Nekromanti Regelhjälp med Neotech 2. Dubbelskott och måttning

Ormbäraren

Veteran
Joined
10 Jul 2012
Messages
2
Hej! Jag har nyligen fått låna neotech 2 av en vän, och sitter och funderar lite på måttning och dubbelskott?
Jag är mest ute efter att antingen få mina funderingar konfirmerade eller nedskjutna.

Om vi säger att jag måttar ett skott mot huvudet. Innebär det att jag när jag väl skall slå vart jag träffar, att jag slår en t10 istället för en t100, och kolla på n2-129? Det är så jag uppfattat det hur som helst.

Detta leder in på en oklarhet när det kommer till dubbelskott. Grundreglerna för dubbelskott är rätt glasklara. Jag förstår hur de tänker med rekyl osv. Men en liten mening förstör allt. "Om skytten måttar skottet räknas alltid träffpunkten på träfftabellen som det lägsta värdet."
Jag försöker resonera både realistiskt, logiskt och matematiskt här. Men förstår verkligen inte vad de försöker säga.

Om jag måttar mot huvudet med ett dubbelskott, innebär det att jag slår en t10 för delområdet överhuvudtaget? Eller räknas träffen som det "lägsta värdet"? (Den luddiga förklaringen?!) Och eftersom alla delområdestabeller enbart går från 1-10, innebär det att man inte kan måtta med dubbelskott med något som har mer än 1 i rekyl på kort avstånd? (rekyl*10 osv...?)
Kort och gott: Vad är det man drar ifrån rekylen på? Vad och hur slår man och räknar man för måttning vid dubbelskott?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Kul att någon tar upp denna gamla synd! =)

"Lägsta" syftar till det intervall som träffområdenas delområden har (typ "Skalle 1-3" (gissade värden, har inte boken tillgänglig)). Då är riktmärket för första kulan "1".

Om det känns hårt kan du lätt husregla det till "Högsta". Då kommer många dubbelskott att träffa samma delområde vid korthållsskytte.
 
Top