Nekromanti Regelfråga - rustning och magi

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
För rustningar står det att de bokstavligen skyddar mot vapenskada. Hur är det med t ex fysisk magi som svavelkaskad?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Att kunna ignorera rustning är en av spelets mäktigaste fördelar.

Jag rekommenderar en återhållsam tolkning av spelets regler, dvs att rustning skyddar mot all slags skada, förutom när reglerna uttryckligen säger att rustning ignoreras. (Då hade jag å andra sidan ignorerat allt skydd, även naturlig hud och magisk rustning)

Om svavelkaskader ignorerar rustning blir besvärjelsen redan för novisen jämbördig med tunga vapen på mästarnivå, vilket sannolikt är mycket mäktigare än vad Järnringen tänkt sig.

Mitt tips är att börja spela utan att göra skillnad på olika typer av vapen och rustningar.
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
Jag håller med om att alla magier inte ska kunna penetrera rustning per automatik, om vi tar svavelkaskad som ett exempel är väl styrkan i den magin att man kan kedja den för att träffa många olika fiender. Om all magi hade penetrerat rustning automatiskt så torde det vara onödigt att uttryckligen skriva det i boken för bara en del dom och inte alla.

Sen kan man också diskutera välsignad sköld i detta sammanhang, om magi penetrerar vanlig rustning vad händer då med rustning från magi? I boken läggs det till utöver din vanliga rustning men magi borde väl ändå skydda mot magi?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Ok, 2-0 än så länge för att rustningarna ska räknas, och bra poäng Starcrow att det när det står uttryckligen för vissa så bör det i alla fall underförstått funka med rustning i normalfallet.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Ni läser texten rätt, rustningar skyddar mot alla skador där det inte uttryckligen står att rustning inte skyddar.
Och - igen helt rätt - förmågor och effekter som ignorerar bepansring ignorerar allt skydd målet har, oavsett källa.
 
Top