ÅkeZorkh
Problematisk fiskhandlare från Bretagne
- Joined
- 16 Dec 2018
- Messages
- 477
Med hänvisning till denna tråd och frågeställningar kring hur snabbt man egentligen kan ta sig fram till fots och hur man reglar det presenterar jag lite snabbt Zanguinas take. Feel the crunch <3
Reglerna tillämpas i huvudsak och med fördel när man vill snabbspela men ha koll på hur lång tid en resa tar eller när man vill vara noggrann med hur resandets umbäranden påverkar rollpersonerna inför utmaningar utöver själva vandrandet.
Handlingen (Handlingstyp: Fysisk prestation):
(Grundegenskap: Förflyttning, Färdighet: Atlet, (eventuell) Spetskunskap: Marsch)
Svårighet
Grundsvårigheten för att färdas till fots är lika med värdet i Förflyttning hos den i sällskapet med lägst Förflyttning. Ett slag görs var fjärde spelad timme.
(Det genomsnittliga värdet i Förflyttning för den människolika arten farang är 5)
Lyckat
Vid resor till till fots innebär en lyckad handling att man färdas lika många kilometer per timme som grundsvårigheten (utan modifikationer).
Misslyckat
Vid resor innebär det att man färdas långsamt; antal vandrade kilometer per timme sänks med differensen mellan Svårighet och Framgångar.
Fysisk påfrestning vid resor till fots:
"Resor till Fots
Vid längre resor till fots slår spelaren ett slag med Uthållighet, där Svårigheten är en (1) för varje timme på resande fot. Rollpersonen får den negativa differensen i FP*. Denna noteras på rollformuläret och börjar gälla direkt. Ett tärningsslag görs var fjärde spelad timme. En halvtimmes vilopaus sänker Svårigheten med 1. Svårigheten ackumuleras under dagen.
Exempel: Zolkert är på väg till Ibstariac för att där söka efter sina vänner. Efter fyra timmars färd slår spelaren Arthur ett slag med sin Uthållighet mot Svårigheten 4. Han slår 3 och Zolkert får därmed 1 i FP. Resan fortsätter ytterligare fyra timmar efter trettio minuters rast. Svårigheten för nästa slag är alltså 7: 8 för totalt 8 timmars färd, minus 1 tack vare rasten. Arthur slår 2 och Zolkert får 6 i FP. Till slut får Zolkert vila, och nästa dag, när färden fortsätter, är Svårigheten återställd till 0 igen.
Rida
Även riddjur blir utmattade vid långa resor. Vid en hastighet motsvarande skritt fungerar det som vid resor till fots, men det är riddjurets Uthållighet som används och riddjuret som eventuellt drabbas av FP. Vid snabbare ritt, motsvarande trav, är Svårigheten 3 per timme och vid en hastighet motsvarande galopp är den 6 per timme. För ryttaren gäller Svårigheten 2 per timme vid både trav och galopp.
Tungt lastad
En person som bär mer i kg än värdet han eller hon har i Bärförmåga har en Grundutmattning i form av FP som är lika med antal kg över Bärförmågan (avrundat uppåt). Om man utför fysiskt ansträngande handlingar samtidigt som man är tungt lastad får man ytterligare +1 i FP per timme vid både trav och galopp.
*FP = Fysisk Påfrestning. Vid en viss nivå FP sänks vissa grundegenskaper temporärt vilket påverkar handlingsslag, då SeT (de tärningar man tillför poolen från grundegenskaperna, som är den enda "obligatoriska") tillfälligt minskar i antal.
Reglerna tillämpas i huvudsak och med fördel när man vill snabbspela men ha koll på hur lång tid en resa tar eller när man vill vara noggrann med hur resandets umbäranden påverkar rollpersonerna inför utmaningar utöver själva vandrandet.
Handlingen (Handlingstyp: Fysisk prestation):
(Grundegenskap: Förflyttning, Färdighet: Atlet, (eventuell) Spetskunskap: Marsch)
Svårighet
Grundsvårigheten för att färdas till fots är lika med värdet i Förflyttning hos den i sällskapet med lägst Förflyttning. Ett slag görs var fjärde spelad timme.
(Det genomsnittliga värdet i Förflyttning för den människolika arten farang är 5)
Lyckat
Vid resor till till fots innebär en lyckad handling att man färdas lika många kilometer per timme som grundsvårigheten (utan modifikationer).
Misslyckat
Vid resor innebär det att man färdas långsamt; antal vandrade kilometer per timme sänks med differensen mellan Svårighet och Framgångar.
Fysisk påfrestning vid resor till fots:
"Resor till Fots
Vid längre resor till fots slår spelaren ett slag med Uthållighet, där Svårigheten är en (1) för varje timme på resande fot. Rollpersonen får den negativa differensen i FP*. Denna noteras på rollformuläret och börjar gälla direkt. Ett tärningsslag görs var fjärde spelad timme. En halvtimmes vilopaus sänker Svårigheten med 1. Svårigheten ackumuleras under dagen.
Exempel: Zolkert är på väg till Ibstariac för att där söka efter sina vänner. Efter fyra timmars färd slår spelaren Arthur ett slag med sin Uthållighet mot Svårigheten 4. Han slår 3 och Zolkert får därmed 1 i FP. Resan fortsätter ytterligare fyra timmar efter trettio minuters rast. Svårigheten för nästa slag är alltså 7: 8 för totalt 8 timmars färd, minus 1 tack vare rasten. Arthur slår 2 och Zolkert får 6 i FP. Till slut får Zolkert vila, och nästa dag, när färden fortsätter, är Svårigheten återställd till 0 igen.
Rida
Även riddjur blir utmattade vid långa resor. Vid en hastighet motsvarande skritt fungerar det som vid resor till fots, men det är riddjurets Uthållighet som används och riddjuret som eventuellt drabbas av FP. Vid snabbare ritt, motsvarande trav, är Svårigheten 3 per timme och vid en hastighet motsvarande galopp är den 6 per timme. För ryttaren gäller Svårigheten 2 per timme vid både trav och galopp.
Tungt lastad
En person som bär mer i kg än värdet han eller hon har i Bärförmåga har en Grundutmattning i form av FP som är lika med antal kg över Bärförmågan (avrundat uppåt). Om man utför fysiskt ansträngande handlingar samtidigt som man är tungt lastad får man ytterligare +1 i FP per timme vid både trav och galopp.
*FP = Fysisk Påfrestning. Vid en viss nivå FP sänks vissa grundegenskaper temporärt vilket påverkar handlingsslag, då SeT (de tärningar man tillför poolen från grundegenskaperna, som är den enda "obligatoriska") tillfälligt minskar i antal.
Last edited: