i antal.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
8,430
Location
Ludvika
Reglerna tillämpas i huvudsak och med fördel när man vill snabbspela men ha koll på hur lång tid en resa tar
Av ren nyfikenhet, om det där är för när man vill snabbspela, vad är er föreslagna lösning när man vill ta ut svängarna?
 

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
281
Av ren nyfikenhet, om det där är för när man vill snabbspela, vad är er föreslagna lösning när man vill ta ut svängarna?
Kan man reglerna går det ju fort. Har fysisk påverkan eller resans tidsåtgång ingen större relevans för spelet i övrigt är det bara att bortse från reglerna där. Det är annars till för när man vill ta ut svängarna också, när resan är en viktig del av själva äventyrandet.

Annars ett sätt att göra transportsträckor lite speliga istället för att bara trött konstatera: "ah men ni åker till Ibstariac, ni är där efter typ två veckor..."

Om Rollpersonerna reser utan tidspress eller utan att göra en grej av att ta sig fram forcerat behöver reglerna inte tillämpas, om man inte vill addera extra crunch. Vill man det så blir det såklart roligare, dock.
 
Last edited:

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
281
Hur fungerar det spelpraktiskt?

En genomsnittlig människolik varelse (med Grundegenskap: Förflyttning 5) och viss träning/erfarenhet (säg Färdighet: Atlet 3 och Spetskunskap: Marsch 2) har inga problem med att tillryggalägga fyra mil om dagen till vägs, så länge denne inte drabbas av FP vid uthållighetscheck, är tungt lastad eller marscherar under taskiga förhållanden (vilket höjer svårigheten). Detta gör, i kombination med dåliga möjligheter till vila, att FP reducerar Grundegenskaperna temporärt, vilket gör det svårare att lyckas med nästa slag. Det blir lätt en nedåtgående spiral där FP representerar skoskav, missnöje, utmattning osv.

Å andra sidan kan mycket lyckade slag ge progressbonus, som gör påföljande marschpass lättare att lyckas med.
 

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
281
Reglerna kan också användas om Rollpersonerna "tävlar" mot ett mål med en annan aktör, eller när det är viktigt att hålla koll på var en fiende eller liknande finns i förhållande till rollpersonerna (om detta inte är bestämt sedan innan). SL kan då använda reglerna för att se hur långt den andra aktören förflyttar sig.
 

Tant Ragnar

Swordsman
Joined
23 Jun 2016
Messages
658
Ooo coolt! Om man pluggar in siffror på färdigheter, är det då möjligt att få resultat som beskrivits i andra inlägg; upp till 20-30 mil om dagen under optimala förhållanden för en mongolisk budbärare, allt från några kilometer till 3-4 mil för en armé som vandrar till fots, springa ett marathon om dagen flera veckor i sträck för en modern ultra-löpare?
 

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
281
Ooo coolt! Om man pluggar in siffror på färdigheter, är det då möjligt att få resultat som beskrivits i andra inlägg; upp till 20-30 mil om dagen under optimala förhållanden för en mongolisk budbärare, allt från några kilometer till 3-4 mil för en armé som vandrar till fots, springa ett marathon om dagen flera veckor i sträck för en modern ultra-löpare?
Rent teoretiskt, absolut.
Man kan ju maxa grundegenskaper och spetskunskaper till exempel (om man vill spela någon ekvivalens till en mongolisk budbärare) samt lägga till ytterligare spetskunskaper.
Man kan även skaffa skor av hög kvalitet, vilket skulle kunna generera tärningsbonus till adekvata handlingar.
Sen måste man ju ha tärningarna på sin sida också.
 
Top