Nekromanti Regelfrågor

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Hejsan! Short time lurker, first time poster.

Har nyligen börjat lira HT då jag dels blev lockad av dess system vilket på pappret verkade gött, samt att det kändes som en bra gatewaydrug då planen var att få grabben att fastna för denna supersköna hobby.

Blev en del småmissar och annat då det är första gången på länge som jag körde som SL, samt nytt system för alla inblandade. Dock gick allt som hoppats och alla tyckte det var kul och att systemet var riktigt bra. Detta från mina normala medspelare som är gamla rävar i hobbyn.

Så, till frågorna.

1. Är det korrekt att ge en parad/skyddsslagg gentemot varje attack man får under en runda eller får man bara en parad likt anfall?

2. Finns det någon som sitter inne på lite goa riktlinjer för hur man snor grejor från andra spel? Tänker först på besvärjelser samt motståndare av olika slag.


Som sagt nytt system, så saker och ting går inte på auto som med vissa andra jag kan bättre.

Mången tack för hjälp.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Hej, och välkommen till forumet!

Bastich;n329261 said:
Blev en del småmissar och annat då det är första gången på länge som jag körde som SL, samt nytt system för alla inblandade. Dock gick allt som hoppats och alla tyckte det var kul och att systemet var riktigt bra. Detta från mina normala medspelare som är gamla rävar i hobbyn.
Låter som rätt prioritering, kul är bättre än rätt när man håller på och lär sig!

Bastich;n329261 said:
1. Är det korrekt att ge en parad/skyddsslagg gentemot varje attack man får under en runda eller får man bara en parad likt anfall?
Man får försvara sig mot så många attacker man behöver, (vilket i praktiken är upp till fyra stycken per runda, man får inte anfalla ett mål som redan anfallits fyra gånger).

Bastich;n329261 said:
2. Finns det någon som sitter inne på lite goa riktlinjer för hur man snor grejor från andra spel? Tänker först på besvärjelser samt motståndare av olika slag.
Det är ju ganska enkelt att skapa besvärjelser och varelser i HT, så jag skulle snarare skapa från grunden istället för att göra konverteringsregler. Vilket system hade du tänkt att utgå ifrån?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Tackar för svar och välkomnande!

Ja, kul är helt klart viktigare än rätt när man ska lära sig, håller helt med.
Förutom att grabben hade kul och är taggad på nästa omgång så var det väldigt roligt att även vi gamla rävar hade såpass kul med ett nytt system som ändå har en hög igenkänningsfaktor.

Gällande försvar, så var det så jag tänkte mig, vilket var bra. :)

Anledningen till att jag frågar om konverteringsregler är mest för att det är ett nytt system jag inte har full koll på, tar en stund innan jag hittar den intuitiva feelen. Ville mest se om det fanns någon bra quickfix.

System jag tänkt sno ifrån, tja egentligen vilket som helst. Har ett system, kanske mest setting, något bra då snor jag det för att skapa något kul och episkt för grabben. Finns ju massa gött därute att plocka ifrån.

Dock så är nog Drakar och Demoner (Chronopia till viss del, samt allt innan) det jag kikar mest på. Såg i en annan tråd lite snabba riktlinjer hur man konverterade SLP.
Besvärjelser har jag dock inte fått riktigt bra koll på, så eventuella konverteringar där riskerar att balla ur.
Det kommer säkerligen med tiden, men ibland är man otålig. :p
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Magins väv har ett kapitel om att skapa besvärjelser, och utökar listan med besvärjelser, den är ett tips ifall du inte redan har den.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Har den redan, samt Hjältarnas Väg. Täcker ju det mesta. Funderar för tillfället på att införskaffa äventyrs- och kampanjböckerna. Förstod att det fanns lite till där, om inte annat för att ha någon typ av färdig setting innan Kopparhavets Hjältar släpps.
Lär bli en jämrans massa spel i den settingen.

Men tackar för tips, besvärjelsemekandet kommer med tiden om inte annat. Behöver bara bli lite varm i kläderna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bastich;n329286 said:
Har den redan, samt Hjältarnas Väg. Täcker ju det mesta. Funderar för tillfället på att införskaffa äventyrs- och kampanjböckerna. Förstod att det fanns lite till där, om inte annat för att ha någon typ av färdig setting innan Kopparhavets Hjältar släpps.
Lär bli en jämrans massa spel i den settingen.
Hjältarnas Tid har ingen direkt setting, utan de världselement som förekommer i böcker är främst lokala angelägenheter som inte sitter ihop på något särskilt sätt.

Jag har inte faktiskt spelat den, men efter en genomläsning eller två så verkar Död Kvinnas Kista som ett väldigt stabilt äventyr som kan hålla i många spelmöten.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Har förstått att det inte finns en övergripande setting utan att det är lösa boliner, vilket kan ha sina fördelar det med. Kan ju lugnt säga att jag har en svår abstinens efter Kopparhavets Hjältar i dagsläget.

Sen så kan ju färdiga äventyr vara ett väldigt bra hjälpmedel att komma in i reglerna och tänket för system i helhet, oaktat handlingen.
 
Top