Nekromanti Regelfråga - Western 3

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Håller på och läser i Western 3, då vi eventuellt ska köra det lite, medan vi väntar på nya upplagan. Är dock helt ny när det gäller Western, har varken varit SL eller spelare.

Så nu har jag en liten fråga till er, alla gamla Western-experter. Det är så att jag försöker hitta mer information i regelboken om en sak. Detta är något som jag än så länge bara hittat på spelledarskärmen, och det är under ”Förflyttning under strid”. Vid punkt/notering 3 där under så står följande: ”Personer kan gå sin SNABBHET x 0,5 utan modifieringar.”. Normalt så kan man till fots förflytta sig sin SNABBHET x 1 meter vid strid, gör man dock det så får man modifieringen ”Samtidig handling -10” när man vill skjuta samtidigt. Så eventuella modifieringar som menas i noteringen antar jag är just ”Samtidig handling -10”!?

Jag hittar dock ingen information om denna regel i boken. Eller var det först med Spelledarskärmen som regeln dök upp? Och i så fall, är det sagt något officiellt om att regeln ska gälla? Kör ni med den?
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
"Fryser något fruktansvärt där jag legat på vakt i timmar i snöstormen. Varför tog jag inte med med mig min ytterrock för. fingrarna är stelfrusna och nu är det becksvart ute. Ingen toppendag att ligga i provisoriskt bakhåll men hade inget val, mina förföljare var för nära. Hör ingenting heller för vinden är kraftig, öronen bränner av köldskador".

Finns en del som skulle kunna vara modifieringar.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Jag håller inte med i just det här fallet. För under punkt/notering 1 så står det följande: "Glöm inte modifieringarna för "samtida handlingar" och "till häst".". Denna notering ska gälla under strid till fots (även till häst, men det kvittar), då man väljer och förflytta sig sin SNABBHET x 1.

Bara för att man väljer och gå (SNABBHET x 0,5) istället, så ska väl inte alla typer av modifieringar försvinna? Den enda jag kan tänka mig som menas är just "Samtida handling", eller har jag tolkat det hela fel? :)

Tycker att regeln låter lite konstig, inte pga modifieringen, utan mer det faktum att man kan välja och gå istället för och springa, mitt i en eldstrid, just för och slippa modifieringen "Samtidig handling". Har som sagt letat runt i regelboken en massa efter denna lilla "regel" som jag hittade på SL-skärmen, hittar dock inget. Därför jag undrade om någon har en sidhänvisning till mig!? :)
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Jag sitter tyvärr inte på regelböckerna idag och trampar i trygghetszonen om att jag dels förstår dig rätt och dels mot reglerna då det här är en sådan fråga.

Vi utgår från att i reglerna att man alltid står still i strid och man står alltid precis som träfffiguren :wink:

Men jag återkommer med svar imorgon om ingen annan har svarat.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Hehe, är lite rädd att jag kommer ha svårt och sälja in träffiguren för vissa av mina spelare, just pga det. :wink: (Önskar nog själv också att det fanns några fler alternativa träffigurer.) Något förslag på hur man "säljer in" den? :)

Har dock funderat lite till, och om nu denna lilla regel ska finnas, att man kan gå under en strid, då skulle väl dock galningen som väljer och ”gå” under en strid, utsätta sig för det faktum att fienderna får modifieringen ”Måltavla, Långsam rörelse 0", istället för ”Måltavla, Rör sig snabbt -5”. Då jag antar att röra sig i gånghastighet räknas som ”Långsam rörelse”, eller?

Men vem skulle i så fall någonsin välja att stå stilla om de kan välja att ”gå runt” eller ”strafe:a” lite i stället? Med tanke på modifieringarna för fienderna, som (bl.a.) går från +10 till 0.

Och skulle man verkligen välja och sätta sig i skydd bakom en trätunna då? Med tanke på att fienden har +10 på och träffa ett ”Statiskt, orörligt” mål, dock kanske man får ett skyddsvärde på runt 4 för en tunna, men väljer man och gå istället så blir det ju betydligt svårare för fienden och träffa överhuvudtaget (från +10 till 0). Vad säger ni? :wink:
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
I gamla Western 2 fanns det några träffigurer till. Den nya ovala träffmallen är ju bättre än den som följer med i Western 3 då det faktiskt blir lättare att träffa.
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Det finnes flere treffmaller å få både om man kikker etter nedlastbart materiale fra "Millenniums end" og "Aces and Eights". Sistnevnte har også en "Shootists guide" man kan kjøpe, som inneholder treffmaller som er brukbare til Western. Mener også at det ligger noen flere på Rävspels hjemmesider.
 

Sandberg

Veteran
Joined
11 Dec 2013
Messages
4
Ok, nu var det längesen jag kikade i de officiella reglerna (och har inte böckerna tillgängliga nu) men jag hanterar det på följande sätt: - man kan förflytta sig på 3 sätt; gång, springa eller sprinta. Man rör sig snabbhet x 0,5, resp x 1 och x 2 antal meter per runda (vilket sedan får divideras med antalet handlingar karaktären har den rundan så man vet hur långt man kommer i varje handling, om man vill finlira). Att förflytta sig i gångtempo är gratis och personen kan fortfarande utföra andra handlingar. Springa är jobbigare, och en person som vill springa och skjuta samtidigt gör detta som om en samtidig handling, dvs -10 på slaget. (jag ser något ovan om att det står +10 i skärmen, kan stämma men det är isf fel tror jag. I boken vill jag minnas att modifikationen bestämt uppgår till -10). En person som sprintar kan inte utföra några andra handlingar alls. Ang svårigheten att träffa personer: en person som springer eller sprintar anses röra sig snabbt (modifikation -5). En skicklig skytt kan alltså springa snabbt i sidled eller liknande bara för sakens skull om han anser sig vara träffsäker ändå, då det blir svårare för andra att träffa hen. En person som går eller står still kan man skjuta på med +-0. Faktorn "statisk/orörlig" menar jag gäller endast för ickelevande tingestar som står still och inte gör några Plötsiga rörelser (kaffepannor, kaktusar ladugårdsväggar osv). Även Personen bakom tunnan ovan har ett försvarsvärde som dras från attackslaget och anses därmed aldrig vara helt stillasittande och orörlig. Tankar?
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Lawless;n28996 said:
Det finnes flere treffmaller å få både om man kikker etter nedlastbart materiale fra "Millenniums end" og "Aces and Eights". Sistnevnte har også en "Shootists guide" man kan kjøpe, som inneholder treffmaller som er brukbare til Western. Mener også at det ligger noen flere på Rävspels hjemmesider.
Häftet som medföljer spelledarskärmen har också några alternativa träffmallar.

Har också hittat en PDF på Rävspels hemsida med lite träffmallar, dock bara en av dessa som förställer en människa, en människa som är fasthållen bakifrån. Men jag skulle bl. a. vilja ha en träffigur som sitter på huk. :)

Kollade på en PDF med mallar från Aces och Eights, de verkar dock till och vara i en helt annan skala än Western’s.

Väntar väl dock till Western 4 och ser om vi får fler alternativ där. :wink:
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Sandberg;n29530 said:
Ok... Tankar?
Självklart så är det enligt boken en modifikation på -10 för Samtidig handling, det är jag som har skrivit/tänkt fel. Jag ändrar i mitt inlägg ovan. :)

Men var i regelboken står det att man kan gå under strid? Hittar det som sagt bara på spelledarskärmen. Menar du t.ex. att man kan gå och ladda samtidigt? (Annars kan man ju bara springa och skjuta (närstrid?), inte t.ex. stoppa i nya patroner eller annat.) Har du möjlighet, så får du gärna hjälpa mig med en sidhänvisning.

För om regeln på spelledarskärm ska gälla så tolkar jag det bara som att man inte får någon modifiering för Samtidig handling, formuleringen är dock lite konstig: ”Personer kan gå sin SNABBHET x 0,5 utan modifieringar.”.

Angående modifikationen ”Måltavla - Statiskt, orörlig +10”, så har du nog rätt. Det enda fall det skulle gälla en person, är kanske då denna är Inaktiv, sover eller liknande, eller?

Även om en karaktär väljer och springa rakt emot en fiende, så får fienden ända modifikationen ”Måltavla, Rör sig snabbt -5”, för det är väl tänkt att karaktären springer lite ”taktiskt”, duckar och så?

Du föreslår att man delar upp en karaktärs Förflyttning med dennes (nuvarande) Handlingar, och så tänker jag också, dock så ser jag följande lilla konstighet: Fyra karaktärer vill ta sig in i skydd bakom närmaste byggnad, det är 5 meter dit. Alla fyra har en SNABBHET på 12, vilket innebär att alla fyra kan springa 12 meter per Stridsrunda. De har 4, 3, 2 respektive 1 Handling/-ar med sina respektive vapen. Vilket innebär att de kan förflytta sig 3, 4, 6 respektive 12 meter per Handling.

Detta innebär att den med 4 Handlingar får springa sina första två Handlingar för och ta sig i skydd, och kan med sina två sista Handlingar göra något annat, t.ex. börja och ladda i en ny patron, eller titta fram runt hörnet och avlossa två skott. Den med 3 Handlingar får springa under sina första två Handlingar, och kan med sin sista Handling göra något annat. De med två respektive en Handling/-ar får springa under alla sina Handlingar.

(Skulle vi ändra avståndet till 7 meter istället så blir enda skillnaden den att karaktären med 4 Handlingar får springa under tre Handlingar istället för två, och har då bara en Handling att göra något annat i.)

Konstigheten jag ser är att det känns för mig som att den med fler Handlingar i många fall hinner före de andra fram, fast egentligen så är de ju de alla lika snabba!? Tankar?

Ännu konstigare blir det ju för karaktären som (av någon anledning) har mindre än 10 i Vapensnabbhet och bara får en Handling varannan Stridsrunda!? Ska han eller hon bara få springa eller agera varannan Stridsrunda? :wink:

Hur blir det med karaktären som har en Snabbhet på 3, kan denna ”springa” överhuvudtaget? Han eller hon ”springer” ju 36 meter på en minut. Borde kanske finnas en minimumgräns för Snabbhet för och avgöra om man ger ”Måltavla, Röra sig snabbt -5” till de som skjuter mot en när man ”springer"? :wink:
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Som jag sagt innan är jag inte en regelexpert men jag ha följande tolkning:
Snabbhet styr den sträcka som du kan förflytta dig. Har du 10 i snabbhet kommer du 10 meter på att springa normalt per spelrunda. Har du 10 i fysik betyder det att du kan springa 10 minuter. En spelrunda är 5 sekunder lång och så länge som man inte skall springa långt kan man hantera detta som en normal handling. I spelrundan klarar vi alltså springa 10 meter, dvs lika många meter som man har i snabbhet.
Att rusa jättefort klarar man då i lika många rundor som man har i fysik. Exemplet ovan 10 rundor ( dvs 50 sekunder). Avståndet per stridsrunda blir då dubbelt din snabbhet, här 20 meter. Du kan inte göra något annat samtidigt som du springer häcken av dig.
Om du går gäller modifieringen -5 på snabbheten dvs du kommer 5 meter per stridsrunda.
Om du nu väljer att du skall dra din revolver samtidigt som du går eller springer är det ok. Det går bra. Om det tar 2 handlingar att dra skulle du om du står, still ha två handlingar kvar på rundan. Om du väljer att gå eller springa kommer du bara kunna dra samtidigt och rundan är slut. Skulle det ta exepelvis 5 rundor och du springer kommer du bara kunna springa din sträcka och förbruka 2 spelrundor samtidigt då handlingarna förbrukas av din samtidiga handling.

Nu till att skjuta samtidigt som du går eller springer. Förflyttningen är detsamma enligt ovan. Själva skjutningen däremot är eftersom du gör något annat (väldigt svårt) och du får -10 på själva träffen.
Exemplet med att ha 3 i snabbhet innebär också att det är som det står i reglerna uselt att ens försöka springa. Har man 3 i snabbhet bör man nog fundera på hur man har skapat sin rollperson. Dvs har man några ben? Egenskaperna är normala vid 10 och allt annat skall betraktas som avvikande.
Eftersom antal handlingar och när du kan utföra dem beror på vapensnabbheten. Har du fördel om du i det valda vapnet har en hög vapensnabbhet. Att man får få handlingar skulle jag se som normalt. Skaffa stridsvana och träna är något man alltid kan rekommendera.
Har man flera handlingar kan det ju hända att du hinner få iväg ett skott till men det beror på hur många handingar du har och vilket vapen som används. Detta går jag inte igenom.
Att springa är inte samma sak som att exempelvis kast sig i skydd bakom något. Att ta skydd, dra osv kostar handlingar. För att jämföra mot handling får du ta och dela sträckan som förflyttningen är med antalet handlingar som mest kan genomföras i en stridsrunda. Detta är ju lite onödigt jobb exempelvis vid max 3 rundor kan man då förflytta sig 3.3 meter (samtidigt som man eventuellt genomför sin skjutning, drag eller annat i samma handling). Detta o man som ovan har snabbhet 10.
Jag brukar tycka att göra det enkelt är det bästa och om man står still i stridens början och väljer i en handling att springa, bestäm vart man springer under stridsrundan, och vart målet med att springa är. Då vet man hur många spelrunder detta kommer att ta om man inte blir träffad eller stannar upp under tiden. Jag vet nu att jag förflyttar mig och hanterar istället mina stridsrundor och vet också då att jag har -10 på själva träffen på den/det jag skjuter mot. Det spelar alltså ingen roll om jag står still eller springer när det gäller stridshandlingar. Dessa påverkas enbart av de handlingar som exempelvis att gömma sig som då tar en handling. Att dra som tar X antal handlingar osv.

Slutsats:
Kan man springa 12 meter på en stridsrunda kan man alltså göra det oavsett hur många handlingar man har i striden. Har man 3 i snabbhet har man inga ben eller kanske bara ett och ingen krycka. Bra med hög snabbhet, fysik och eventuellt koordination. Satsa på hög vapensnabbhet på det valda vapentypen. träna mycket och om du går in i strid, välj den då efter om du kan få bra erfarenhet av den till stridsvanan. Man kan gå och skjuta, ladda, dra eller gömma sig samtidigt och man kan göra det springande men inte om du kutar allt du kan för då kan du inte göra något annat samtidigt.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Twiggen;n29911 said:
...
Har du 10 i snabbhet kommer du 10 meter på att springa normalt per spelrunda.
....
Om du går gäller modifieringen -5 på snabbheten dvs du kommer 5 meter per stridsrunda.
...
Ser att du också har den här regeln med att man kan gå halva sin Förflyttning under en Stridsrunda. Har du en sidhänvisning till denna regel i Regelboken? :)

Som sagt så har jag bara hittat att man eventuellt skulle kunna "gå" under strid, på spelledarskärmen.

För mig känns det konstigt att kunna "gå" under en strid. Vem kan hålla sig så lugn under en eldstrid egentligen? :)

Twiggen;n29911 said:
...
Har du 10 i snabbhet kommer du 10 meter på att springa normalt per spelrunda. Har du 10 i fysik betyder det att du kan springa 10 minuter. En spelrunda är 5 sekunder lång och så länge som man inte skall springa långt kan man hantera detta som en normal handling. I spelrundan klarar vi alltså springa 10 meter, dvs lika många meter som man har i snabbhet.
...
Undrar över vad du menar med att man kan hantera det som en normal handling, i texten ovan?

Twiggen;n29911 said:
...
Exemplet med att ha 3 i snabbhet innebär också att det är som det står i reglerna uselt att ens försöka springa. Har man 3 i snabbhet bör man nog fundera på hur man har skapat sin rollperson. Dvs har man några ben? Egenskaperna är normala vid 10 och allt annat skall betraktas som avvikande.
...
De där sista exemplen var väl lite på skoj. :wink:

Jag skulle nog ge den personen som bara har en Handling varannan Stridsrunda möjligheten att åtminstone kunna springa sin fulla Förflyttning i den Stridsrunda han eller hon inte har någon handling. Några tankar?

Man kan ju till och med skapa en karaktär med 1 i Snabbhet.
Men dock kan det vara lite intressant och "fastställa" vilken hastighet någon måste minst röra sig i, för att de ska anses ge modifikationen "Måltavla - Röra sig snabbt -5". Några tankar?

Twiggen;n29911 said:
...
Jag brukar tycka att göra det enkelt är det bästa och om man står still i stridens början och väljer i en handling att springa, bestäm vart man springer under stridsrundan, och vart målet med att springa är. Då vet man hur många spelrunder detta kommer att ta om man inte blir träffad eller stannar upp under tiden. Jag vet nu att jag förflyttar mig och hanterar istället mina stridsrundor och vet också då att jag har -10 på själva träffen på den/det jag skjuter mot. Det spelar alltså ingen roll om jag står still eller springer när det gäller stridshandlingar. Dessa påverkas enbart av de handlingar som exempelvis att gömma sig som då tar en handling. Att dra som tar X antal handlingar osv.
...
Hmm... får se om jag förstår dig rätt nu. Men om en av dina spelare, som har 3 Handlingar med sitt vapen, vill efter att ha skjutit ett skott i första Handlingen, i första Stridsrundan, springa in i en närliggande saloon. Du räknar lite snabbt på det i huvudet och säger att det tar 7 Handlingar för honom eller henne att ta sig in dit. Vilket spelaren då kan räkna ut till att han eller hon är framme till sin andra Handling i tredje Stridsrunda? Eller du tar det mer grovt och säger att spelaren är framme till Stridsrunda fyra?

Jag antar också att spelaren kan i vilken Handling som helst ändra sig, och kanske välja och stanna upp, springa åt ett annat håll eller något annat, som en reaktion på hur striden utvecklas?

Vi säger att spelaren springer och är framme till den andra Handlingen i en Stridsrunda, får han eller hon då Modifikationen "Samtidig Handling -10" under två första Handlingar bara, eller låter du den gälla för hela Stridsrundan?
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Efter ha läst Sandbergs och Twiggens inlägg här ovan så börjar jag misstänka att jag har misstolkat det lite om hur "Springa" fungerar.

Kan man under en Handling t.ex. göra följande saker:
Kan man springa och stoppa i patroner i sin revolver samtidigt?
Kan man springa och kasta sig i skydd bakom något?
Kan man springa och byta vapen samtidigt?

Trodde tidigare att man endast kunde kombinera Springa med och skjuta (och kanske anfall i närstrid), men är som sagt inte så säker längre!? Vad säger ni? :)
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Den Gamle;n30007 said:
Efter ha läst Sandbergs och Twiggens inlägg här ovan så börjar jag misstänka att jag har misstolkat det lite om hur "Springa" fungerar.

Kan man under en Handling t.ex. göra följande saker:
Kan man springa och stoppa i patroner i sin revolver samtidigt?
Kan man springa och kasta sig i skydd bakom något?
Kan man springa och byta vapen samtidigt?

Trodde tidigare att man endast kunde kombinera Springa med och skjuta (och kanske anfall i närstrid), men är som sagt inte så säker längre!? Vad säger ni? :)

Ja man kan springa och göra allt du säger ovan. Detta är att förflytta sig med en samtida handling. (sid 17)
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Den Gamle;n30005 said:
Ser att du också har den här regeln med att man kan gå halva sin Förflyttning under en Stridsrunda. Har du en sidhänvisning till denna regel i Regelboken? :)

Som sagt så har jag bara hittat att man eventuellt skulle kunna "gå" under strid, på spelledarskärmen.

För mig känns det konstigt att kunna "gå" under en strid. Vem kan hålla sig så lugn under en eldstrid egentligen? :)
Om förflyttning står det på sidan 17 där de tar upp själva förflyttningen. Sidan 31 tar upp om svårigheter, sidan 70-71 (72) om snabbheten och om stridsrundor och dess handlingar. Samtida handling på sidan 67.

Jag har inte använt spelledarskärmen när jag beskriver något.
Den Gamle;n30005 said:
Undrar över vad du menar med att man kan hantera det som en normal handling, i texten ovan?
Du kan bara förflytta dig i detta tempot i X minuter/sekunder beroende på din fysik och typen av förflyttning. .

Den Gamle;n30005 said:
De där sista exemplen var väl lite på skoj. :wink:

Jag skulle nog ge den personen som bara har en Handling varannan Stridsrunda möjligheten att åtminstone kunna springa sin fulla Förflyttning i den Stridsrunda han eller hon inte har någon handling. Några tankar?

Man kan ju till och med skapa en karaktär med 1 i Snabbhet.
Men dock kan det vara lite intressant och "fastställa" vilken hastighet någon måste minst röra sig i, för att de ska anses ge modifikationen "Måltavla - Röra sig snabbt -5". Några tankar?
Nej jag skojar inte. Varför kan gammelfarmor springa med snabbhet 10 medans din roll bara klarar 3? Vad är orsaken?
Måltvla handlar om att du får en sämre träffchans. Men måltavla handlar ju mer om att "prickskjuta" och den situationen har man ju inte hela tiden i en strid. Hantera striden som normal om det inte är en riktig avvikelse. Någon som kutar för livet bör ju röra sig snabbt. Du har massor plus och minus att hantera se sidan 67.

Den Gamle;n30005 said:
Hmm... får se om jag förstår dig rätt nu. Men om en av dina spelare, som har 3 Handlingar med sitt vapen, vill efter att ha skjutit ett skott i första Handlingen, i första Stridsrundan, springa in i en närliggande saloon. Du räknar lite snabbt på det i huvudet och säger att det tar 7 Handlingar för honom eller henne att ta sig in dit. Vilket spelaren då kan räkna ut till att han eller hon är framme till sin andra Handling i tredje Stridsrunda? Eller du tar det mer grovt och säger att spelaren är framme till Stridsrunda fyra?
Jag hanterar själva förflyttningen som en del, dvs jag vet att det tar 4 stridsrundor. Kan man påbörja löpningen inom striden är det en samtida handling. Själva handlingarna (och antalet) beror ju på vad man i varje stridsrunda väljer att göra.

Den Gamle;n30005 said:
Jag antar också att spelaren kan i vilken Handling som helst ändra sig, och kanske välja och stanna upp, springa åt ett annat håll eller något annat, som en reaktion på hur striden utvecklas?
Man kan ändra sig. Man kan ju även bli svårt skadad under striden...
Den Gamle;n30005 said:
Vi säger att spelaren springer och är framme till den andra Handlingen i en Stridsrunda, får han eller hon då Modifikationen "Samtidig Handling -10" under två första Handlingar bara, eller låter du den gälla för hela Stridsrundan?
Det gäller för stridsrundan.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Det var inte det lättaste och Citera ovanstående inlägg, så jag gör på följande sätt istället:

@Twiggen: Jag kollade på de sidorna du hänvisade till, men jag hittar inget om just det här att man skulle kunna ”Gå” (0,5 x Snabbhet) under en Stridsrunda. Har du en sidhänvisning till just den regeln? :)

---

@Twiggen: Angående Farmor, så kanske hon är en riktigt seg gammal gumma, som springer en runda varje morgon, innan det är dags och ta hand om gården. :wink:

Vad det innebär i Western 3 när någon har 3 i Snabbhet vet jag inte riktigt, men eftersom Snabbhet är kopplat till ens förflyttning, så måste man nog ha något rejält handikapp. Gillar dock inte detta med att Snabbhet både anger hur snabbt du förflyttar dig samt har en stor inverkan på hur snabb du är med din revolver och då också hur många handlingar du har. Jag menar, du kan väl vara snabb med din revolver, även om du bara skulle ha ett ben.

Min tanke var väl att det känns lite konstigt att en personen som har 3 i Snabbhet, som är så slö, säger att den springer för att ge modifikationen ”Måltavla - Rör sig snabbt +5” till alla som försöker skjuta mot honom eller henne, jämfört med den som har 20 i Snabbhet, som försöker göra samma sak. Känns som man eventuellt skulle sätta någon slags minimumhastighet för att något ska ge den modifikationen helt enkelt. :wink:

---

@Twiggen: Att låta modifikationen för "Samtidig Handling - Springa -10" vara kvar tills Stridsrundan är klar, det känns väl som det vore lättast så, mindre och hålla reda på. Men eventuellt så tror jag inte att jag kommer köra så dock. För om jag tolkat dig rätt, så ifall en karaktär väljer och börja springa i sin sista Handling under en Stridsrunda, så får han eller hon bara modifikationen ”Samtidig Handling – Springa -10” under sista Handlingen i den runda, eller?

Om vi då snabbt räknar ut att en karaktär är framme efter 2 Handlingar, vilket då blir till och med den första Handlingen i nästa Stridsrunda, så känns det inte rätt för mig att karaktären ska fortsätta få -10 i de resterande Handlingar i den nya Stridsrundan. :)
 
Top